zaterdag 17 december 2022

Trolls and princesses

Trolls and princesses
Een prototype van het nieuwe spel van Gamebrewer dat algauw op kickstarter komt.
Thema is trollen die in hun grotten en in het dorp acties gaan doen zoals bellen stelen, baby's wisselen met changelings,... en af en toe ook eens een prinses kidnappen.
Mechanismes zijn workerplacement, action-selection, set-collection.
Er zijn 10 rondes.
In je beurt speel je de bovenste kaart uit je deck, die kaart zegt waar wat gaat spawnen. Zo kunnen er mensen, baby's en prinsessen bij komen in verschillende stukken van het speelbord (het dorp). Het onderste van de kaart toont waar de grote troll komt te staan.
Daarna ga je 1 troll verplaatsen naar waar je de actie wil doen.
Elk deel van de trollengrot op je eigen spelersbord heeft verschillende mogelijkheden en ook op het centrale spelersbord in het dorp kan je andere acties doen. Dan tel je je actiepunten in dat deel waar je staat en je acties wil doen. Elke trol is 1 actiepunt, elke mens op je spelersbordje is 1 actiepunt, de grote trol versterkt de actie met 1 actiepunt. En voor sommige acties op het centrale bord kunnen trollen van een andere speler ook tellen als 1 actiepunt.
Je gaat je actiepunten gebruiken om verschillende acties te doen die gelinkt zijn aan dat deel van de trollengrot of het dorp. Zo ga je resources aanvullen, resources nemen, je trollengrot verder uitbouwen, een troll verplaatsen om een volgende actie sterker te maken, power nemen, trollenkaarten nemen (die een onmiddellijk voordeel hebben en plaats geven voor baby's), een bel stelen, een baby wisselen met een changeling, een mens inzetten, een prinses kidnappen,... Daarnaast kan je ook nog heptagons van je speelbord vervangen in het dorp. Die geven je in dat deel van het dorp ook extra actiepunten.
En dat stukje troll plaatsen en actiepunten gebruiken herhaal je nogmaals.
Daarna is de volgende speler aan de beurt.
Na 10 rondes is het spel gedaan en worden de punten geteld.
Je krijgt punten per prinses, per setje van bel-heptagon-baby, per mens, voor een aantal tegels of trollenkaarten,... En de winnaar mag zich oppertrol kronen.

Conclusie:
Thematisch zit het leuk in elkaar. Trollen die vanalles uitspoken en een mensendorp terroriseren om er zelf beter van te worden.
De componenten van het prototype zijn al hoog van kwaliteit en met de kickstarter zal dit nog beter worden.
Symboliek is duidelijk.
Artwork ziet er leuk uit. Wel wat druk op het centrale spelersbord maar nog ok.
Gameplay-gewijs heb ik wat twijfels.
Het workerplacement-stuk waarbij je acties versterkt door daar meer werkers te hebben is goed.
Het actiepunten-systeem kan beter. Het vraagt wel wat tel- en rekenwerk iedere beurt. En bijhouden hoeveel actiepunten je hebt en opgebruikt hebt, is eerder een job. Je kan ook moeilijk vooruit plannen met actiepunten want voor sommige acties kan je de trollen van een andere speler gebruiken. Maar die zullen in hun beurt natuurlijk ook nog trollen verplaatsen. Een systeem om actiepunten bij te houden zou wel handig zijn.
Er zit ook wel een geluks-aspect in. Wat waar spawnt is onmogelijk te zeggen.
Waardoor je soms investeert in een deel van het dorp en er daar geen prinses komt wanneer je die actie zou kunnen doen. Of net wel en je heel snel kan uitlopen tov andere spelers doordat dit wel net goed valt.
Idem ivm de tegels die bovenkomen om je grot uit te breiden. Soms ligt er iets moois, soms moet je wel wat actiepunten besteden om de markt te refreshen en dan opnieuw niet te krijgen wat je nodig hebt.
Al bij al geen slecht spel, maar wel eentje die -in mijn ogen- nog wat fine-tuning kan gebruiken om het toegankelijker en vlotter te maken.

Geen opmerkingen: