zaterdag 7 maart 2020

Roll for the galaxy

Roll for the galaxy stond op mijn lijstje van graag eens spelen.
Dus uit de collectie van vrienden werd deze eens op tafel getoverd.
Het lijkt een eenvoudig spel dat op een 45min zou spelen.
Een beurt zou vlot moeten gaan. Je rolt dobbelstenen, kiest 1 actie, daarna worden alle gekozen acties door elke medespeler uitgevoerd. En het spel is gedaan wanneer iemand 12 gebouwen heeft of wanneer de puntenfiches op zijn.
Het tegendeel was echter waar. Het duurde erg lang voor ik snapte hoe je moest spelen. Ok, de gameplay lijkt simpel, er zijn maar 5 mogelijke acties die elke beurt dezelfde zijn. Maar eenmaal je bezig bent duiken er constant vragen op. B en ik hadden allebei helemaal geen idee wat we aan het doen waren. De tegels zijn ook niet duidelijk, veel voor interpretatie vatbaar en daardoor hebben we constant alles moeten opzoeken. Ik kan me wel voorstellen dat dit betert eens je het spel een aantal keren gespeeld hebt.
Het spel is echter ook erg afhankelijk van geluk. Zowel bij het dobbelen als bij het trekken van tegels moet je geluk hebben. En ok, er zijn wel manieren om je dobbelstenen te manipuleren. En je kan tegels vervangen, maar dat laatste is geen garantie dat je een betere tegel trekt en het kost wel een actie/beurt. Maar om een goeie combo neer te zetten, heb je een combinatie van goeie dobbelsteen-rolls en gelinkte tegels nodig.
Tel dit samen met een tijdsduur van bijna 1,5u (het dubbele van wat er op de doos stond) en je kan al raden dat wij niet zo enthousiast waren.
Dit alles samen zorgt er voor dat het voor zowel B als mij geen hoogvlieger was.

Geen opmerkingen: