GameBrewer brengt dit wat vernieuwde spel begin januari op Kickstarter, maar de versie van Spielworxx is wel gewoon te koop. Dus voor ik besliste om te backen, wou ik het spel eerst eens spelen.
Throne of Allegoria is een biedspel. Je hebt blokjes van 0 tem 2 en een sterretje die je kan gebruiken als 1 of 2. Daarmee ga je in het geheim bieden op verschillende locaties/acties.
Wanneer je een sterretje als 1 gebruikt, kan je ook bepaalde kaarten op je spelersbord gaan activeren.
Bij de biedfase kan je bieden op in-game-puntenkaarten, waarbij je er een aantal neemt en 1 houdt. Je kan bieden op werkmankaarten, die je later in de tracks kan gebruiken om omhoog te gaan op dat track. Of je kan bieden op 1 van de tracks, die elk hun specifieke acties hebben. Heb je het meeste geboden, dan zijn je mogelijke acties sterker dan die van de andere bieders. Je hebt sowieso altijd prijs, want ook de laatste in de rij krijgt een actie. En je kan acties gaan versterken door achteruit te gaan op je track, al ben je daarbij wel beperkt door lijnen op je playerboard en moet je dan ook een bruin blokje nemen, wat minpunten zijn op het laatste.
Bij de acties van de tracks moet je kiezen uit 2 soorten: deploy of task.
Je hebt 3 tracks met gelijkaardige acties. Waarbij je met deploy ofwel je troepen op het bord zet en intussen ook werkmankaarten kan spenderen om vooruit te gaan op je track. Of je kan troepen gaan verplaatsen met je deploy-actie. Als je voor task kiest, ga je een troep/worker wegnemen en afhankelijk van welk track geactiveerd werd ga je raiden/aanvallen, spioneren en verbonden sluiten (wat je extra punten kan opleveren bij je in-game kaarten) of merchanderen wat je geld of punten kan opleveren. Dit zorgt wel voor wat extra interactie.
Bij de andere 2 tracks zijn er specifiekere acties. Waardoor je bv een kaart kan plaatsen die je later kan activeren met je bied-sterretje nr 1. Of die je op het aalmoezenierstrack laten vooruitgaan en daarbij punten laten scoren (en niet onbelangrijk: waarbij je ook je bruine blokjes kan wegspelen).
Er zijn 6 rondes en iedere ronde is er ook een 'event' van de koningin. De herspeelbaarheid komt hierbij ook kijken, want de koningin kan ook doodgaan door zo'n event, en dan gaan de onderste events getriggerd worden op de event-kaarten.
Ik vond het leuk om eens te spelen, maar het is geen spel waarbij ik een wauw-gevoel krijg. Reken daarbij dat de uitleg wel even duurt en het spel ook al zo'n 3u spelduur heeft. Die combinatie zorgt er voor dat die niet veel op tafel zou komen.
Conclusie: wij gaan deze niet backen en in het zeldzame geval we die toch graag nog eens zouden spelen, spreken we wel af met iemand die het spel in bezit heeft.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten