vrijdag 14 juni 2024

Ra

Ra
Biedspel op tegels die scoren via set-collection.
Er zijn 3 rondes. Een ronde is gedaan wanneer er x-aantal (afhankelijk van spelersaantal) Ra-tegels getrokken zijn. Iedere speler krijgt 3 biedtokens met allemaal verschillende waardes. Je zal dus nooit een gelijkspel kunnen hebben.
In je beurt kan je standaard kiezen tussen een tegel trekken of een bieding starten. Heb je al een godentegel, dan kan je die eventueel ook afgeven om gratis een gewenste tegel te nemen die op het spelbord ligt.
Trek je een tegel, dan leg je die onderaan het spelbord.
Wanneer er een Ra-tegel getrokken wordt start er sowieso een bieding en gaat diegene die de tegel getrokken heeft als laatste mogen bieden (maar is hij niet verplicht die te nemen als de anderen niet bieden). Idem wanneer je de tegel op het laatste beschikbare vakje legt. Kies je echter als actie een bieding te starten dan mag je ook als laatste bieden maar ben je wel verplicht om te bieden als niemand anders biedt. 
Wanneer je de bieding wint, neem je het biedtoken van het middenveld (voor de volgende ronde) en leg je jouw biedtoken op het middenveld.
Iedere tegel heeft een andere manier van scoren.Tegels met een scarabee er op blijven liggen, de andere tegels scoren deze ronde en gaan daarna weg. Daarnaast zijn er ook rampentegels. Wanneer je die krijgt wanneer je de bieding wint, dan ben je verplicht om 2 tegels van die kleur weg te gooien (samen met de rampentegel).
Na 3 rondes krijg je nog punten voor verschillende/dezelfde blauwe gebouwen en voor je biedmarkers. Dan tel je dit samen met je verdiende punten tijdens het spel en ken je de winnaar.

Conslusie: De artwork van deze oudere versie is gewoon ok. Natuurlijk zijn de artwork en componenten van de nieuwste deluxe-versie een stuk mooier. Maar deze versie doet ook gewoon wat hij moet doen.
Ondanks dat er wel wat spelersinteractie in het spel zit en je ook soms een tactische zet gaat doen om een betere biedtoken te krijgen voor de volgende ronde, viel deze voor mij wat tegen. Ok, de regels zijn simpel. Maar ook de acties zijn ook simpel. En soms te simpel. Een beurt is vaak letterlijk een tegeltje trekken uit de zak. Je weet op voorhand ook al een beetje wie de bieding gaat winnen, zeker als er een mooie combo ligt gaat deze naar diegene die het hoogste getal heeft op dat moment. Vrij voorspelbaar. Dan bied je eigenlijk alleen maar mee zodat die wel zijn hoogste getal moet gebruiken maar weet je dat je gewoon nooit kans maakt om die bieding te winnen. De rest van onze spelersgroep was ook niet echt overtuigd van gameplay. Eentje die ik met een gerust hart dus links kan laten liggen.

Geen opmerkingen: