donderdag 28 maart 2019

Game of Thrones

Bordspellen van tv-series. Altijd gevaarlijk. Ofwel is het goed, ofwel is er niets aan en heb je vooral de naam betaald.
Wij speelden gisterenavond Game of Thrones.

In het bordspel (2e editie) ben je 1 van de 6 families die strijden om zoveel mogelijk kastelen te bezitten. Er zijn mogelijk 10 rondes. Maar als iemand eerder 7 kastelen in zijn bezit heeft, is het spel gedaan.
De families zijn a-symmetrisch. Dus je start met een ander deck van battlecards, een andere startpositie op de verschillende tracks,...
Bij de eerste ronde begin je door voor elke soldaat, ruiter en boot die je op het spel hebt, een token te leggen. Je hebt de keuze uit plunder, move+aanval, verdediging, support en invloed/troepen oproepen.
Alle plunder wordt al eerste afgehandeld, in de volgorde van het Throne-spoor. Bij plunder kan je een plunderfiche, een invloedfiche of een supportfiche van een aangrenzende medespeler wegnemen.
Move en aanval. Je beweegt je troepen naar een aangrenzend gebied. Als er troepen van een medespeler staan, val je hen aan. De battle gaat van start. Er wordt gekeken naar hoeveel kracht elke troepenmacht heeft. Daarna speel je elk een kaart uit je deck (die dan blijft liggen tot al je gevechtskaarten uitgespeeld zijn). En als laatste trek je elk nog een extra aanvalskaart variƫrend in waarde van 0 tot 3.
Een verdedigingsfiche verhoogt je waarde van je troepenmacht.
Wanneer een supportfiche in het aangrenzend gebied ligt, kan je hulp vragen/geven. Je gaat dus ook wel wat allianties moeten smeden. Maar die allianties kunnen veranderen tijdens het spel.
De invloedfiches heb je nodig om te kunnen stemmen voor je plaats op de verschillende tracks. Of om achter te laten op een gebied in jouw bezit dat je verlaat om elders te gaan vechten. Je hebt die ook nodig om de wildlings te verslaan.
Je kan ipv een (of meerdere) invloedfiche(s) te nemen ook troepen op je kasteel plaatsen.
Maar pas op, want afhankelijk van je plaats op een track, mag je ook maar een bepaald aantal soldaten of ruiters per troepenmacht hebben.
Op het laatste van de ronde worden er 3 evenementen gedraaid.

Mijn mening:
Ik had er geen wauw-gevoel bij.
Zelf had ik pech met de evenementen die de 1e rondes getrokken werden waardoor ik eigenlijk weinig kon doen tot halverwege het spel.
Net omdat ik amper kon uitbreiden en bijgevolg dan ook geen troepenmacht kon opbouwen om aan te vallen, was er voor mij redelijk wat downtime terwijl de anderen hun battles uitvochten. Bij een spel dat dan ook nog eens ruim 4u duurt met 6 spelers, is dat niet zo fijn.
Je bent in battle ook deels afhankelijk van de extra aanvalskaarten. In de paar battles die ik dan toch kon aangaan, was dat toch wel vaak de beslissende factor. En dat is behoorlijk random.
Ik wil het spel wel een 2e kans geven omdat ik denk dat er wel iets meer inzit.
Maar het is geen spel dat ik spontaan ga voorstellen.

Geen opmerkingen: