donderdag 20 april 2023

Mosaic A Story of Civilization

Mosaic A Story of Civilization
Zoals verwacht een civilization-spel. Maar eentje die op relatief korte tijd speelt.
Je start met een karakter die je in omgekeerde spelersvolgorde kiest.
Iedere speler voert om beurt een actie uit tot het endgame getriggerd wordt. Daarna wordt de ronde uitgespeeld en volgt er nog 1 ronde.
Er zijn 9 acties waar je uit kan kiezen:
- Bouw een stad. Betaal populatie en stenen en zet je stad op 1 van de gebieden. De eventuele token mag je in je voorraad op je spelersbord plaatsen.
- Bouw een dorp. Deze moet aan 1 van je steden grenzen en is gratis. De eventuele token mag je in je voorraad op je spelersbord plaatsen.
- Bouw een wonder. Betaal stenen en voedsel. Plaats die in een gebied en neem de score-token van dat wonder.
- Koop een technologiekaart en speel ze eventueel uit. Betaal met ideeën.
- Produceer. Kies 1 track en tel je productie op met je populatie en krijg zoveel van dat goed.
- Krik je populatie op. Betaal voedsel en krijg boeren bij.
- In taxes of tarieven. Kies een kaart en krijg geld afhankelijk van de condities op die kaart. Deze kaart levert minpunten op aan het einde van het spel.
- Betaal munten en plaats soldaten op 1 gebied waar je een stad hebt. En/of betaal om die te verplaatsen.
- Neem een government token. Voldoe aan de symbool-voorwaarden en betaal met ideeën.
Belangrijk: je kan altijd 2 munten afgeven per resource die je te kort komt wanneer je moet betalen. Bij het betalen met populatie moet je echter altijd boeren afgeven, die kunnen niet gekocht worden.
Wanneer je aan bepaalde voorwaarden voldoet (bv zoveel productie van iets, zoveel steden,...) kan je dat goaltoken oprapen en scoor je er nog endgame-punten mee. Ook als je als eerste 6 dezelfde symbolen hebt, kan je die goaltoken oprapen. Die levert extra voordeel en endgame-punten op.
Na x-aantal tijd volgt er een kaart met tussentijdse scoring (Empire). Daarbij krijgt diegene die in een gebied de meeste influence heeft het aantal punten van steden plus dorpen plus wonderen en de 2e krijgt nog 2 punten. Zo wordt elk gebied gescoord.
Punten sprokkel je dus tussendoor vooral met de Empire-scoring.
Endgame wordt getriggerd als er 3 scoringkaarten (van de 4) geweest zijn of wanneer er 2 van de 3 rijen tokens (goaltokens, symbooltokens of wondertokens) op zijn.
Op het einde scoor je nog punten met de gebouwde wonders, je set-collection op bepaalde kaarten, projecten (build-kaarten), technologiekaarten en bonustokens. En dan trek je nog de minpunten van tarief- of taxkaarten af.

Conclusie:
Een civ-game die met 4 spelers op 2,5u speelt. Mooie tijd voor een genre van spellen dat over het algemeen wel een vrij lange speelduur heeft.
De acties zijn vrij eenvoudig en je zal zo goed als alles wel eens moeten doen, maar je toch focussen op bepaalde zaken. Er zijn ook verschillende manieren om punten te rapen dus je hoeft niet allemaal op hetzelfde te spelen, al zal er zeker wel concurrentie zijn om bepaalde goaltokens te behalen. Dit maakt ook dat er wel wat interactie is maar dat je niet constant in directe interactie gaat met elkaar. Altijd wel leuk.
Productie-kwaliteit van de deluxe-editie is top. Maar vraagt soms wel wat zoekwerk in je spelerskleur, want met alle verschillende soorten steden en dorpen die op elkaar lijken en dan nog boeren, voetvolk en ruiters moet je wel eens op zoek naar de juiste mini.
Artwork is niet zo mijn ding. Fletse kleuren. Maar de symbolen zijn wel duidelijk en het is allemaal erg functioneel. Goed genoeg om gameplay te ondersteunen en daar draait het uiteindelijk wel om.
Wat ik wel als een nadeel zie: het opzetten van het spel neemt toch wel redelijk wat tijd in beslag.
Geslaagd avondvullend spel.
Niet eentje die ik in de collectie wil (zo'n massief grote doos!) want die zal nooit genoeg gespeeld worden thuis. Maar eentje die ik wel met veel plezier mee speel wanneer hij ergens anders op tafel komt.

Geen opmerkingen: