Perseverance
We speelden een aantal jaar geleden al het prototype op Spiel Essen. Toen hadden we al het idee dat dit een goed spel zou worden en hebben we de kickstarter gevolgd en gebacked.
Vorige week werd deze geleverd en gisteren speelden we met 4 personen episode 1.
Het is een spel met diceplacement en tower-defense maar tegelijk ook area-control. Een combinatie van mechanismes die goed in elkaar gepast wordt.
In episode 1 ben je gestrand op een eiland met dino's en ga je moeten zorgen dat je als team de dino's verslaat (of net niet...) en zorgen dat je stemmen krijgt zodat je de meeste volgers (punten) krijgt.
Op het eerste zicht zou je zeggen dat de tower-defense de belangrijkste is. Maar er zit véél meer in het spel. En je ontdekt beetje bij beetje de mogelijkheden. Heeft zeker meerdere plays nodig voor je in de diepte gaat en de beste manieren ziet om punten te sprokkelen.
In je beurt ga je een dobbelsteen kiezen en die op een actieveld leggen. Daarmee ga je resources verkrijgen, soldaten verkrijgen, walls en traps bouwen, settlements bouwen op het bord, neutrale dobbelstenen vervangen door die van jouw spelerskleur,...
Welke plaats je kiest voor je dobbelsteen is ook van belang welke dino's je gaat aantrekken in welke zone.
Daarna krijg je een 2e actie en ga je je soldaten op de defence-zones plaatsen, je leader gebruiken als soldaat of op een leader-plaats bij de settlements (extra actie en area-control) of je gaat een karakter beïnvloeden.
Daarna wordt er gekeken of een dino-attack gebeurt. Indien wel worden traps en walls geactiveerd (dobbelsteen rollen of die succes heeft) en gebeurt het gevecht. Wie soldaten heeft in die zone kan daarna ook bonussen kopen die je voordelen geven of die zorgen voor volgers. Zijn er toch dino's die er door geraken, dan breken die de bovenste settlements af. Wat ervoor zorgt dat die persoon volgers verliest. Het is dus soms belangrijk om een dino-attack te triggeren die niet verdedigd kan worden zodat een ander punten verliest en ook minder sterk staat in de ronde-scoring.
Wanneer alle dobbelstenen op zijn, is die ronde voorbij en volgt er een scoring. En hierbij gaat area-control een grote rol spelen. Want wie de meeste settlements + leader + dobbelstenen van eigen kleur in een zone heeft, scoort stemmen. En wie na de 4 zones de meeste stemmen heeft, scoort heel wat volgers. En dan worden ook de 4 karakters getriggerd. Wie daar de meeste cubes op heeft liggen, scoort volgers op basis van de voorwaarden van dat karakter.
Bij 4 spelers is het spel gedaan na 3 rondes. Daarna is er nog endgame-scoring waarbij overgebleven resources ea nog punten waard zijn.
Conclusie:
Productie en artwork zijn top! Trays voor de mini's, de spelerstukken, de kaarten,... Zeker als je bedenkt dat er eigenlijk 2 spellen in de doos zitten, want episode 2 is gelijkaardig met toch anders. En met een ander speelbord, extra mogelijkheden,...
Het thema komt ook goed naar voor. Zowel het dino-stuk als de intriges in een samenleving. Al zal dat laatste bij meerdere plays nog beter tot zijn recht komen. Zeker het "politieke" stuk met de area-control zal dan belangrijker worden.
Er zitten zoveel mogelijkheden in dit spel dat het overweldigend kan aanvoelen. Zeker de uitleg is best wel lang en pittig. Maar eenmaal je speelt, klikt het wel logisch in elkaar en speelt een beurt vlot. De iconografie is ook duidelijk. Enige minpuntje is dat bij de dino's de groene en blauwe kleur soms moeilijk te onderscheiden is. De vorm van dino is wel anders. Maar omdat die nogal klein geprint zijn op het spelbord, is het soms goed kijken.
We speelden een aantal jaar geleden al het prototype op Spiel Essen. Toen hadden we al het idee dat dit een goed spel zou worden en hebben we de kickstarter gevolgd en gebacked.
Vorige week werd deze geleverd en gisteren speelden we met 4 personen episode 1.
Het is een spel met diceplacement en tower-defense maar tegelijk ook area-control. Een combinatie van mechanismes die goed in elkaar gepast wordt.
In episode 1 ben je gestrand op een eiland met dino's en ga je moeten zorgen dat je als team de dino's verslaat (of net niet...) en zorgen dat je stemmen krijgt zodat je de meeste volgers (punten) krijgt.
Op het eerste zicht zou je zeggen dat de tower-defense de belangrijkste is. Maar er zit véél meer in het spel. En je ontdekt beetje bij beetje de mogelijkheden. Heeft zeker meerdere plays nodig voor je in de diepte gaat en de beste manieren ziet om punten te sprokkelen.
In je beurt ga je een dobbelsteen kiezen en die op een actieveld leggen. Daarmee ga je resources verkrijgen, soldaten verkrijgen, walls en traps bouwen, settlements bouwen op het bord, neutrale dobbelstenen vervangen door die van jouw spelerskleur,...
Welke plaats je kiest voor je dobbelsteen is ook van belang welke dino's je gaat aantrekken in welke zone.
Daarna krijg je een 2e actie en ga je je soldaten op de defence-zones plaatsen, je leader gebruiken als soldaat of op een leader-plaats bij de settlements (extra actie en area-control) of je gaat een karakter beïnvloeden.
Daarna wordt er gekeken of een dino-attack gebeurt. Indien wel worden traps en walls geactiveerd (dobbelsteen rollen of die succes heeft) en gebeurt het gevecht. Wie soldaten heeft in die zone kan daarna ook bonussen kopen die je voordelen geven of die zorgen voor volgers. Zijn er toch dino's die er door geraken, dan breken die de bovenste settlements af. Wat ervoor zorgt dat die persoon volgers verliest. Het is dus soms belangrijk om een dino-attack te triggeren die niet verdedigd kan worden zodat een ander punten verliest en ook minder sterk staat in de ronde-scoring.
Wanneer alle dobbelstenen op zijn, is die ronde voorbij en volgt er een scoring. En hierbij gaat area-control een grote rol spelen. Want wie de meeste settlements + leader + dobbelstenen van eigen kleur in een zone heeft, scoort stemmen. En wie na de 4 zones de meeste stemmen heeft, scoort heel wat volgers. En dan worden ook de 4 karakters getriggerd. Wie daar de meeste cubes op heeft liggen, scoort volgers op basis van de voorwaarden van dat karakter.
Bij 4 spelers is het spel gedaan na 3 rondes. Daarna is er nog endgame-scoring waarbij overgebleven resources ea nog punten waard zijn.
Conclusie:
Productie en artwork zijn top! Trays voor de mini's, de spelerstukken, de kaarten,... Zeker als je bedenkt dat er eigenlijk 2 spellen in de doos zitten, want episode 2 is gelijkaardig met toch anders. En met een ander speelbord, extra mogelijkheden,...
Het thema komt ook goed naar voor. Zowel het dino-stuk als de intriges in een samenleving. Al zal dat laatste bij meerdere plays nog beter tot zijn recht komen. Zeker het "politieke" stuk met de area-control zal dan belangrijker worden.
Er zitten zoveel mogelijkheden in dit spel dat het overweldigend kan aanvoelen. Zeker de uitleg is best wel lang en pittig. Maar eenmaal je speelt, klikt het wel logisch in elkaar en speelt een beurt vlot. De iconografie is ook duidelijk. Enige minpuntje is dat bij de dino's de groene en blauwe kleur soms moeilijk te onderscheiden is. De vorm van dino is wel anders. Maar omdat die nogal klein geprint zijn op het spelbord, is het soms goed kijken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten