donderdag 17 januari 2019

Carpe Diem

Een echte euro-game.
En meestal zijn die nogal saai van thema en hoog van moeilijkheidsgraad.
Dit spel scoorde inderdaad hoog op saaiheid van kleuren, artwork, thema,... Maar eigenlijk is het een redelijk licht spel met een puzzel-aspect. Je speelt 4 rondes en dan volgt er nog een eindscoring.
Fase 1: je beweegt je meeple en kiest op het vakje waar je blijft staan een puzzelstukje en legt dit op je bord. Als je een gebouw of veld voltooid, krijg je daar grondstoffen voor.
Met bepaalde tokens op je bord weg te spelen door er op te bouwen stijg je op een spoor. Dit spoor zorgt tussendoor voor de spelersvolgorde op fase 2 maar levert op het einde ook nog dat aantal punten op.
Fase 2: Afhankelijk van de spelersvolgorde kies je welke 2 doelen je scoort. Daar leg je een token van jouw kleur. Heb je succes en dit doel behaalt, dan scoor je punten of grondstoffen. Behaal je het niet, dan krijg je voor elk niet behaald doel 4 minpunten.
Belangrijk dus om snel aan de beurt te komen zodat je de beste doelen voor jezelf kan houden.
Op het zicht zou ik dit spel nooit zelf kiezen. Maar wanneer je het speelt, is het een vlot en relatief kort spel waar een beginnende euro-boardgamer zich zeker mee zal vermaken.

Geen opmerkingen: