woensdag 13 november 2019

Aquatica

Eentje die op onze interesselijst van Essen stond maar die al uitverkocht was op zaterdagochtend en waarbij alle tafels telkens bezet waren.
Op Meeples was hij intussen ook op tafel gekomen (een andere tafel, ik speelde toen Nocturion) en daar waren de meningen niet zo positief. We waren dan ook blij die bij vrienden te kunnen spelen ipv een preorder te plaatsen zonder het spel te kennen.
Je hebt een aantal handkaarten (karakters) en speelt in je beurt eentje. Daarmee koop je locatiekaarten of karakters. De locatiekaarten schuif je in je speelbord en zo heb je extra's (munten of wapens, de kist-actie, doorschuiven,...) die je in een volgende beurt kan spelen. Heb je die gebruikt, dan schuift je kaartje omhoog en speel je een volgende extra vrij. Deze kaarten zijn ook punten waard wanneer ze tot helemaal bovenaan geschoven zijn en je ze daarna in je kistje stopt. Zo bouw je een engine op om de beste kaarten of karakters te kunnen kopen.
Je hebt ook nog een paar manta's in je spelerskleur die extra's opleveren. Je eigen kleur manta's (starters) zijn voor iedereen gelijk. Tijdens het spel kan je ook manta's bijverdienen.
Die manta's in je eigen kleur, ga je ook nodig hebben om punten te scoren.
Want daar komt het 2e stuk van het spel kijken, het race-element. De eerste die 1 van de doelen haalt, legt een manta in de eigen kleur op het scorebord. Die manta ben je kwijt voor verdere acties maar levert dan wel punten op tijdens de eindscoring.
Wie als eerste zijn 4 manta's op het speelbord legt, en dus de 4 doelen behaalt heeft, triggert de laatste ronde. En dan volgt de puntentelling.
We zijn beide niet overtuigd van gameplay.
Enerzijds is het race-element moeilijk te rijmen met de engine-building. Je moet echt wel meedoen om ergens één (of liefst zelfs meer) doel(en) te halen, want dit levert echt veel punten op. Maar dat zorgt er voor dat je je engine niet optimaal kan opbouwen, omdat je andere prioriteiten hebt. Anderzijds is alle doelen halen een manier om het spel te beëindigen. Wat er dus voor zorgt dat die race nog belangrijker wordt, want je wil niet zonder die grote punten vallen.
Artwork is mooi. Maar het spel benut dit niet. Doordat je de kaarten er onder moet schuiven, zie je het artwork amper. De manta's zijn in plastiek, oogt mooi maar is niet handig. De leesbaarheid op de manta's is erbarmelijk, zeker bij de niet spelersgebonden manta's.
De extra's bij het schuiven zijn een groot pluspunt voor je engine. Maar dit is zo klein afgedrukt dat ook hiervan de leesbaarheid niet erg goed is. De iconen verdwijnen dan ook vaak in het artwork.
Conclusie: B en ik waren het er over eens dat hij leuk is voor een keertje maar dat we blij zijn dat we hem niet aangekocht hebben.

Geen opmerkingen: