Het 2e spel, na Carnival of Monsters. Deze keer geen drafting maar een beetje gelijkaardig mechanisme: I cut, you choose. Mijn favoriete spel in dat genre is Hanamikoji en die speelden we al heel vaak. Ik was dan ook benieuwd naar deze die dit combineert met tech-tracks.
In The great split speel je 6 rondes met na ronde 3 en na ronde 4 een puntentelling en na ronde 6 nog endgame-scoring.
Je krijgt kaarten en verdeelt die in 2 stapeltjes en gaat die aan je buur in wijzerzin geven. Die kiest welke stapel hij houdt en geeft de andere stapel terug. Zo heb jij nu een deel van je eigen kaarten en een deel kaarten van je buur. Je gaat die kaarten dan uitvoeren door de bijhorende tracks te verzetten.
Op het einde van de ronde wordt ook een token omgedraaid die zegt hoeveel een marker vooruit gaat op het spelbord (belangrijk voor scoring).
Daarna start je de volgende ronde. Je start met de kaarten waarmee je de ronde eindigde. Daarbij krijg je een extra kaart van level 2 of 3 (afhankelijk van welke ronde we zitten) en ga je als je te veel kaarten hebt al moeten beslissen welke kaarten je weggooit op de discardstapel. En dan begint het kiezen en verdelen opnieuw.
Na ronde 3 en 4 volgt al een scoring. Wat scoort is afhankelijk van de tokens die er liggen op het spelbord. Na ronde 6 volgt een algemene scoring. Iedere track heeft een andere manier van scoren.
De tracks bovenaan je spelbordje:
- Paars scoort de punten in het grijze kader er onder
- Bruin scoort afhankelijk van de marker op het spelbord. Sta je minder ver dan het cijfer die de marker op dat moment aangeeft, dan krijg je 6 punten, bij gelijk 10 punten en bij meer 13 punten.
- Blauw en groen kijk je welke track het minste is en het cijfer dat het minste is, verdubbel je
- Geel scoort niet
De tracks op de onderste helft van je spelbordje:
Deze werken eigenlijk allemaal op dezelfde manier: je telt de sterren onder waar je staat op het track en vermenigvuldigt die met het aantal hoekjes dat je hebt op dat specifieke kleur. Bv bij paars 2 sterren en 2 hoekjes ver is 4 punten.
Conclusie:
Artwork is miniem. Dit gaat echt enkel om symbolen op de kaarten zodat je weet welke tracks je moet verzetten. Het is duidelijk, dat zeker. Maar van artwork of thema kan je hier absoluut niet spreken.
Gameplay is ok. Het stukje I cut, you choose werkt goed en blijf ik een goed mechanisme vinden. Het zorgt voor interactie en dat vind ik altijd fijn in een spel.
Het stukje tech-tracks werkt. Maar voor mij voelt dit heel droog en mechanisch aan. En dat is dan ook mijn grootste negatieve puntje. Te veel tracks, te mechanisch. Ik had het gevoel meer met rekenen bezig te zijn dan echt te spelen.
Herspeelbaarheid is wel ok, gezien er veel kaarten zijn en het dus ook afhankelijk is van wat je in handen krijgt en welke keuzes je medespelers maken.
Blij dat ik deze speelde, maar toch niet helemaal mijn ding.
Blij dat ik deze speelde, maar toch niet helemaal mijn ding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten