vrijdag 6 september 2024

That Old Wallpaper

That Old Wallpaper
Bieden en patronen
Er worden 3 rondes gespeeld met elk 6 beurten. Je hebt 10 biedkaarten met waardes 1 tem 10. Je gaat die shufflen en trekt er 5 in je hand. Elke beurt in die ronde trek je de bovenste van de stapel overblijvende kaarten zodat je elke beurt 5 kaarten op hand hebt. Wanneer je je hand niet meer verder kan aanvullen tot 5, weet je dat de ronde ten einde is.
Er worden kaarten omgedraaid. 1 kaart per rij komt er bij, behalve als er een rode bol op de kaart staat, dan wordt er voor die rij nog een kaart omgedraaid (is dit weer eentje met een rode bol, komt er nog eentje bij enz). 
Je gaat simultaan bieden.
En dan wordt gekeken welke cijfers er op tafel liggen om te bepalen voor welke kaart je eigenlijk geboden hebt. Het laagste cijfer op tafel bied voor de 1e rij, het hoogste cijfer voor de laatste rij. Bij gelijkspel kiest de speler wie het meest naar voor staat in schijfjesvolgorde tussen de 2 rijen waar gelijkspel is en krijgt de andere speler een 'troostkaart' (dus niet de andere rij met kaarten). Daarna moet de schijf van de winnaar van het gelijkspel naar het achterste plaatsje in de rij en schuiven alle andere schijven een plaats naar voor.
De gewonnen kaart(en) puzzel je voor je.
Na 6 beurten is de ronde voorbij, verzamel je weer al je biedkaarten, shuffle je die en neem je er weer 5 op hand en start je de volgende ronde.
Na 3 rondes volgt de eindscoring. Je telt per symbool hoeveel grote en kleine volledige patronen je gepuzzeld hebt (bv 3 grote bloemen, 3 kleine bloemen) en per koppel van groot en klein volledig symbool krijg je 2 punten (bv 3 koppeltje grote en kleine bloemen is 6 punten). Daarnaast krijg je nog punten voor 1/2/3/4 verschillende speciale symbolen in het midden van sommige kaarten. En wie het minste en meeste rode bollen heeft krijgt nog +2 of -2. Dit alles optellen en je kent de winnaar.

Conclusie:
De patronen op de kaarten waar je mee gaat puzzelen zijn wel leuk gevonden. Vrij duidelijk ook. Het joker lijnenpatroon valt enkel op door de zilveren glans ipv kleur. Was in het begin niet zo duidelijk dat dit niet een aparte soort is, maar eens je het door hebt, valt het natuurlijk wel op.
Gameplay: met bieden is het bij mij vaak een echte hit of miss. En deze valt in de laatste categorie.
Het spel was voor mij veel te random. Eerst al welke cijfers je in handen krijgt (krijg je enkel hoog en wil graag voor de 1e rij bieden heb je pecht gehad). En daarnaast ben je dus ook afhankelijk (behalve bij 10 of 1 bod) van welk cijfer de andere spelers op tafel leggen om te zien op welke kaart je uiteindelijk geboden hebt. Natuurlijk weet je wel dat bij een laag bod je eerder zal bieden voor de 1e rijen en bij een hoog bod voor de laatste rijen. Maar het blijft gokwerk welke rij je bod zal opleveren. En zeker als er dan nog een gelijkspel bij komt, kan het helemaal anders uitdraaien dan je verwacht had. De verliezer zijn bij een bod, levert je echt niets op. Ok, die troostkaart is dan wel een jokerpatroon. Maar 1 patroonkant ipv 4 is echt peanuts. Ook doordat enkel de winnaar naar achter schuift, zorgt er voor dat het soms verschillende verliesbeurten kan duren tot je zelf eens de winst kan nemen in een gelijkspel.
Te veel geluksfactoren voor mijn smaak. En dus laat ik die een volgende keer liever passeren.

Geen opmerkingen: