Space Station Phoenix
Bouw je spacestation, trek aliens aan en zorg dat je via wat enginebuilding de meeste punten scoort.
Daar komt het op neer. Hoe je speelt is net wat ingewikkelder dan dit.
Er zijn geen x-aantal rondes. Het spel stopt wanneer 1 van de endgame-triggers volbracht is. Ofwel minder dan 4 aliens in de voorraad, ofwel je ruimteschip volledig gebouwd of 40 punten behaald.
In je beurt kies je een actie uit de kaarten of uit de gemeenschappelijke track. Je betaalt de gems en voert de actie uit. Kies je een kaartactie van jezelf, dan betaal je enkel het linkse. Kies je de kaartactie van een ander, dan betaal je het rechtse extra aan de persoon van wie de kaart is.
Acties die gekozen zijn, blijven ontoegankelijk tot die persoon een terugtrek-actie doet.
Mogelijke acties:
- bouwen: je kiest een stuk van het ruimteschip, betaalt het aantal metaal en bouwt dit aan je playerboard
- destroy: je kiest een kaart en ontmantelt die zodat je het aantal metaal op de kaart krijgt. Dit is de voornaamste manier om aan metaal te geraken
- dobbelen voor resources: je dobbelt en mag x-aantal dobbelstenen kiezen en krijgt de resources die op die dobbelstenen staan. Dit kunnen ook astronauten zijn. Die zijn een punt waard wanneer je dit kiest. Je kan ook resources betalen om die in je schip te plaatsen.
- ruilen: je ruilt resources om aliens aan te trekken of om andere resources te krijgen
- diplomacy: je betaalt om op een track omhoog te gaan. Wanneer anderen dan die actie doen, krijg je zelf ook een voordeel.
Heb je minder dan 7 gems, is er een actiekaart van jou al gebruikt of kan je onmogelijk nog een actie doen, dan mag je terugtrekken. Je krijgt dan inkomsten in de vorm van gems en mogelijke extra voordelen van je gebouwde ruimteschip.
Wanneer de endgame-trigger geactiveerd is, krijgen de andere spelers nog 1 beurt en is het tijd voor de puntentelling.
De meeste punten zijn endgame-punten. Zo ga je per gebouwd deel van je ruimteschip nog veel scoren, ook per alien/astronaut scoor je punten. Dan volgt er de meerderheden per verschillende soort aliens en ook voor de astronauten volgt er een meerderhedenscoring. Sommige krachten op het ruimteschip geven ook nog punten en dan wordt er nog gekeken naar de resources. Tel dit op en je bent klaar.
Mijn mening:
Het mechanisme waarbij je sterk start met veel mogelijke acties en kaarten is goed gevonden. Je moet goed nadenken welke kaart je gaat vernietigen en wanneer je die gaat vernietigen. En je kan niet anders dan die te gaan gebruiken want metaal heb je gewoon nodig. Goed gevonden en het werkt ook wel.
Enige minpunt daarvan is dat je geen kaart kan afbreken die al gebruikt is. Je moet eerst terugtrekken en dan pas kan je een kaart afbreken. Dit zorgt er voor dan anderen kunnen verhinderen dat jij een kaart afbreekt door de actie opnieuw te gaan activeren voor je terug aan de beurt bent. Leuk voor een keertje wat meer interactie. Beetje frustrerend als je daardoor vast komt te zitten, verschillende rondes aan een stuk moet terugtrekken zonder iets te kunnen doen.
En dat brengt me dan bij het 2e puntje van kritiek. In het begin krijg je nog maar weinig gems. Je moet dus heel snel terugtrekken omdat je geen acties meer kan betalen. Later in het spel krijg je wel wat meer gems omdat je aliens die activeren op je ruimteschip. Maar dan zijn er nog zo weinig actieplaatsen voorhanden dat je ook heel snel moet terugtrekken.
Ik had heel erg het 'rinse and repeat' gevoel. Doe een actie. Trek je terug. Doe een volgende actie. Trek je terug.
Bij een spel dat ruim 2,5u duurde met 3 spelers is dat voorspelbare van actie en terugtrekken en de vele downtime (omdat je tijdens een terugtrekactie eigenlijk niet echt iets kan doen) te groot om nog fun te zijn.
Ik vind het op zich geen slecht spel. Maar toch wel onder de middenmoot en minder leuk dan ik verwacht had.
Bouw je spacestation, trek aliens aan en zorg dat je via wat enginebuilding de meeste punten scoort.
Daar komt het op neer. Hoe je speelt is net wat ingewikkelder dan dit.
Er zijn geen x-aantal rondes. Het spel stopt wanneer 1 van de endgame-triggers volbracht is. Ofwel minder dan 4 aliens in de voorraad, ofwel je ruimteschip volledig gebouwd of 40 punten behaald.
In je beurt kies je een actie uit de kaarten of uit de gemeenschappelijke track. Je betaalt de gems en voert de actie uit. Kies je een kaartactie van jezelf, dan betaal je enkel het linkse. Kies je de kaartactie van een ander, dan betaal je het rechtse extra aan de persoon van wie de kaart is.
Acties die gekozen zijn, blijven ontoegankelijk tot die persoon een terugtrek-actie doet.
Mogelijke acties:
- bouwen: je kiest een stuk van het ruimteschip, betaalt het aantal metaal en bouwt dit aan je playerboard
- destroy: je kiest een kaart en ontmantelt die zodat je het aantal metaal op de kaart krijgt. Dit is de voornaamste manier om aan metaal te geraken
- dobbelen voor resources: je dobbelt en mag x-aantal dobbelstenen kiezen en krijgt de resources die op die dobbelstenen staan. Dit kunnen ook astronauten zijn. Die zijn een punt waard wanneer je dit kiest. Je kan ook resources betalen om die in je schip te plaatsen.
- ruilen: je ruilt resources om aliens aan te trekken of om andere resources te krijgen
- diplomacy: je betaalt om op een track omhoog te gaan. Wanneer anderen dan die actie doen, krijg je zelf ook een voordeel.
Heb je minder dan 7 gems, is er een actiekaart van jou al gebruikt of kan je onmogelijk nog een actie doen, dan mag je terugtrekken. Je krijgt dan inkomsten in de vorm van gems en mogelijke extra voordelen van je gebouwde ruimteschip.
Wanneer de endgame-trigger geactiveerd is, krijgen de andere spelers nog 1 beurt en is het tijd voor de puntentelling.
De meeste punten zijn endgame-punten. Zo ga je per gebouwd deel van je ruimteschip nog veel scoren, ook per alien/astronaut scoor je punten. Dan volgt er de meerderheden per verschillende soort aliens en ook voor de astronauten volgt er een meerderhedenscoring. Sommige krachten op het ruimteschip geven ook nog punten en dan wordt er nog gekeken naar de resources. Tel dit op en je bent klaar.
Mijn mening:
Het mechanisme waarbij je sterk start met veel mogelijke acties en kaarten is goed gevonden. Je moet goed nadenken welke kaart je gaat vernietigen en wanneer je die gaat vernietigen. En je kan niet anders dan die te gaan gebruiken want metaal heb je gewoon nodig. Goed gevonden en het werkt ook wel.
Enige minpunt daarvan is dat je geen kaart kan afbreken die al gebruikt is. Je moet eerst terugtrekken en dan pas kan je een kaart afbreken. Dit zorgt er voor dan anderen kunnen verhinderen dat jij een kaart afbreekt door de actie opnieuw te gaan activeren voor je terug aan de beurt bent. Leuk voor een keertje wat meer interactie. Beetje frustrerend als je daardoor vast komt te zitten, verschillende rondes aan een stuk moet terugtrekken zonder iets te kunnen doen.
En dat brengt me dan bij het 2e puntje van kritiek. In het begin krijg je nog maar weinig gems. Je moet dus heel snel terugtrekken omdat je geen acties meer kan betalen. Later in het spel krijg je wel wat meer gems omdat je aliens die activeren op je ruimteschip. Maar dan zijn er nog zo weinig actieplaatsen voorhanden dat je ook heel snel moet terugtrekken.
Ik had heel erg het 'rinse and repeat' gevoel. Doe een actie. Trek je terug. Doe een volgende actie. Trek je terug.
Bij een spel dat ruim 2,5u duurde met 3 spelers is dat voorspelbare van actie en terugtrekken en de vele downtime (omdat je tijdens een terugtrekactie eigenlijk niet echt iets kan doen) te groot om nog fun te zijn.
Ik vind het op zich geen slecht spel. Maar toch wel onder de middenmoot en minder leuk dan ik verwacht had.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten