Royal Hospital
Een prototype dat in juli op een kickstarter-platform komt.
Mechanismes zijn resourcemanagement, tech-tracks, drafting cards.
Het spel bestaat uit 8 rondes waarin je een kliniek runt. Daarbij zal je moeten zorgen dat je genoeg personeel aantrekt zodat je je patiënten kan genezen en meer aanzien krijgt.
Iedereen start met dezelfde kaart waarbij je op 1 van de 4 tech-tracks omhoog kan gaan. Je zal nooit op allemaal goed kunnen spelen, dus welke je kiest in de eerste rondes is al belangrijk hoe je de rest van het spel zal spelen.
Daarna worden 7 medical-kaarten gedraft waarmee je het spel start. Ook dit is een belangrijke keuze in waar je op wil focussen.
In elke ronde krijg je x-aantal medical kaarten en x-aantal patiënten, afhankelijk van het ronde-cijfer.
In je beurt heb je keuze uit 3 acties:
- Je kiest een kaart uit de rij op het gameboard en betaalt daarvoor een groene dokters-meeple
- Je speelt een kaart uit je hand en betaalt de kostprijs (geld, groene dokters, oranje specialisten of een combinatie). Dit kan een onmiddellijk voordeel zijn wat je dan ook krijgt, dit kan een tab-kaart zijn die je iedere ronde 1x kan activeren, dit kan endgame-scoring zijn,...
- Je tabt een kaart en voert de actie uit
Je kan altijd kaarten weggooien voor 3 munten.
Elke ronde duurt tot iedereen gepast heeft.
Daarna ga je kiezen bij welke patiënten je een diagnose gaat stellen (blauwe steekkaarten) en welke patiënten je gaat genezen (rode hartjes) voor munten/punten. De paarse microscopen tellen als joker voor de blauwe en rode resources. In deze fase krijg je ook punten voor het aantal sterren dat je hebt.
Daarna volgt een clean-up van het bord en krijg je de productie van je tracks. Hoe hoger je op dat track staat, hoe meer resources je krijgt.
En dan start de volgende ronde waarbij je elke keer meer patiënten krijgt. Kan je die niet meer leggen, dan sterft je patiënt. En wanneer die sterft, zak je op het prestigespoor. En dat spoor kan voor plus- of minpunten zorgen in de endgame-scoring.
Je hebt op de tech-tracks mogelijkheden om patiënten met een helikopter te discarden. Dan kan je er geen punten/munten voor krijgen. Maar je zorgt wel dat je plaats hebt voor nieuwe patiënten.
Nog op de tech-tracks (en op de kaarten) zijn mogelijkheden om sterren te scoren. Dit lijkt niet zo belangrijk in het begin maar is dit echt wel. Op deze manier kan je heel wat punten scoren elke ronde. En dit maakt voor een stuk het verschil in punten als niet iedereen daar gelijk op gaat.
Onze mening:
Heel knap prototype van artwork, componenten,... Gameplay zit goed, al lijkt het ene tech-track wat overpowered in vergelijking met de rest. Maar het is mogelijk dat we na 1 play de andere mogelijkheden/combi's nog niet zien.
Tijdsduur is aan de lange kant. Ruim 3u met 4 spelers. De laatste ronde was er eigenlijk te veel aan. Die duurde erg lang wegens nog veel mogelijkheden om kaarten te spelen en door combi's met eerdere kaarten. En voegde eigenlijk niet zo veel toe naar gameplay toe. Wat je wou opbouwen/bereiken was eigenlijk al na 7 rondes gerealiseerd. Voor alle 4 de spelers mocht het spel eigenlijk al na de voorlaatste ronde voorbij zijn.
We willen deze met hetzelfde spelersgroepje nogmaals spelen zodat we een nog betere spelervaring hebben nu we de kaarten en mogelijkheden wat kennen. Onze draftkeuzes zullen in het begin al helemaal anders zijn waardoor je toch een ander spel zal krijgen. En hopelijk weerspiegelt zich dat ook in een meer gebalanceerde eindscore.
Een prototype dat in juli op een kickstarter-platform komt.
Mechanismes zijn resourcemanagement, tech-tracks, drafting cards.
Het spel bestaat uit 8 rondes waarin je een kliniek runt. Daarbij zal je moeten zorgen dat je genoeg personeel aantrekt zodat je je patiënten kan genezen en meer aanzien krijgt.
Iedereen start met dezelfde kaart waarbij je op 1 van de 4 tech-tracks omhoog kan gaan. Je zal nooit op allemaal goed kunnen spelen, dus welke je kiest in de eerste rondes is al belangrijk hoe je de rest van het spel zal spelen.
Daarna worden 7 medical-kaarten gedraft waarmee je het spel start. Ook dit is een belangrijke keuze in waar je op wil focussen.
In elke ronde krijg je x-aantal medical kaarten en x-aantal patiënten, afhankelijk van het ronde-cijfer.
In je beurt heb je keuze uit 3 acties:
- Je kiest een kaart uit de rij op het gameboard en betaalt daarvoor een groene dokters-meeple
- Je speelt een kaart uit je hand en betaalt de kostprijs (geld, groene dokters, oranje specialisten of een combinatie). Dit kan een onmiddellijk voordeel zijn wat je dan ook krijgt, dit kan een tab-kaart zijn die je iedere ronde 1x kan activeren, dit kan endgame-scoring zijn,...
- Je tabt een kaart en voert de actie uit
Je kan altijd kaarten weggooien voor 3 munten.
Elke ronde duurt tot iedereen gepast heeft.
Daarna ga je kiezen bij welke patiënten je een diagnose gaat stellen (blauwe steekkaarten) en welke patiënten je gaat genezen (rode hartjes) voor munten/punten. De paarse microscopen tellen als joker voor de blauwe en rode resources. In deze fase krijg je ook punten voor het aantal sterren dat je hebt.
Daarna volgt een clean-up van het bord en krijg je de productie van je tracks. Hoe hoger je op dat track staat, hoe meer resources je krijgt.
En dan start de volgende ronde waarbij je elke keer meer patiënten krijgt. Kan je die niet meer leggen, dan sterft je patiënt. En wanneer die sterft, zak je op het prestigespoor. En dat spoor kan voor plus- of minpunten zorgen in de endgame-scoring.
Je hebt op de tech-tracks mogelijkheden om patiënten met een helikopter te discarden. Dan kan je er geen punten/munten voor krijgen. Maar je zorgt wel dat je plaats hebt voor nieuwe patiënten.
Nog op de tech-tracks (en op de kaarten) zijn mogelijkheden om sterren te scoren. Dit lijkt niet zo belangrijk in het begin maar is dit echt wel. Op deze manier kan je heel wat punten scoren elke ronde. En dit maakt voor een stuk het verschil in punten als niet iedereen daar gelijk op gaat.
Onze mening:
Heel knap prototype van artwork, componenten,... Gameplay zit goed, al lijkt het ene tech-track wat overpowered in vergelijking met de rest. Maar het is mogelijk dat we na 1 play de andere mogelijkheden/combi's nog niet zien.
Tijdsduur is aan de lange kant. Ruim 3u met 4 spelers. De laatste ronde was er eigenlijk te veel aan. Die duurde erg lang wegens nog veel mogelijkheden om kaarten te spelen en door combi's met eerdere kaarten. En voegde eigenlijk niet zo veel toe naar gameplay toe. Wat je wou opbouwen/bereiken was eigenlijk al na 7 rondes gerealiseerd. Voor alle 4 de spelers mocht het spel eigenlijk al na de voorlaatste ronde voorbij zijn.
We willen deze met hetzelfde spelersgroepje nogmaals spelen zodat we een nog betere spelervaring hebben nu we de kaarten en mogelijkheden wat kennen. Onze draftkeuzes zullen in het begin al helemaal anders zijn waardoor je toch een ander spel zal krijgen. En hopelijk weerspiegelt zich dat ook in een meer gebalanceerde eindscore.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten