donderdag 16 mei 2019

Rising Sun

Een area-control spel waarbij allianties sluiten en verbreken erg belangrijk is.
Het spel begint per seizoen (lente, zomer, herfst) met een thee-ceremonie waarbij je onderhandelt over wie met wie een verbond wil sluiten. Wat je daarvoor biedt, welke hulp je wil ontvangen of geven,...
Maar je kan ook een alliantie weigeren omdat je niet wil dat een persoon de voordelen krijgt (wanneer die bv al veel punten heeft).
Daarna volgen een aantal politieke fases. Je kan troepen bijplaatsen of een god laten aanbidden (recruit). Je kan troepen verplaatsen (marshal). Je kan seasonkaarten kopen die extra kracht, munten, monsters, punten,... kunnen opleveren (train). Je kan de voordelen krijgen van de provincies waar je het meeste kracht hebt (harvest). Bij al deze acties voert iedere speler de actie uit. Maar als jijzelf of de speler waarmee je een alliantie hebt die actie speler, krijg je een versterkte actie.
Als laatste politiek mandaat kan je je verbond met een medespeler verbreken (betray) waardoor je van 2 verschillende medespelers elk 1 figuur kan vervangen door dezelfde soort figuur van jezelf. Als je deze actie speelt, is je verbond direct verbroken. En verlies je 'eer'.
En die eer is in Japan belangrijk. Ofwel ben je een gerespecteerde clan en hou je je woord, wat je dan meer aanzien geeft en bij conflicten die gelijk eindigen je de overwinning schenkt. Maar je kan ook de schaduwzijde opzoeken en je inlaten met de monsters,... die je vaak een grotere kracht geven wanneer je strijdt tegen de meer eervolle clans.
Tussen de politieke mandaten door, ga je ook op bepaalde momenten je goden aanbidden en daardoor hun gunsten krijgen.
Bij een seizoens-einde wordt ook de politiek even stilgelegd en trekken de troepen ten oorlog.
Een oorlog is echter niet zomaar een gevecht. Er komt wel wat bij kijken. De spelers gaan in het geheim bieden op welke actie ze willen doen tijdens de oorlogsvoering. En enkel wie het meeste geboden heeft, kan die actie uitvoeren. Het is dus gokken wat de anderen gaan doen maar ook bieden op de actie die jou het meeste oplevert.
Je kan zelfmoord plegen, waarbij je punten en eer krijgt. Je kan een figuur van de tegenspeler gevangen nemen, waardoor die een punt verliest en jijzelf eentje bij krijgt. Je kan huurlingen inzetten. Dan wordt de battle uitgevochten en wie het meeste kracht heeft, wint die provincie. Terwijl de ander(en) al hun figuren gedood worden. De enige uitzondering is wanneer je verliest van je bondgenoot, dan blijven je figuren wel in leven. En als laatste krijgt diegene die het meest geboden heeft op de lyrische verzen die over de doden gezongen worden. Daarbij krijg je een punt per dode (inclusief de zelfmoord-doden).
Na de battle wordt het weer rustig en worden nieuwe politieke verbonden gesmeed.
En wanneer de winter aanbreekt, wordt alles rustig en worden de punten geteld.
Tijdens het spel scoor je al punten door battles, bepaalde kaarten of monsters,... Daarbij worden dan nog de punten opgeteld van de veroverde provincies. Per provincie krijg je 1 2 of 3 punten, afhankelijk van het seizoen waarin je die veroverd hebt. En afhankelijk van hoeveel verschillende provincies je veroverd hebt scoor je ook nog eens 10 20 of 30 extra punten. Bepaalde seasonkaarten geven ook nog extra eindpunten. En wie het meeste punten heeft, is de winnaar van het spel en wordt de nieuwe keizer.
Het spel heeft verschillende aspecten die ik graag speel.
De area-control, het gevecht, het onderhandelen over de allianties maar die ook durven verbreken,... Allemaal zaken die mij in een spel aanspreken.
Het spel moet wel met de juiste spelers gespeeld worden. Als je er niet tegen kan om verraden te worden of als je liever coop of in team speelt, dan laat je het spel beter links liggen.
Je kan misschien wel wat verbonden sluiten waardoor je een team lijkt, maar die alliantie ga je alleen maar aan om op het einde er zelf beter van te worden.

Geen opmerkingen: