vrijdag 14 juni 2019

Yinzi The Ming Dynasty

We waren al gewaarschuwd via bgg en een review op YouTube, Yinzi is een zware eurogame.
De uitleg duurt erg lang en ergens halfweg begin je het spel te snappen.
Dit komt helemaal overeen met onze ervaring. De speluitleg duurde anderhalf uur! Het spel zelf nog eens 4 uur. En inderdaad, eenmaal we aan de 3e ronde begonnen, begon er een lampje te branden bij mezelf en de medespelers.
Ik ga gewoon de basis gameplay beschrijven, anders wordt het echt veel te veel.
Je bent een inwoner van een provincie. En je gaat je opwerken door fabrieken te bouwen, aan export te doen en ervoor te zorgen dat je arbeiders genoeg eten hebben.
Je hebt 12 kaarten, 3 voor elke ronde. Die kaart heeft 2 delen, een deel voor de kracht van de acties en een deel voor je arbeiders. Je kiest een kaart en je kiest een actie op je spelersbord. Het aantal streepjes geeft de kracht aan van de actie, de meeples geeft het aantal arbeiders en dus de kracht van de arbeidersactie aan. Het grote speelbord is ook onderverdeeld in verschillende actievelden en verschillende arbeidersvelden. Je speelt 1 actie per beurt (ofwel de streepjes ofwel de arbeiders). En gaat zo de best mogelijke combinaties zoeken om punten te scoren en je tracks up te graden.
Er zijn verschillende tracks die punten opleveren en je hebt ze bijna allemaal (deels) nodig. Want heb bv geen shippingpunten, dan kan je niet leveren aan de boten, waardoor je geen zilverzak krijgt, wat je nodig hebt om je taks te betalen. Maar je moet ook zorgen voor voldoende voedsel, zodat je arbeiders genoeg eten hebben. Je moet je fabrieken upgraden en laten fabriceren zodat je die goederen aan de boten kan leveren. Er volgt altijd een conflict en daar kan je door goederen te schenken en het gevecht aan te gaan, punten scoren. Maar er zijn even goed een aantal natuurrampen waar je je niet tegen kan wapenen.
Een heleboel om mee rekening te houden. En dan kan je nog de pech hebben dat een medespeler net wegloopt met de actie die jij eigenlijk wou. En moet je je hele strategie herdenken.
Wie fan is van heavy eurogames, heeft hier een vette kluif aan!
Zelf vind ik dit spel goed in zijn categorie. Eens je het door hebt, is het eigenlijk allemaal erg logisch.
Ik zou al compleet anders spelen nu ik doorheb waar je veel punten kan scoren, welke tracks belangrijk zijn, wat je nodig hebt,... Ik hoop dus deze snel terug te kunnen spelen, nu we de spelregels nog kennen. Dat scheelt wat tijd ;-)
De enige minpunten zijn de soms lange downtime tussen beurten omdat je soms op het laatste je strategie moet aanpassen en dit wel even wat denkwerk oplevert. Maar met de juiste groep wordt dat toch nog een gezellige tijd.
En het feit dat de rampen onvoorspelbaar zijn en echt wel een serieuze knauw kunnen geven aan je strategie, iets onvoorspelbaars wat je bij een stevige eurogame toch wel wil beperken.
Al kan je het ook anders bekijken en dit als extra uitdaging zien om de rampen toch al mee te nemen in je spel, omdat je al weet welke rampen er die ronde aan de orde zijn.

Geen opmerkingen: