maandag 16 maart 2020

Over heksenjacht en cyberpesten in corona-tijden

Het is niet mijn gewoonte om grote artikelen te schrijven. En ik hou persoonlijke meningen,... dan ook liever wat privé (beperkte groep mensen op facebook) ipv die openbaar op een blog te zetten. Maar nu moet er mij toch iets van het hart.
De manier waarop mensen in deze tijden met elkaar omgaan jaagt mij meer schrik aan dat het virus zelf. Het feit dat wij nog de natuur in gegaan zijn -iets wat niet verboden werd, nee, zelfs eigenlijk aangeraden werd- zorgde voor heel wat negatieve reacties.
Het werd bijna een heksenjacht, met allerlei beschuldigingen,...
Op de facebook van een kennis kreeg ik voor de 1e keer te maken met cyberpesten. Een persoon ging op mijn profiel op zoek naar alle info die ze kon vinden om mij persoonlijk aan te vallen. Niet leuk, maar het raakte mijn koude kleren niet. Net omdat er enerzijds bijna niets openbaar staat en anderzijds omdat iemand die ik totaal niet ken er voor mij ook niet zo toe doet wat die over mij denkt.
Maar heksenjagers zijn jammer genoeg hardnekkig en overal te vinden.
Na de volgende dag opnieuw naar buiten gegaan te zijn en een oproepje om op facebook ipv enkel maar waarschuwingen over corona te posten ook iets leuks te posten. En de melding dat vrienden bij ons nog welkom waren thuis (iets wat ook niet verboden is tot op heden) volgden er -nu op mijn eigen profiel- een aantal reacties. Ik had aangegeven geen discussie te willen. Na het verwijderen van een reactie, werd ik aangevallen. Iemand postte een bericht op zijn eigen profiel waarbij ik volledig door het slijk werd gehaald, met naam, job, berichten uit een gesloten groep die gedeeld werden,...
Ondanks herhaaldelijk vragen om dit te verwijderen en in gesprek te gaan met mij/ons, weigerde die persoon dit.
Zo'n cyber-aanval, van iemand die je als kennis/vriend beschouwt is echt hard. Het feit dat je privé-info gewoon te grabbel gegooid wordt terwijl je allerlei bagger over je heen krijgt, laat zijn sporen na. Het feit dat een aantal 'vrienden' vinden dat je overdrijft, maakt het nog pijnlijker.
Mijn vertrouwen in heel wat mensen heeft een deuk gekregen. Mijn 'vrienden'lijst is een heel stuk kleiner geworden.
Dit zorgt er ook voor dat ik twijfel of ik deze blog niet zou opdoeken.

Geen opmerkingen: