zaterdag 17 juni 2023

Iki

Iki
Workerplacement op een rondel met een  soort biedfase voor het aantal stapjes.
Er zijn 2 fases in elke ronde. En na elke 3 ronden volgt er een inkomstenfase. Er zijn 12 gewone rondes en 1 'nieuwjaar'-ronde
In de eerste fase kies je in spelersvolgorde exact hoeveel stappen je wil zetten (1, 2, 3, 4).
Hoe minder stappen je zet, hoe sneller je aan de beurt komt om de acties uit te voeren. Is dat vakje al bezet, zal je je moeten aanpassen. Of je kiest voor het 1e aparte vakje waardoor je sowieso startspeler wordt om de acties uit te voeren. Kies je dit vakje, dan kan je in de volgende fase geen inkomsten krijgen of een kaart kopen.
De tweede fase is de actiefase.
Daarbij kies je als eerste of je 4 munten wil of een kaart wil kopen. Wanneer je een kaart koopt, kies je een plaatsje, leg je deze neer en zet je een mini-meeple op het 1e vakje van de kaart. Daarna zet je je worker het gekozen aantal stappen vooruit. Je kan met sandalen af te geven extra stappen zetten.
Daarna voer je de actie bij je plaats uit en mag je ook een actie van 1 van de 2 kaarten uitvoeren. Is de kaartactie een kaart van jezelf, dan gebeurt er verder niets. Is de kaartactie een kaart van 1 van je medespelers, dan schuift je mini-meeple 1 plaatsje omhoog.
Mogelijke standaardacties zijn: sandalen kopen, rijst kopen, omhoog gaan op het vuurtrack, pijp- en/of tabak kopen, rijst verkopen, rijst kopen of een gebouwkaart kopen, vis kopen, geld omzetten in goud of geld krijgen.
Elke keer je de start van de rondel-lus voorbij gaat met je worker, mag je al je mini-meeples op je kaarten op het centrale bord eentje omhoog zetten.
Na elke 3 rondes volgt er een inkomstenfase.
Je krijgt punten volgens eenzelfde kleur van kaarten in elk van de gebieden. Je krijgt inkomsten van waar je mini-meeples staan en van eventuele kaarten die al 'op pensioen' zijn. Daarna moet je al je kaarten waar een mini-meeple op staat van rijst voorzien. Kan je dit niet, dan moeten er zoveel kaarten weg als hoeveel rijst je te kort komt.
Na rondes 5, 8 en 11 komt er een brand. Als een sector getroffen wordt, volgt het vuur een spoor en moet elke speler het aantal van vuur op het track gelijk of hoger hebben dan het geprinte aantal op het bord. Zo niet, dan gaat je kaart uit het spel. Wordt het vuur gedoofd door een medespeler die voldoende heeft op het track, dan gaat het vuur niet verder razen en worden de volgende kaarten sowieso gespaard. Het vuurtrack is dus erg belangrijk. Niet enkel voor het verdedigen van je kaarten maar ook omdat dit de spelersvolgorde voor het kiezen van de stappen bepaalt.
Na 12 rondes volgt nog een nieuwjaar. Daarbij kan je geen kaarten meer kopen, wordt er niet meer geboden op aantal stapjes,... maar kies je gewoon 1 actie en eventueel bijhorende kaartactie.
Daarna is er endgame-scoring.
Bij de endgame krijg je nog punten voor sets van verschillende kaartenkleur, sets van verschillende vissen, je tabak- en pijptokens, bepaalde gebouwkaarten, elke 4 munten die nog 1 punt zijn,...

Conclusie:
Artwork is mooi. Symbolen zijn over het algemeen duidelijk. En indien niet, kan je het eenvoudig op de laatste pagina van het regelboek. Het regelboek blijkt echter een 'pain in the ass' te zijn volgens de uitleggers. Heel onduidelijk. Ook filmpjes waren niet eenduidig. En dat was ook te merken in het spelen zelf. We hebben wel wat fouten gemaakt omdat we dachten dat iets zo speelde en dit dan later anders bleek te zijn.
Voor mij was het ook vaak dat ik chaotisch speelde omdat ik de fase van het kiezen tussen munten en kaart kopen oversloeg. Dat bleef precies niet plakken.
Op dit moment blijft er eerder een negatief gevoel hangen. Het spel greep me niet en ik voelde nooit echt dat ik moeilijke keuzes moest maken. Mijn volgende zet was altijd vrij duidelijk wat me veel punten zou opleveren.
Op deze manier dus moeilijk om echt een goed oordeel te kunnen vellen over wat ik er nu van vond.
Ik moet deze dus nog eens opnieuw spelen om er een goed zicht op te krijgen, deze keer vanaf het begin met de juiste spelregels. 

Geen opmerkingen: