donderdag 21 december 2023

Septima

Septima
Je bent een coven heksen en moet proberen uit handen blijven van de inquisitie terwijl je met de drankjes die je maakt de zieken probeert te genezen en zo aanzien verwerft.
Er zijn 4 seizoenen dus 4 rondes. Elke ronde bestaat uit fases en die ga je 5x doorlopen en dan volgt de inquisitie. Na de 4 seizoenen volgt een endgamescoring.
Je gaat een actiekaart uit je hand kiezen (gebeurt simultaan met de medespelers). Die draai je gelijktijdig om. Wanneer je dezelfde actie als een andere speler gekozen hebt, wordt je actie sterker maar moet je suspicion-track op je spelersbordje ook omhoog waardoor je makkelijker gevangen kan genomen worden door de heksenvervolgers. Indien hetzelfde actiesymbool op je kaart die matchte met een andere speler dan ook nog gelijk is aan 1 van de 2 mogelijke stappen op het ritual-track op het bord, kan je ook daar omhoog gaan en eventueel spells krijgen/klaarmaken.
Daarna kan je een gratis stapje doen.
Dan voert iedereen in spelersvolgorde de gekozen actie uit.
Mogelijke acties zijn:
- Move: je beweegt 3 stappen
- Resources verzamelen: afhankelijk van de ronde-tracker van de 5 actie-beurten ga je die grondstoffen kunnen verzamelen
- Brew: je kan max 3 drankjes brouwen
- Heal: Je kan 2 aangrenzende zieken genezen. Daarbij ga je omhoog op het bijhorende track op je spelersbordje en krijg je voordelen
- Chant: je haalt je suspicion-track 2 naar beneden
- Plead: je zend 1 werker naar de kerk en plaatst 1 werker bij in de crowd. Belangrijk bij de inquisitie.
- Ritual: je gaat 1 stap omhoog op het ritual-track en mag daarna 1 zijwaartse beweging doen met je schijfje
- Remember: je kiest een actie die je deze ronde al speelde en voert die uit.
Naast de acties kan je in je beurt ook nog gemaakte toverdrankjes gebruiken die je bv toelaten om naar gelijk welke plek op het bord te gaan, suspicion naar beneden te halen,... En je kan de kracht van 1 van je heksen gebruiken.
Na de kaart spelen komen de heksenjagers in actie. Wie suspicion omhoog moest doen deze beurt, kan gevangen genomen worden. Op basis van suspicion + een dobbelsteenrol verzet de heksenjager x-aantal stappen. Wordt je gevangen genomen, dan moet je 1 van je heksen-karakters naar de inquisitie-stapel brengen.
Wanneer de 5e keer kaarten spelen voorbij is, volgt de inquisitie. Op basis van niet genezen zieken en de suspicion-tracks van alle spelers gaan er 'heksenvervolgers' in de zak, samen met alle werkers in de crowd. 1 voor 1 worden deze uit de zak getrokken en in de kerk geplaatst. En zal dit bepalen of de heks gespaard blijft (en naar de speler met de meeste werkers in de kerk gaat) of verbrand wordt.
Na 4 seizoenen is het spel gedaan.
Alle ingame-punten worden opgeteld. En daarbij komen nog de punten van de zieken die je genezen hebt, van je doelkaart waarbij je per heks die je in je coven hebt 1 van de 4 scoringsmogelijkheden kan kiezen die effectief punten oplevert, punten voor de werkers die je nog in de crowd hebt.

Conclusie:
Op basis van artwork heb ik deze niet gebacked. En ook bij het spelen was ik hier niet van overtuigd. Het kleurschema is zo gelijklopend op het hele spelbord dat het moeilijk is om de symbolen duidelijk te zien. De resources onderscheiden op het bord lukte na een paar acties wel. (De resources in hout zijn nochtans heel mooi afgewerkt en duidelijk.) Maar de pijlen waar langs de heksenjagers op jacht gaan, zijn heel moeilijk te zien. Dit maakt het ook wat onoverzichtelijk en moeilijk in te schatten of je ver of dicht bij een heksenjager staat.
Gameplay-gewijs is deze wel erg leuk. Simultane actie-selction werkt hier heel goed. Op zich is hij niet zo moeilijk. Wel veel kleine dingetjes om mee rekening te houden (die ik hier zelfs niet vernoemd heb) maar eenmaal je aan het spelen bent, gaat dit wel vlot. Symbolen zijn over het algemeen duidelijk eenmaal ze uitgelegd zijn, dus je hoeft tussendoor weinig op te zoeken. En hij is ook wel thematisch goed uitgewerkt. Het klinkt allemaal erg logisch en je kan je zo voorstellen hoe de heksenjagers op zoek gaan naar een heks waar ze geruchten over hoorden, je kan je zo de menigte voorstellen die bepaalt of een heks onschuldig is of verbrand moet worden.
Blij dat ik deze kon spelen. En ik schuif met plezier nogmaals aan als deze op tafel komt.

Geen opmerkingen: