vrijdag 28 januari 2022

Kemet

Kemet
Areacontrol en mini's in het oude Egypte.
In je beurt leg je een actieschijfje op je piramide op je playerboard en voert die actie uit. Je hebt 5 actieschijfjes en op het einde van de ronde moeten de 3 niveaus van de piramide minstens 1 schijfje hebben.
Mogelijke acties:
- Move: je beweegt van 1 plaats de hoeveelheid soldaten en monsters in je bezit naar een aangrenzende plaats. Of je betaalt ankh om ze naar een obelisk te teleporteren.
- Soldiers plaatsen: je betaalt ankh om soldaten op het gameboard te plaatsen. Soldaten komen in de stad die je bezit.
- Ankh bijkrijgen: je verzet de tracker op je playerboard
- Dobbelsteen piramide upgraden: je betaalt zoveel ankh als het cijfer waar je je piramide naar omhoog doet.
- Tegels kopen: je kan maar max uit de rij kopen die het aantal ankh-tekens heeft als je dobbelsteen van die kleur. Je betaalt daarvoor de hoeveelheid ankh als de rij waar je uit koopt.
Wanneer je naar een plaats beweegt waar het leger van een tegenspeler staat, volgt er een battle. Daarbij kies je 1 battle kaart van de 6 die je gaat uitspelen en kies je 1 die je gaat discarden. Je kan nog kleine kaartje mee uitspelen die een invloed kunnen hebben op de uitkomst van de battle. Win je de battle als aanvaller, dan krijg je een permanent punt (als je minstens nog 1 soldaat staan hebt).
Wanneer je op een tempel staat, krijg je een punt. Maar dat punt kan je afgenomen worden wanneer iemand anders die tempel verovert. Heb je echter 2 tempels in je bezit, dan krijg je een permanent punt elke ronde dat er 2 tempels in je bezit zijn.
Het is dus belangrijk om te zorgen dat je je battles wint. En daar zit meteen ook het angeltje in het spel. Wie een battle wint als aanvaller, krijgt punten. En als je daarmee een tempel afneemt, ook het voordeel van een punt en extra ankh in het begin van de volgende ronde. De battle zorgt ook voor slachtoffers. En die soldaten moet je later opnieuw op je bord krijgen en dat kost ankh. Verlies je 1 zware of 2 battles na elkaar, zeker als het gevecht over een tempel gaat, dan ben je gesjost voor de rest van het spel. Je krijgt minder ankh aan het begin van je beurt dan de tegenspelers. En je hebt die ankh nodig om je leger opnieuw op te bouwen. Maar intussen kunnen de tegenspelers heel wat andere acties uitvoeren, oa het kopen van tegels die dan weer voordelen geven, oa in battle, punten,... Allemaal ok, als je zelf aanvaller bent, want dan weet je dat je dat risico loopt. Jammer genoeg geldt dit ook voor de verdediger. Wat dus resulteerde in 3x aangevallen worden op korte tijd in het begin van het spel (door verschillende personen). En de rest van de tijd alles opnieuw moeten opbouwen terwijl de anderen de punten verder binnenrijven omdat ze sowieso telkens sterker worden en zijn in battle of genoeg ankh hebben om een dobbelsteen op 4 te draaien die dan ook een punt geeft. Als het spel stopt op 8 punten, dan weet je het wel en zit je er eerder voor spek en bonen bij.
Omdat de battle enkel maar tussen 2 personen gaat, is er ook wel wat downtime.
Conclusie: dit spel heeft zeker potentieel. Maar het zal niet in de collectie komen. Ik wil het wel een 2e kans geven als het nog eens ergens gespeeld wordt. Want normaal is area-control met miniaturen echt wel mijn ding. Jammer genoeg klikte het spel niet direct bij mij.

Geen opmerkingen: