zondag 1 juli 2007

Trouw en heiligschennis

Gisteren trouwden V en S, vrienden van ons. Ook de kerkelijke trouw hoort daarbij voor hen. Omdat we hun mooie moment ook wilden meemaken, zijn we met M en J naar de kerkdienst geweest.
Hoewel wij vonden dat zowel M en J heel erg flink geweest zijn, vonden sommigen in de kerk het heel erg storend dat ze erbij waren. Tja, baby's en peuters maken eens wat lawaai en zitten niet stil, heel normaal voor die leeftijd. Van een aantal mensen hebben we dan ook geƫrgerde blikken gekregen. J had plots honger en kreeg dus borstvoeding in de kerk. Ik had heiligschennis gepleegd! (Gelukkig trek ik me daar niets van aan!)
Toch raar dat een maatschappij die zo aan het vergrijzen is en nood heeft aan (veel) kinderen, die kinderen het liefst ergens buiten het dagelijkse leven houdt. Kinderen worden eerder als een last ervaren, terwijl ze zo'n verrijking in het leven en de maatschappij zijn.
V en S vonden het trouwens heel leuk dat de kindjes erbij waren, hadden een prachtige viering en waren gelukkig. Nog eens proficiat aan de gehuwden!

6 opmerkingen:

Kristien zei

Niks van aantrekken, dat is helemaal geen heiligschennis... Volgens mij was 50 jaar geleden borstvoeding geven in de kerk iets heel gewoons.

Anoniem zei

Oh, ik vind dat dat er juist bijhoort bij een trouw, kleine kindjes die een beetje lawaai maken in de kerk. Ik vind dat juist extra ontroerend.

Anoniem zei

Ik heb ook op de begrafenis bv gegeven. No way dat ik mijn kleintje van nog geen 4 weken had thuisgelaten.
Het enige genante was dat de pastoor de hostie al zittend wou geven en ik niet meer durfde te weigeren (wegens niet gelovig) en dan toch maar de hostie heb aangenomen om hem voor zijn moeite te bedanken.

een handvol zei

Och, niks van aantrekken.
Onze pastoor heeft het ook van dichtbij mogen meemaken en tot mijn verwondering liet hij weten dat hij het heel goed vond dat ik borstvoeding gaf.
Ik trok nogal ogen (niet de blijft-er-af-ogen maar de ik-ben-verwondert-ogen).

Anoniem zei

Hoi Lieze, kleine kindjes horen lawaai te maken. groot gelijk dat je het je niet aantrekt hoor en als de kleine honger heeft en borstvoeding moet krijgen, al was het bij de paus ,is dat toch de normaalste zaak van de wereld. Laat ze maar kijken en dwaze blikken geven, het zullen mensen zijn van de oude stempel of jaroers zeker. Nog veel plezier met je twee kleine spruiten en trek je van een ander niets aan. Veel groetjes en tot nog eens.

Anoniem zei

Niks van aantrekken, hoor! Uiteraard horen kinderen erbij tijdens een huwelijk, en kinderen maken nu eenmaal wel eens wat rumoer. En een kindje aan de borst is het schoonste dat er is, ook in de kerk ;-)