woensdag 22 mei 2019

Scythe

In Scythe ga je proberen je koninkrijk zo goed mogelijk uit te breiden door je acties te upgraden, gebouwen te zetten en mechs te bouwen.
Dat doe je door een actie te kiezen. Je hebt 4 mogelijke acties bovenaan je spelersbord. Move. Produceren. Resources ruilen of populariteit krijgen. Combatkracht krijgen.
De spelersborden zijn a-symmetrisch waardoor iedereen andere combinaties heeft met de onderste actie op het spelersbord. Deze acties zijn een upgrade een actie waarbij je een blokje bovenaan wegneemt waardoor je actie sterker wordt en je onderaan een resource afdekt waardoor je voor die actie minder moet betalen. Een gebouw bouwen. Een mech in het spel brengen. Of jezelf verrijken met een soort upgrade die je punten, populariteit, combatpoints of een combatkaart kan opleveren. En waarbij je telkens de bonus krijgt wanneer je buren die actie doen.
Wanneer je een achievement hebt bereikt (zoals bv alle 4 je mechs op het spel brengen, je 4 gebouwen bouwen, de hoogste combat-points of populariteit bereiken, een gevecht winnen...), leg je je ster op dat veld op het speelbord.
Wanneer iemand zijn 6e en dus laatste ster gelegd heeft, stopt het spel onmiddellijk en wordt er overgegaan tot de puntenverdeling.
De bedoeling van het spel is dat je je troepen zo gaat stationeren zodat je zoveel mogelijk grondgebied bezet (area-control) en je een aanval kan weerstaan. Maar je bent vooral eerder een koude oorlog aan het voeren. Want je wil jezelf ook populair maken. Als je anderen aanvalt en het gevecht wint, verlies je populariteit. En die populariteit levert je op het laatste punten op voor je achievements (aantal sterren), je bezette gebieden (aantal hex waarop een figuur van jou staat) en het aantal resources. Hoe hoger je populariteit, hoe meer punten je kan krijgen.
Het is een uitdaging om je engine zo snel mogelijk te upgraden zodat je de beste acties kan doen voor zo weinig mogelijk resources. Maar intussen ook in het oog te houden dat je je achievements kan volbrengen en dus soms wat meer op 1 iets te focussen ipv evenwichtig te spelen. En er voor te zorgen dat je weet wie wanneer wil uitspelen (inclusief jezelf) wanneer je populariteit hoog genoeg is (of hoger is dan die van de anderen).
Dit was de 2e keer dat ik het spel speelde en ik vind het echt een goed spel. Mooie combinatie van area-control met engine-building en wat denkwerk wanneer je je final move wil doen.

Geen opmerkingen: