donderdag 6 oktober 2022

Zapotec

Zapotec
Eentje die op mijn 'graag-te-spelen'-lijstje stond. Multi-use cards en wat area-control, 2 mechanismes die ik wel leuk vind.
Op Meeples kwam hij gisteren op tafel.
Er zijn 5 rondes en in elke ronde ga je simultaan een kaart uit je hand selecteren en uitspelen.
Elke kaart heeft een resource die je krijgt en van welke rij en kolom je resources gaat triggeren. Het middelste deel gaat aantonen waar je je gebouwen gaat moeten bouwen.  Als onderste staat er op de kaart een nummer en dit gaat de spelersvolgorde bepalen (van laag naar hoog).
Daarna gaat elke speler in spelersvolgorde een beurt doen.
Daarbij ga je resources krijgen. Bij elk gebouw dat je al eerder bouwde, krijg je het token en die leg je in een 3x3 grid. Je kiest een rij of kolom van de resource die je speelde op de kaart en die gaat triggeren zodat je die resources krijgt. 
Daarna kan je acties doen. Die zijn:
- Een piramidedeel bouwen. Dat zal een deel van de eindscoring bepalen van het token dat er bij ligt.
- Offeren. Daarbij ga je omhoog op het priestertrack en ga je extra's krijgen.
- Een goalcard scoren
- Tegels nemen die je éénmalig resources geven of je permanente voordelen geven
Na die acties mag je nog bouwen aan de voorwaarde van het middelste deel van de kaart. Dit kan een regio, een ondergrond of een soort gebouw zijn.
De kaart die in het midden van het bord ligt, gaat nog scoren en dus krijg je 2 punten per huisje dat je gebouwd heb aan de voorwaarden van de kaart op het speelbord.
Als laatste kies je een kaart uit de openliggende kaarten. Ben je de laatste in spelersvolgorde, dan kan jij bepalen welke kaart je kiest maar ook welke kaart er de volgende ronde scoort. 
Zo speel je 5 rondes en daarna volgt er een eindscoring waarbij je nog punten scoort voor afgewerkte piramides, piramidetokens, priestertrack en goalcards.
Conclusie:
Simpele regels en toch wel wat moeilijkere beslissingen. Je hebt echt wel wat keuzes. Het lijkt alsof je weinig zal scoren tot in de laatste ronde er plots veel mogelijk is. Eindscorepunten lopen dan ook wel op. Fijn, want zo blijft het spannend tot op het einde.
Jammer is wel dat als je in het begin (zeker bij een eerste play) een foute keuze maakt in je grid, je dit lang meesleept en dus moeilijk kan meestrijden voor de winst.
Positief is wel dat je deze op een goed uur en 15min speelt met 4 spelers. 
Artwork en productie is goed. Artwork iets minder mijn ding. De priestertokens lijken eerder op handpoppen. De houten gebouwen en plastiek piramides zijn wel mooi en functioneel.
Zeker eentje die ik met plezier nog eens speel. 

Geen opmerkingen: