Op Meeples kwam als eerste spel van de avond Nanty Narking aan bod.
Je krijgt de geheime rol van een personage en de winst-voorwaarden van je personage.
Vrij simpel, als je die win-conditions haalt aan het begin van je beurt, heb je gewonnen. Haalt er niemand de winst op basis van zijn karakter, dan stopt het spel wanneer de trekstapel leeg is en worden punten (geld, gebouwen en agents) geteld.
Je start met 5 kaarten. Daarop staan verschillende acties. Je hoeft niet elke actie te spelen, maar je moet de acties wel van boven naar beneden doen.
Mogelijke acties zijn: een agent plaatsen, een gebouw plaatsen (gebied waar je dit plaatst is belangrijk want levert een voordeel op), een wartoken weghalen, een moord plegen (kan enkel waar er een wartoken ligt, en die komen er door een agent in een gebied te plaatsen waar al andere agenten staan), geld krijgen, script (tekst op de kaart spelen) of nog een kaart spelen. Behalve deze acties heb je ook een actie die je altijd moet uitvoeren, een event. Die zijn lekker random, negatief en via dobbelsteen bepaald.
Het is een area-control waarbij je niet alleen je eigen spel gaat spelen maar ook gaat gissen naar het karakter van je tegenspelers, zodat je hen van hun winst-voorwaarden kan houden. En waarbij je je events op het beste moment kan proberen uitspelen in de hoop een ander dwars te bomen.
Makkelijke gameplay, veel interactie, bijna geen downtime. De miniaturen en artwork vind ik echter niet zo mooi. Maar dat doet niets af van dat het een leuk spel is.
Ik vrees bij de basis wel voor de herspeelbaarheid (wanneer je de karakters beter kent). Maar in de doos zitten ook nog wel wat andere zaken (bv elk type gebouw heeft een speciale eigenschap,...) waardoor dit wel wat gecounterd wordt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten