dinsdag 13 februari 2024

Prototype Imp of the month

Op Meeples kwam het prototype van 'Imp of the month' op tafel.
Hoewel gameplay al vrij duidelijk is, wordt er nog veel geplay-test en zijn er ook nog heel wat veranderingen, zowel in (kleine) regels als in uitzicht van kaarten, symbolen,...
Ik ga dus een heel korte samenvatting geven want dit ligt nog niet 100% vast. Er zijn 3 rondes en dan volgt de endgame-scoring. Alle punten worden pas op het einde geteld!
Kies en betaal je voordeel (kracht) voor deze ronde. Je hebt keuze uit 5 verschillende
Ontvang inkomsten: dit gaat over je gebouwde productie-dungeons en wat je ontvangt van de tracks
Actiefase: Je hebt keuze uit 2 acties:
- Kamer in de dungeon bouwen waarbij je geld betaalt om die ergens te leggen. Een kamer kan een productie, een activatie of eentje met endgame-punten zijn.
- Een kamer activeren waarbij je afhankelijk van de kamer verschillende imps, trollen of warlocks nodig hebt voor activatie. De kamers activeren dient vooral om extra resources, monsters (imps/warlocks/trollen) of battlecards te krijgen, resources te ruilen tegen andere resources, vooruit gaan op tracks...
Wanneer je geen acties meer kan of wil doen, dan ga je passen. Je hebt 3 pasbeurten en voor elke pasbeurt mag je in de volgende fase een battlecard spelen. Wanneer je past, kan je ook een trol leggen op het hero-track zodat je de hero op deze manier extra schade toebrengt. Als 1 iemand zijn 3 pasbeurten gedaan heeft (je kan niet passen en daarna terug meespelen) dan gaat de volgende fase in voor alle spelers.
Daarna komt een coop-stukje waarbij je de hero's samen moet bevechten. En toch zal je niet helemaal coop spelen want je krijgt ook mogelijke extra's per schade die je aan een hero toebrengt. En wie de laatste klap geeft, krijgt de hero-kaart en kan die later bouwen voor extra end-game punten. Het is dus afwegen voor welke voordelen je wil gaan en of je de ander die endgame-punten gunt. Let wel: voor elke hero die blijft leven, gaat er een leven af in de dungeon. En het spel kan eerder stoppen dan de 3 rondes als alle 4 de levens opgebruikt zijn. Dit doet niets af aan endgame-scoring, het is niet zo dat de hero's dan winnen en de spelers verliezen, het is enkel een extra trigger voor de endgame.
Vechten tegen de hero's doe je door de trollen op de weg en door de battlecards te spelen. Maar ook de hero's hebben krachten en deze kunnen wel verpletterende combo's zijn.
Wanneer de hero's ofwel dood zijn ofwel binnen zijn in de dungeon, ga je naar de volgende fase.
Je geeft je monsters eten/geld, kan je dit niet betalen, dan gaan ze naar de dungeon waar ze in de volgende ronde door iedere speler kunnen gebruikt worden.
Stockeer de resterende resources en monsters. Hetgeen je niet kan stockeren gaat ook naar de dungeon.
Na 3 rondes volgt de eindscore. Je scoort punten voor je kamers (aantal betaalde munten bij bouwen = aantal punten), voor kamers met endgame-scoring en voor gestockeerde monsters en resources.

Conclusie:
Er zit potentieel in. Goeie balans in scoringsmogelijkheden. Tijdsduur is ok met ongeveer 30min per speler. Speelt vlot. Veel mogelijke acties (op kamers,...) die allemaal vrij eenvoudig zijn maar waar veel symboliek bij komt kijken. De vele acties an sich zijn niet zo'n probleem. De symbolen en duidelijkheid daarvan, daar is de ontwerper intussen al mee aan de slag gegaan.
Is het een spel die ik mee zou spelen: ja.
Eentje die ik zelf zou kopen: nee. Thema/artwork spreekt mij niet zo aan (al is dat natuurlijk subjectief), al wel wat action-selection/resource-management spellen in de collectie en voor mij ok spel maar geen wauw-factor.

Geen opmerkingen: