zondag 11 december 2022

Dom Pierre

Dom Pierre
De vergelijking met Viticulture (of Vinhos) wordt vaak gemaakt. Je gaat in beide spellen wijn of champagne maken door het oogsten van drijven, het persen/bottelen en verkopen voor punten.
In Dom Pierre is het net allemaal wat ingewikkelder dan in Viticulture.
Net zoals in Carnegie ga je aan de hand van schijven die vooruitgaan op een track je actie selecteren. Alleen gebeurt het hier op je eigen spelersbordje ipv een gemeenschappelijke actie-selectie. En wordt de actie duurder en sterker naarmate je verder omhoog schuift. Wanneer je boven bent met een schijfje kan je de actie niet meer doen en gaat het schijfje naar het centrale speelbord, waar het dienst doet als time-tracker voor het triggeren van de endgame.
Je hebt keuze uit 6 tracks:
- Druiven planten en dan krijg je een token met de hoeveelheid omliggende druiven (vierkant naast je gelegde druif) van 1 gekozen kleur.
- Wijn persen. Je perst 1 (of meerdere) gekozen vaten en krijgt een flessentoken of vat-token met het cijfer van de optelsom van alles in het geperste vat met eventuele bonussen.
- Village-action: je koopt druiven-tokens of andere tokens of gaat resources verkrijgen (om boosts te geven) of verkoopt champagne voor punten.
- Je zet werkers op wegen zodat je daar later kan extra boosten wat je verkoopt aan doelkaarten. Of je zet ze aan je vat of op een druiventros voor betaalmiddel of extra boost bij het planten.
- Je levert je champagne aan 1 van de 4 doelkaarten en krijgt daarvoor punten afhankelijk van het cijfer dat je geleverd hebt. Wanneer er werkers staan, boosten ze je cijfer. En daarna neem je ze weg voor munten.
- Je kiest 1 speciale kaart voor scoring. In latere beurten kan je ook 1 of meerdere kaarten kiezen voor de resources.
Daarnaast ga je ook kunnen vooruitgaan op een track die ook nog punten oplevert. Door bv 3 vaten tegelijk te persen, 5 munten te betalen, een champagne met cijfer 16 te leveren of eentje van cijfer 12 te produceren.
En dan heb ik nog vele kleine regeltjes ea er uit gelaten om toch een globaal zicht te kunnen geven over het spel.

Conclusie:
Van de spellen met dit thema die we al speelden belandt deze toch wel op de laatste plaats.
Te veel fidly rules. Te veel dingetjes die gelukafhankelijk zijn (de kaarten waar je aan levert kunnen echt veel opleveren maar even goed kan je gewoon niets leveren omdat ze niets uit 1 bepaald vat willen).
Het mechanisme met de scoringskaarten (actie 6) die wat set-collection is en waar je even goed geluk moet hebben dat wat je nodig hebt er juist uit komt. En lijkt overbodig te zijn in het thema van het spel, maar net dit levert wel heel wat punten op. Als de juiste kaarten er uit komen...
Artwork is gewoon lelijk. De doos lijkt veelbelovend. Maar het spelbord en de spelersbordjes en kaarten hebben veel bruin- en grijs tinten. En die zorgen er dan ook voor dat het bord en de kaarten in elkaar opgaan. Waardoor de symbolen op sommige kaarten (om te boosten) gewoon amper leesbaar zijn. Idem met de gekozen kleuren voor de druiven. Groen is goed herkenbaar. Het donkerblauw en zwart zijn zo gelijkend dat het moeilijk te zien is.

Geen opmerkingen: