Carnegie
Routebuilding en gridmovement/workerplacement als hoofdmechanismes.
Met 3 spelers speelden we ongeveer 2u-2u15min. Voor 2 spelers was het de 1e keer.
In je beurt kies je een actie. De plaats rechts van de gekozen actie triggert en je kan inkomen krijgen of een donatie doen. Inkomen krijg je door op de regio die triggert 1 of meerdere meeples weg te nemen. Een donatie betaal je en leg je een disc op 1 van de eindscore-mogelijkheden op het bord.
Daarna mag iedereen in spelersvolgorde de gekozen actie doen.
Acties zijn onderverdeeld in 4 groepen.
- Human Resources: daarbij krijg je mogelijkheden om je werkers te verplaatsen of nieuwe werkers te verkrijgen
- Management: mogelijkheden om goederen en geld te krijgen en om nieuwe departementen te bouwen (waar je dan opnieuw meeples kan plaatsen en nieuwe acties vrijspeelt)
- Construction: afhankelijk van welke van de 4 symbolen je kiest om te bouwen, kan je op dat symbool op het speelbord je schijf plaatsen. Dit is belangrijk om zo je routes uit te bouwen.
- Research en Development: je krijgt een aantal studiepunten die je naar eigen zin kan verdelen. Daarbij kan je je treintracks op het bord upgraden (beter inkomen en meer eindscoring) en/of ga je je constructietracks uitschuiven uit je spelersbord (extra bouwmogelijkheden, inkomen en eindscoring).
Op het einde van de beurt ga je nog kiezen welke werkers je opnieuw actief maakt door geld te betalen om ze opnieuw rechtop te zetten.
Het spel eindigt nadat er 20 acties gekozen zijn.
Met je acties moet je er voor zorgen dat je routes bouwt tussen de hoofdsteden, dat je punten verdient door donaties, punten verdient door extra departementen te bouwen,,... om zo als winnaar te eindigen.
De meeste punten zijn dan ook eindscoring.
Conclusie: Het spel zit heel goed in elkaar. De verschillende mechanismes vloeien mooi in elkaar over. Minpunt is wel dat je soms weinig keuzemogelijkheid hebt in het kiezen van acties. Het is soms zo duidelijk wat op dat moment de beste/enige optie is, dat het keuze-aspect niet echt meer een keuze is.
Speelt wel vlotter dan je op het eerste zicht zou zeggen. Artwork is minder mijn ding, maar wel mooi en goed uitgevoerd. Componenten van de kickstarter zijn topkwaliteit.
Deze zal zeker vaker gespeeld worden!
Routebuilding en gridmovement/workerplacement als hoofdmechanismes.
Met 3 spelers speelden we ongeveer 2u-2u15min. Voor 2 spelers was het de 1e keer.
In je beurt kies je een actie. De plaats rechts van de gekozen actie triggert en je kan inkomen krijgen of een donatie doen. Inkomen krijg je door op de regio die triggert 1 of meerdere meeples weg te nemen. Een donatie betaal je en leg je een disc op 1 van de eindscore-mogelijkheden op het bord.
Daarna mag iedereen in spelersvolgorde de gekozen actie doen.
Acties zijn onderverdeeld in 4 groepen.
- Human Resources: daarbij krijg je mogelijkheden om je werkers te verplaatsen of nieuwe werkers te verkrijgen
- Management: mogelijkheden om goederen en geld te krijgen en om nieuwe departementen te bouwen (waar je dan opnieuw meeples kan plaatsen en nieuwe acties vrijspeelt)
- Construction: afhankelijk van welke van de 4 symbolen je kiest om te bouwen, kan je op dat symbool op het speelbord je schijf plaatsen. Dit is belangrijk om zo je routes uit te bouwen.
- Research en Development: je krijgt een aantal studiepunten die je naar eigen zin kan verdelen. Daarbij kan je je treintracks op het bord upgraden (beter inkomen en meer eindscoring) en/of ga je je constructietracks uitschuiven uit je spelersbord (extra bouwmogelijkheden, inkomen en eindscoring).
Op het einde van de beurt ga je nog kiezen welke werkers je opnieuw actief maakt door geld te betalen om ze opnieuw rechtop te zetten.
Het spel eindigt nadat er 20 acties gekozen zijn.
Met je acties moet je er voor zorgen dat je routes bouwt tussen de hoofdsteden, dat je punten verdient door donaties, punten verdient door extra departementen te bouwen,,... om zo als winnaar te eindigen.
De meeste punten zijn dan ook eindscoring.
Conclusie: Het spel zit heel goed in elkaar. De verschillende mechanismes vloeien mooi in elkaar over. Minpunt is wel dat je soms weinig keuzemogelijkheid hebt in het kiezen van acties. Het is soms zo duidelijk wat op dat moment de beste/enige optie is, dat het keuze-aspect niet echt meer een keuze is.
Speelt wel vlotter dan je op het eerste zicht zou zeggen. Artwork is minder mijn ding, maar wel mooi en goed uitgevoerd. Componenten van de kickstarter zijn topkwaliteit.
Deze zal zeker vaker gespeeld worden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten