zondag 8 maart 2020

Paris

Op De Pionisten konden we gisteren het prototype van Paris, het nieuwe spel van Gamebrewer dat op 16 maart op Kickstarter komt, spelen.
Een beurt bestaat uit 2 zaken: een tegel nemen en indien mogelijk plaatsen. En daarna een sleutel leggen of verplaatsen.
Je legt een nieuwe sleutel op 1 van de 'banken' of op de Champs-Elysée of je verplaatst 1 van je sleutels naar een (ander) gebouw.
Elk gebouw heeft een extra resource die je kan oprapen als je er als eerste op staat. En bepaalde gebouwen hebben een actie (een kaart oprapen of punten scoren).
Je wil dus enerzijds focussen op de acties, aan de andere kant wil je zoveel mogelijk invloed hebben door op de hogere gebouwen te staan (area-control). Maar pas als er 4 sleutels op de gebouwen liggen, komt er een eindpuntenfiche voor een stuk van de rondel in het spel (de punten voor de area-control, als er geen eindpuntenfiche in het stuk ligt, worden daar gewoon geen punten gescoord).
Tijdens het spel scoor je punten door gebouwen (de cijfer 8 gebouwen en de landmarks) en door bepaalde kaarten die je opraapt.
Eindscoring is enkel nog de area-control punten.
Wij zijn echt aan het opbouwen geweest, veel op gebouwen van 1 en 2 gespeeld. Resources en kaarten verzameld. Om daarna te focussen op de areacontrol. Maar dan bleek er net 1 of 2 rondes te weinig te zijn om nog op andere stukken de score te triggeren.
Dit zorgde er in ons spel voor dat er uiteindelijk maar 1 van de 6 stukken scoorde, omdat die eindscoring er pas ingaat nadat er 4 sleutels in dat stuk actief zijn.
Ik hoorde dat in andere spellen dan weer iedereen op de hoogste 'banken' speelde (dus vooral op eindscoring dmv area-control) en er grote delen van de rondel niet of amper gebruikt worden.
Conclusie: simpele beurten, weinig downtime, mooie artwork. De Champs-Elysée in cardboard is wel mooi maar zorgt er voor dat je de andere kant van het speelbord moeilijk kan zien, waardoor we die heel snel afgebroken hebben en enkel de tegel met sleutels gebruikten om in het midden te leggen.
Zowel ikzelf als mijn medespelers waren echter niet overtuigd van gameplay. Het spel heeft potentieel. Maar het lijkt me dat voor de combinatie van tile/workerplacement en de area-control samen er nog aanpassingen nodig zijn. Want op dit moment heb je te weinig beurten en/of een te groot bord om op beide aspecten te spelen.

Geen opmerkingen: