zondag 2 juni 2024

Stonespine Architects

Stonespine Architects
In het universum van Roll Player maar dan mechanismes van card-draften ipv dice-drafting.
Je krijgt een goalcard waar je naartoe gaat spelen en die punten gaat opleveren voor elke goal die je behaalt.
Er worden 4 rondes gespeeld en je maakt een grid van 4x4. In de eerste ronde speel je de 4 gedrafte kaarten op het bovenste level, de volgende ronde op level 2 enz.
Je krijgt 5 kaarten, kiest 1, speelt die in je grid en geeft de kaarten door aan de volgende speler.
Op elke kaart staat een kracht in geld afgedrukt en die krijg je.
Na ronde 1, 2 en 3 kan je extra's kopen (bv monsters, slime, doorgangen, traps,...) met het verzamelde geld en kan je (afhankelijk van wie eerst paste) een scoringskaart kiezen. Na ronde 4 ga je passen om zo nog punten te krijgen voor wie het snelste paste ipv nog te kopen.
Daarna volgt de puntentelling. Logisch dat je punten krijgt omwille van je goalcard en je puntenkaarten. Daarnaast krijg je ook nog punten voor de sterren in je tableau. En scoor je ook je tunnelnetwerk van beide poorten. Wie het meeste punten heeft, wint.

Conclusie:
Artwork is niet mijn ding. Waar ik dit in Roll Player nog leuk vindt, is dit toch nog anders. Te donker, weinig kleur (waar je bij Roll Player nog kleur brengt met de dobbelstenen, blijven het hier grijze of bruine kaarten). Niet altijd even duidelijk, zeker niet op afstand. 
Het draften is leuk in die zin dat je gaat kiezen tussen jezelf goeie opties geven of een ander de kaart voor de neus wegnemen. Het puzzel-aspect van de tunnels ligt mij minder. En hoe dan ook blijft het geluk-aspect wel aanwezig. Krijg je in het begin de goeie kaart toebedeeld, dan weet je dat je vooruit kan. Ook het feit dat niet iedere beurt alles te koop is (wordt getrokken uit een potje tokens) maar dus geluk moet hebben om veel geld te verzamelen (en dus eerste aan bod te mogen komen) wanneer er iets ligt wat je nodig hebt, is voor mij iets waar ik wat op afhaak.
Als anderen die willen spelen, zal ik wel aansluiten. Maar dit is niet eentje die ik ooit zelf zou voorstellen. Geef mij maar het originele spel zonder spin-offs in dit universum.

Geen opmerkingen: