vrijdag 13 september 2019

Valda

Een spel van Belgische ontwerpers.
De Kickstarter-campagne verliep niet helemaal zoals verwacht en we zijn van een deluxe-versie overgestapt naar een retail-versie. En daar zijn we nu wel blij mee. Het spel zal wel op tafel komen en is leuk om te spelen, maar een houten doos en wat extra 'luxe', dat is voor ons de meerprijs niet waard.
In Valda speel je 6 rondes waarbij je elk om beurt 5 fases gaat doorlopen. De fases zijn niet moeilijk en spelen vlot. Er is ook voldoende interactie, zodat andere spelers betrokken blijven bij het spel tijdens het wachten.
In fase 1 ga je dobbelen voor resources. In fase 2 neem je 2 open kaarten en krijg je 3 acties (een actiekaart uitspelen, een resource nemen of voor 2 acties 2 gesloten kaarten nemen). In fase 3 mag je 2x bouwen. Daarbij kan je je dobbelstenen-fase upgraden naar meer dobbelstenen. Of je kan een kamp bouwen in een terrein van 1 van de 6 goden. Dit levert een punt op en een sterkere kaart (van de stapel van de god waar je gebouwd hebt) en zorgt ervoor dat je een voordeel hebt, afhankelijk bij welke god je gebouwd hebt.
Daarna volgt de aanvalsfase. Het leuke is dat jij niet aanvalt maar dat je aangevallen wordt. En je je moet verdedigen. Anders lopen je medespelers met je zuurverdiende punten weg. Als laatste kan je nog je volgelingen afkopen en zo punten sprokkelen.
Na 6 rondes is de winnaar diegene met de meeste punten.
Vrij makkelijk van gameplay, duidelijke symbolen op de kaarten (de eerste keer is nog wat zoeken maar bij een 2e speelbeurt is dat geen enkel probleem meer), veel interactie. Wij hebben ons geamuseerd met dit spel.
Verwacht je echter een strategisch spel, dan blijf je liever hierbij weg. Je hangt echt af van wat je dobbelt en welke kaarten je trekt. Wat soms wel wat frustrerend kan zijn als je bv geen verdediging of aanval kan doen. Maar even goed als je geen actiekaarten krijgt.
Het spel speelt met 4 spelers op ongeveer anderhalf uurtje. Ideaal als je een lichter spel zoekt met veel interactie.

Geen opmerkingen: