dinsdag 22 oktober 2019

Black Rose Wars

Een kickstarter waar ik lang naar uitgekeken heb. Deze kwam dus snel na aankomst op tafel.
Een combinatie van area-movement, hand-management en deckbuilding.
Het spel bestaat uit verschillende rondes waarin je 6 fases hebt.
Als eerste wordt er een event getrokken.
Daarna worden in spelersvolgorde 4 spreukenkaarten getrokken (dit mag van verschillende decks zijn). Van die 4 kies je er 2. Daarna neem je nog 2 kaarten van je eigen deck. Opgepast, je mag maar een aantal kaarten in hand hebben, het te veel leg je op je discardpile.
De volgende fase is dat je uit de spreuken die je in hand hebt, jouw beurt plant door de spreuken (min 2, max 4) in de door jou gekozen volgorde te leggen.
En dan start in spelersvolgorde de actie-ronde. Je gaat in je beurt max 2 acties doen met keuze uit bewegen, aanvallen, een spreuk uitspelen. Daarna is het aan de volgende speler. Enz. Tot iedereen alle acties en spreuken opgebruikt heeft.
Spreuken die je kan uitspelen zijn combat, protection, trap, contingency (speciale effecten zoals monsters oproepen, snel bewegen, quests trekken,...).
Tijdens deze fase ga je ook kamers activeren (een geactiveerde kamer kan niet door een andere speler nogmaals geactiveerd worden) om de bijhorende actie te krijgen. En sommige spreuken zorgen voor instabiliteit in de kamer zodat deze kan ontploffen. Wie de meeste instabiliteit heeft bijgebracht aan een kamer, krijgt het token van de kamer. Dat levert punten op aan het einde van het spel. Je wint ook punten door de meeste schade toe te brengen aan een tegenstander (onmiddellijk) en door het meeste de tegenstander de genadeslag gegeven te hebben (eindtelling).
Dan is het de beurt aan de 'evocations', monsters die je tijdens je beurt kan oproepen om je te helpen. Die mogen nu bewegen en aanvallen.
Als laatste fase ga je het bord opruimen, room-acties terug met de actieve zijde omhoog draaien,...
Het spel is gedaan wanneer iemand de 30 punten overschrijdt. De ronde wordt nog uitgespeeld. En daarna worden extra punten nog bijgeteld. Je kan nog extra punten verdienen door het meeste quests te hebben volbracht, de meeste tegenstanders de genadeslag gegeven te hebben en de punten van de kamers die je gedestroyed hebt.
De gameplay op zich is niet zo moeilijk. Maar de eerste keer spelen was wel niet zo eenvoudig omdat je de spreuken nog niet kent, de iconografie moet opzoeken,... Maar als je dit spel verschillende keren speelt, zal dit vlotter verlopen en ga je ook strategischer spelen uit welk deck je de kaarten haalt die je nodig hebt voor je strategie.
Wel duidelijk dat het spel beter speelt met meer dan 2. Wij speelden met 2 en konden enkel elkaar aanvallen. Het was ook niet zo spannend ivm punten wie de meeste damage deed bij een tegenstander, wie de meeste instability veroorzaakte in een kamer,... Met 3 of 4 zal dit al helemaal anders spelen.
Artwork is prachtig. Miniaturen zijn goeie kwaliteit, veel details,...
Volgende week komt hij opnieuw op tafel, met meer spelers.
Ik kan niet wachten!

Geen opmerkingen: