zondag 30 januari 2022

Petrichor

Petrichor
Een area-control met stemmen. Interessante combi van mechanismes.
Het spel duurt 4 rondes maar als je een langer spel verkiest kan je 6 rondes spelen.
In je beurt ga je een kaart spelen en je kan ook een 2e actie doen waarbij je 2 dezelfde kaarten uitspeelt.
- Winter: je zet een wolkje op 1 tegel en legt er een druppel van je kleur in
- Zomer: je plaatst 2 druppels in een wolkje waar je al aanwezig bent
- Herfst (wind): je verplaatst 1 van de wolken waar je aanwezig bent. Botst die met een andere wolk, dan gaan ze samen een donderwolk vormen.
- Lente (regen): je laat max 2 van je regendruppels op een tegel er onder vallen.
Daarna ga je stemmen door een marker van jou op 1 van de symbolen van je gespeelde kaart te leggen. Of je stemt op een dobbelsteen die omgedraaid wordt en dichter komt naar de harvest-fase en verdient een punt.
Wanneer iedereen gepast heeft, stopt de ronde. De 2 seizoenen met het meeste stemmen komen nog aan bod met een andere actie en wie op die seizoenen het meeste gestemd heeft, gaat nog vooruit op een track (belangrijk voor endgame-scoring).
- Winter: alle wolken worden donderwolken
- Zomer: je mag je aantal druppels in een wolk verdubbelen
- Herfst: je verschuift 1 druppel op 1 tegel. Mag ook een druppel van je tegenspeler zijn
- Lente: de donderwolken barsten uit en alle druppels komen op de tegel eronder
Als de harvest-dobbelstenen een harvest aankondigen wordt er gescoord. Score-mogelijkheden zijn afhankelijk van de tegel en hebben te maken met meerderheden (area-control) en eventueel bepaalde condities. In de laatste ronde in het spel volgt sowieso een harvest-fase.
Wij speelden ook nog met de uitbreiding van de bij. Daarbij kan je in de 2e actie een kaart afgeven om de bij te verzetten en pollen op te rapen of bloemen te bevruchten. Bij de harvest-fase kan je daarbij honing verkrijgen. Wie het meeste honing heeft op het einde van het spel krijgt nog punten.

Ik speelde het basisspel enkele jaren geleden al eens. Toen was ik geen fan. Ik ben blij dat ik het nu een 2e kans gaf, want nu beviel het spel me wel. Al zou ik het niet meer met 2 spelen, daarvoor is de area-control te belangrijk. En area-control is met meer gewoon fijner spelen. Met 2 duurt het ook lang en komt er amper een harvest-fase (2x op 6 rondes). Waardoor punten sprokkelen een werk van lange adem is en je veel moet investeren.
De bij is een leuke uitbreiding en geeft wat extra mogelijkheden zonder dat het spel veel moeilijker wordt of langer duurt. Zeker een pluspunt.
Artwork en componenten van deze kickstarter-versie zijn echt top.
Enige minpuntje is dat je wel aandachtig moet zijn. De symbolen/seizoenen van het spelen van kaarten en van het stemmen zijn gelijk. Maar hebben wel een andere betekenis tijdens het uitvoeren. Dat maakt het, zeker in het begin van het spel, toch wel wat onduidelijk. En zo worden er wel eens foutjes gemaakt.

Geen opmerkingen: