zondag 8 december 2019

Paladins of the West Kingdom

In de reeks van Architects of the West Kingdom kwam onlangs de Kickstarter van Paladins of the West Kingdom uit.
Gisteren speelden we dit voor het eerst.
Vergis je niet, het is een compleet ander spel dan Architects. Het blijft een workerplacement, maar eigenlijk ben je vooral met je eigen spel bezig en is het heel strategisch. Heel weinig interactie, enkel bepaalde acties later in het spel of kaarten die weggenomen worden kunnen voor wat blokkeren van de medespeler(s) zorgen.
De linkerkant van je eigen playerboard is vooral resources of voordelen verkrijgen, de rechterkant is om punten te scoren.
Het mainboard is dan links voorwaarden om punten te scoren, per gevorderde ronde een extra actie-mogelijkheid en bovenaan kaarten met voordelen of resources. De rechterkant met bouwplaatsen (resources of acties) en kaarten om te veroveren of end-scoring punten te krijgen.
Je hebt geen eigen kleur maar alle meeples hebben per kleur een speciale functie. En die moet je dan zo efficiƫnt mogelijk inzetten.
Een beurt bestaat uit je paladin kiezen. Die levert deze beurt 2 meeples op en een bepaald voordeel. Daarnaast krijg je virtueel extra strenght, faith of influence (rood, zwart of blauw track).
Daarna kies je 4 gekleurde meeples door een kaartje te kiezen.
En dan ga je acties uitvoeren. De gewone worker-spots om resources te bekomen komen enkel met de voorwaarde van een bepaalde kleur meeple. En om een actie uit te voeren op de rechterkant, en dus punten te scoren en vooruit te gaan op de track, moet je naast de kleur meeple ook zorgen dat je genoeg strenght, faith of influence hebt. Dit staat onder de actie ook duidelijk aangegeven welk track je moet bekijken en welk track vooruit als je de actie uitvoert.
Het is echt goed nadenken welke actie je wanneer gaat uitvoeren, waar je wil op spelen. En dan in het begin ook nog gokken wat extra punten oplevert (per ronde worden in ronde 1, 2 en 3 extra scoremogelijkheden omgedraaid), want dat kan het verschil betekenen tussen winst of verlies.
Een goed spel. Als je je instelt op individueel puzzelwerk.
Als je verwachtingen zijn om een makkelijke workerplacement te spelen genre raiders, architects,... ga je teleurgesteld zijn. Dit is toch een stuk moeilijker.
Met 2 speel je toch algauw 2u, net omwille van het vele denken, rekenen,... Ik zou hem met 3 zelfs al niet meer aanraden en no way dat je dit spel op een leuke manier met 4 kan spelen, veel te veel downtime, veel te lang spel.
Ik moet deze opnieuw spelen, met een ander verwachtingspatroon, om er echt een goed oordeel over te kunnen hebben.

Geen opmerkingen: