woensdag 6 maart 2019

Robin Hood and the merry man

Een workerplacement in semi-coop.
In Robin Hood heb je 2 fases.
De Merry Men fase als 1e.
Daar ga je zoals bij de meeste workerplacements een actie kiezen die je grondstoffen (wapens, ijzer, gereedschappen, hout, erts, flessen drank of een 'loot') oplevert of die grondstoffen omzet in barricades of vallen. Hoe meer vallen of barricades je bouwt, hoe meer voordelen je krijgt tijdens het spel. En hoe meer punten je krijgt op het einde. Je kan ook een werker op een quest zenden. Die werker blijft daar voor de rest van het spel staan maar levert je punten op het einde op door een soort goalcard te kunnen scoren.
Wanneer je een werker zet, ga je ook een merrymen-kaart spelen. Je kan die passief spelen en dan doe je een eenvoudige actie, zonder de kaartactie te gebruiken. Je kan je kaart ook actief spelen, dan verbruik je 1 van de 2 mogelijke kaartacties en gaat je kaart daarna ook op de discardstapel.
Een passieve kaart kan je later ook actief te gebruiken ipv een handkaart te spelen.
Het kan belangrijk zijn om sommige kaarten, ondanks de goeie acties, niet uit te spelen. Want per set van 2 of meer kaarten zijn dit ook extra punten bij het einde.
De volgende fase is de hero-fase.
Je kiest 2 dobbelstenen (je wapens). Maar voor je je 1e actie doet, trek je een kaart waarop staat hoe de tegenstanders (de sherif en zijn guards, de koetsen,...) bewegen. Daar komt het belang van vallen en barricades. Vooral de vallen leveren je wel wat op wanneer er een guard in trapt, want die guards kan je ruilen voor bonuspunten of voor grondstoffen.
Dan heb je 2 acties die je mag uitvoeren. Je kan een wapen smeden, je kan gaan boogschieten voor munten, je kan je eigen merry men (of die van anderen) uit de gevangenis halen, je kan koetsen beroven of je kan de guards proberen te verslaan. Dat laatste is een belangrijke manier om eer te krijgen. Hoe meer 'eer' je verzamelt, hoe meer je barricades, vallen en quests waard zijn op het einde. Je wint van een guard door een wapen te rollen met een dobbelsteen. En hierbij kan je ook je medespelers een hak zetten, door bv de guards al te verslaan voor ze in de val van een ander kunnen lopen.
Het enige coop-element dat er in het basisspel zit (je kan je spel wat aanpassen door verschillende modussen) is dat je moet zorgen dat de guards niet de bovenhand krijgen of dat de stapels geld naast de koetsen niet leeg zijn. Bij het 3 speler-spel dat wij gespeeld hebben, kwam er zelfs niets in de buurt dat een bedreiging kon zijn om te verliezen van het spel.
Hoewel workerplacements meestal wel gesmaakt worden door het gezin, werd deze door J als 'saai' bestempeld.
Zelf ben ik ook geen fan, ik vind verschillende andere workerplacements in ons bezit een stuk beter. Ik kan er moeilijk de vinger op leggen waarom.

Geen opmerkingen: