dinsdag 17 december 2019

Egizia Shifting Sands

Egizia Shifting Sands is een verbeterde heruitgave van Egizia.
Een workerplacement waarbij je je bootje zet. Maar wel met de restrictie dat je nooit stroomopwaarts kan varen en dus altijd je bootje lager moet zetten dan je vorige boot. En waarbij je maar met 1 persoon per ankerplaats kan staan, behalve bij de havens.
Je hebt 3 soorten ankerplaatsen om je boot aan te meren. Ofwel kies je een kaart, waarbij je krijgt wat er op de kaart staat (resources dus graan, stenen of voordelen). Of je kiest voor upgrades: van je werkers (die je moet voorzien van eten en die het werk aan de bouwwerken moeten dragen) of van je graan- of stenen spoor. Naast die 2 onmiddellijke acties, kan je ook kiezen om aan te meren in een haven. Dan ga je in een volgende fase mee bouwen aan verschillende Egyptische bouwwerken, oa totems, beelden, sfinxen, een pyramide,...
Nadat je je boten geplaatst hebt, krijg je je steenproductie van je resource-kaarten.
Daarna moet je je werkers voeden. Je moet dus zorgen dat je voldoende graanproductie hebt, anders krijg je minpunten. Er zijn 3 'klassen' van graanproductie. Groen produceert altijd, geel in 2 van de 3 'seizoenen', rood in maar 1 'seizoen'. De marker van die seizoenen kan je verschuiven door bepaalde kaarten of upgrades te kiezen. Dat wil zeggen dat je die in je voordeel kan gebruiken maar dat je ook een ander daarmee kan blokkeren.
Nadat ze gegeten hebben, kan je je arbeiders aan het werk zetten. Je ruilt een aantal werkers en stenen voor punten en mogelijke voordelen. Zo bouw je bovenaan aan totems en een zuil. In het middenveld kan je bouwen aan beelden (eindscore-punten) of een pyramide. En onderaan het spelbord kan je nog een sphinx-kaart kopen die je een doel oplevert voor extra punten tijdens de eindscoring. Aan hoe meer bouwwerken je meedoet, hoe meer punten je na die ronde nog extra krijgt.
Na 5 rondes volgt de eindscoring.
Van gameplay een mooi spel, niet te moeilijk, maar met wel interessante keuzes. Ga je voor de beste kaart/actie en laat je een aantal voordelen aan je voorbij gaan? Of wil je extra resources/upgrades/bouwen en leef je met de kans dat die beste kaart voor je neus wordt weggenomen?
Op het eerste zicht (ik heb het oorspronkelijk spel niet gespeeld) toch wel een verbetering van het origineel. Mooiere artwork, veel meer herspeelbaarheid (door oa de beelden die verschillende doelen kunnen hebben), 2 speler aanpassingen.
Eentje die ik met veel plezier nog eens speel.

Geen opmerkingen: