Brian Boru High King of Ireland
Een area control met trick taking.
Over 3 ronden ga je strijden voor de dorpen in Ierland. De winnaar is diegene die na 3 rondes het meeste punten heeft. Een aantal punten verzamel je tijdens het spel maar de meeste punten zijn eindscore voor de area-control.
Een ronde bestaat uit het draften van kaarten. Je kiest 2 kaarten en geeft die kaarten door aan je medespelers. Opnieuw 2 kaarten kiezen en doorgeven enz. Kaarten hebben cijfers tussen 1 en 25, hoe hoger de kaart, hoe meer kans dat je een strijd wint.
Alle kaarten worden de volgende ronde opnieuw gebruikt dus je weet op voorhand wel welke kaarten er in het spel zitten. Of je die dan ook in je hand krijgt de volgende ronde, dat is altijd afwachten.
De actieve speler kiest voor welk dorp er gestreden wordt. En legt daarna het openingsbod en dat moet dezelfde kleur zijn als de kleur van het dorp of grijs (joker). Andere spelers kunnen er boven of onder gaan. Wie boven biedt, moet ook de kleur zijn van het dorp of een joker. De winnaar krijgt het dorp en het bovenste van de kaart. Dit kan een voordeel zijn maar kan ook munten betalen zijn. De andere spelers kiezen 1 van de voordelen onderaan de kaart. Wie de strijd gewonnen heeft wordt actieve speler en kan opnieuw een gebied kiezen.
De voordelen van de kaart hangen af van de kleur kaart die gespeeld wordt.
Geel levert stappen vooruit op het huwelijkstrack. Wie aan het einde van de ronde bovenaan staat krijgt de kaart (met punten) en mag een dorp kiezen die van hem wordt (in het gebied aangeduid op de kaart). Zijn marker gaat dan terug onderaan het track.
Rood levert je vikingen op. Wie aan het einde van de ronde het meeste vikingen heeft, krijgt een zon en 1 punt per zon. De 2e speler krijgt 1 punt. De speler met het meeste vikingen geeft alle vikingtokens terug en mag een dorp kiezen dat ingenomen wordt door de vikingen bij de speler met de minste vikingtokens.
Blauw levert je macht op in de kerk. Diegene met de meeste kerktokens op het einde van de ronde wordt volgende ronde actieve speler en mag een klooster bouwen (die +1 kracht is voor de areacontrol) en moet daarna alle schijven weg doen. De 2e krijgt een punt en doet 1 schijf weg. Wie 4 of meer schijven heeft, mag een klooster bouwen.
Alle kleuren kaarten kunnen ook het voordeel hebben dat je met munten een extra dorp (dat via een weg verbonden is met een dorp dat je al bezit) verovert.
Na elke ronde wordt er gekeken welke gebieden scoren en die persoon met de meeste kracht krijgt het gebied. Een volgende ronde kan dit gebied natuurlijk ingenomen worden door een andere speler.
Artwork lijkt behoorlijk ouderwets maar past wel bij het spel. Geen hippe mini's of standees maar gewoon oldscool houten discs, kartonnen tokens en wat kaarten. Voor mij zorgt dit voor minder aantrekkingskracht.
Gameplay is fijn. Geen wauw-factor maar leuk om een korter areacontrol spel te spelen.
Geen moeilijke regels. Het zorgt wel voor keuzestress: ga je voor het dorp veroveren? Hoe hoog ga je je kaart uitspelen? Kan je je tegenstanders verslaan? Of ga je sneaky onder het bod van je tegenstander om de voordelen van de kaart op te eisen en via de tracks je macht binnen te halen?
Bij een volgende play zou ik wel al compleet anders spelen.
Deze komt niet in de collectie maar als hij bij vrienden op tafel komt, schuif ik met plezier nog eens aan.
Een area control met trick taking.
Over 3 ronden ga je strijden voor de dorpen in Ierland. De winnaar is diegene die na 3 rondes het meeste punten heeft. Een aantal punten verzamel je tijdens het spel maar de meeste punten zijn eindscore voor de area-control.
Een ronde bestaat uit het draften van kaarten. Je kiest 2 kaarten en geeft die kaarten door aan je medespelers. Opnieuw 2 kaarten kiezen en doorgeven enz. Kaarten hebben cijfers tussen 1 en 25, hoe hoger de kaart, hoe meer kans dat je een strijd wint.
Alle kaarten worden de volgende ronde opnieuw gebruikt dus je weet op voorhand wel welke kaarten er in het spel zitten. Of je die dan ook in je hand krijgt de volgende ronde, dat is altijd afwachten.
De actieve speler kiest voor welk dorp er gestreden wordt. En legt daarna het openingsbod en dat moet dezelfde kleur zijn als de kleur van het dorp of grijs (joker). Andere spelers kunnen er boven of onder gaan. Wie boven biedt, moet ook de kleur zijn van het dorp of een joker. De winnaar krijgt het dorp en het bovenste van de kaart. Dit kan een voordeel zijn maar kan ook munten betalen zijn. De andere spelers kiezen 1 van de voordelen onderaan de kaart. Wie de strijd gewonnen heeft wordt actieve speler en kan opnieuw een gebied kiezen.
De voordelen van de kaart hangen af van de kleur kaart die gespeeld wordt.
Geel levert stappen vooruit op het huwelijkstrack. Wie aan het einde van de ronde bovenaan staat krijgt de kaart (met punten) en mag een dorp kiezen die van hem wordt (in het gebied aangeduid op de kaart). Zijn marker gaat dan terug onderaan het track.
Rood levert je vikingen op. Wie aan het einde van de ronde het meeste vikingen heeft, krijgt een zon en 1 punt per zon. De 2e speler krijgt 1 punt. De speler met het meeste vikingen geeft alle vikingtokens terug en mag een dorp kiezen dat ingenomen wordt door de vikingen bij de speler met de minste vikingtokens.
Blauw levert je macht op in de kerk. Diegene met de meeste kerktokens op het einde van de ronde wordt volgende ronde actieve speler en mag een klooster bouwen (die +1 kracht is voor de areacontrol) en moet daarna alle schijven weg doen. De 2e krijgt een punt en doet 1 schijf weg. Wie 4 of meer schijven heeft, mag een klooster bouwen.
Alle kleuren kaarten kunnen ook het voordeel hebben dat je met munten een extra dorp (dat via een weg verbonden is met een dorp dat je al bezit) verovert.
Na elke ronde wordt er gekeken welke gebieden scoren en die persoon met de meeste kracht krijgt het gebied. Een volgende ronde kan dit gebied natuurlijk ingenomen worden door een andere speler.
Artwork lijkt behoorlijk ouderwets maar past wel bij het spel. Geen hippe mini's of standees maar gewoon oldscool houten discs, kartonnen tokens en wat kaarten. Voor mij zorgt dit voor minder aantrekkingskracht.
Gameplay is fijn. Geen wauw-factor maar leuk om een korter areacontrol spel te spelen.
Geen moeilijke regels. Het zorgt wel voor keuzestress: ga je voor het dorp veroveren? Hoe hoog ga je je kaart uitspelen? Kan je je tegenstanders verslaan? Of ga je sneaky onder het bod van je tegenstander om de voordelen van de kaart op te eisen en via de tracks je macht binnen te halen?
Bij een volgende play zou ik wel al compleet anders spelen.
Deze komt niet in de collectie maar als hij bij vrienden op tafel komt, schuif ik met plezier nog eens aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten