In Vaults of dragons ben je een factie die op zoek gaat naar het goud van de draak.
Het concept is eigenlijk vrij eenvoudig. Je gaat je krachten opbouwen om daarna de 3 sleutels van de diepste kerker te bemachtigen en de draak te verslaan.
Dit doe je door acties uit te voeren. Ofwel de actie van de gebouwtegel waar je als enige op staat (als er tegenspelers op staan is de actie geblokkeerd), ofwel bewegen ofwel combat aangaan. Per ronde kan je elk om beurt een actie uitvoeren. En dit doe je 5x. Daarna krijg je nog de tegelbonus als je als enige op dit tegel staat.
Natuurlijk ga je je tegenspelers dus moeten aanvallen. Zo kan je toch de tegelactie doen (als beloning bij een gelukte aanval) en ga je je tegenspeler dwingen zich terug te trekken waardoor je kans maakt op de tegelbonus. De combat gebeurt door het rollen van dobbelstenen en elk om beurt nog kaarten spelen of je resultaat verhogen met 1 door het bijleggen van je power (die je dan weer kan krijgen door acties of tegelbonussen).
Er zijn ook nog citymaps die een tegelactie en bonus blokkeren en die opschuiven naar het gevecht toe of zelfs komen meedoen in een gevecht.
Nadat iedere speler zijn 5 acties uitgevoerd heeft, worden er kaarten omgedraaid en kan je gaan bieden. De hoogste bieder krijgt 1e keus. Maar verliest natuurlijk wel wat power. En die is natuurlijk ook belangrijk bij het aangaan van gevechten, zowel tegen je tegenspelers als in de kerkers.
En daarna worden ook de citymaps waar niemand op de tegel staat opgeschoven naar de aangrenzende tegel met de meeste karakters en worden lege tegels omgedraaid (betere actie).
In het begin ga je dus voornamelijk je kaartendeck opbouwen, zorgen dat je genoeg power hebt voor je gevechten en het bieden voor nog meer kaarten. Daarna is het een race wie als 1e 3x een sleutel bemachtigd door het vechten in de eerste kerker. En daarna is het een race wie als 1e de kerker van de draak opent en die kan verslaan.
Mijn mening: het is een ok spel. Ik hou er geen wauw-gevoel aan over maar het is wel leuk om te spelen.
Het jammere is dat niet alles duidelijk in het regelboek staat, zodat je eigenlijk zelf (in overleg) wat regels moet gaan maken over bv handlimiet van kaarten, het verschuiven van de citymaps (2 op 1 tegel of niet, wie mag beslissen als er evenveel mannen op een naburige tegel staan,...), het verslaan van de draak,...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten