zondag 2 juni 2024

Inventions

Inventions
Een Lacerda. En aangezien dit soort zware spellen mij wel aanspreekt maar thuis bijna nooit op tafel komen, sloot ik met veel plezier aan.
Uitleg van dit spel is te veel om in een korte review te typen, ik leg wel even basisprincipes uit.
Je krijgt in het begin 4 goalcards waar je naartoe kan spelen en waarvan je er op het einde 2 kan scoren.
Je hebt 8 mogelijke acties die in 4 rijen van 2 verdeeld staan. Je kan altijd maar 1 actiemarker per rij liggen hebben en bent dus beperkt in welke acties je kan doen. Tenzij je via andere acties gaat chainen zodat je veel verschillende zaken in 1 beurt kan proppen. Dit gaat dan ook de core zijn om op te spelen: zoveel mogelijk doen met wat je kan selecteren.
Iedere actie heeft ook een aantal stappen in die actie. En die staan mooi beschreven op een player-aid. En dat is ook nodig, want echt intuïtief is het niet. Ook al is het allemaal wel logisch.
Er zijn 8 acties:
- idee presenteren en je de nodige aantal meeples kan plaatsen adhv de kleur (blauw, wit, bruin)
- invent waarbij waarbij je de nodige kennis moet hebben (meeple op de kaart of algemene kennis) 
- innovate waarbij je de uitvinding een boost gaat geven door er iets aan toe te voegen.
- share invention waarbij je de uitvinding aan de wereld gaat presenteren. Je neemt alle meeples mee naar een wereldbol en de bedenker van het idee krijgt punten en de uitvinder krijgt de kaart.
- call specialist waarbij je van 1 wereldbol x-aantal meeples terugroept en een chain-action krijgt
- gain influence waar je nog geen influence-token hebt en waar je wel de meerderheid meeples hebt. Je neemt van die wereldbol x-aantal meeples. Je krijgt punten van de influence-token waar je die legt en krijgt ook nog influence op het track en kan een chain-actie van 1 van je tokens doen.
- travel en beweeg 1 meeple naar een andere wereldbol waarbij je daarna de chain-action kan doen
- eureka, je deelt je kennis met de wereld. 1 van jouw knowledge-tegels gaat naar de algemene kennis en je kiest een nieuwe kennistegel waar je je meeple zet. Je gaat naar een volgende era en kiest een beloning (vaak een extra actie)
- send diplomat: je zend 1 van je meeples naar een knowledge-tegel zodat je ook deze kennis verwerft. en je mag de actie van die tegel uitvoeren
- call diplomat: je neemt 1 van je meeples op een knowledge-tegel terug (bv niet meer nodig omdat die al algemene kennis is) en kan de actie van die tegel uitvoeren.
Tijdens deze verschillende acties kan je tegels verdienen die je dan op je spelersbordje kan leggen (betaal met meeples die je gaat exhausten en evenutuele influence). Deze tegels gaan nog endgame-scoring en/of chaining-acties opleveren.
Het spel stopt na x-aantal rondes.

Conclusie:
Een breinbreker waarvoor de Lacerda-spellen gekend zijn. De artwork en componenten zijn zoals alle Lacerda's gewoon top. Daar kan je altijd van op aan.
Het thema spreekt mij minder aan maar klikt wel in die zin dat het allemaal erg logisch is. Eerst bedenken, dan effectief uitvinden, eventueel wat extra nieuwigheden innoveren en dan presenteren. En daarnaast wel wat paste-on maar ook hierbij allemaal logisch: eerst kennis behalen voor je iets kan uitvinden, kennis wordt op termijn algemene kennis,... 
Gameplay is minder intuïtief dan bij andere spellen zoals Lisboa en Vinhos. Maar zit zoals altijd heel goed in elkaar. Waar ik bij Inventions wel wat tegenaan botste is de downtime. Doordat je eigenlijk verwacht wordt van te gaan chainen om tot het beste resultaat te komen, kan een beurt wel lang duren. Maar uiteindelijk viel de spelduur met 3 spelers nog wel mee: een uur per speler.
Voor wie van het zwaardere werk houdt is dit eigenlijk een no-brainer om deze een kans te geven.

Geen opmerkingen: