donderdag 2 november 2023

Genpei

Genpei
Action-selection via kaarten in deckbuilding en scoring via area-majority.
Speelt met 3 op 45min.
In je beurt speel je een kaart uit, verplaats je die kleur marker (mini) 1x naar links of rechts en voer je de gekozen actie uit.
Acties doe je kan doen:
- nieuwe kaart krijgen en direct uitspelen
- munt nemen en kaart 'doden' dus uit het spel halen en die kleur actie doen
- ninja- kaart opendraaien en die kleur actie doen
- munt nemen en nieuwe kaart van de stapel op hand nemen
- munt nemen en nog een kaart uitspelen
- 3 munten nemen
- actie van een andere mini uitvoeren
- torii-actie kiezen. Als je deze actie neemt kan je ofwel 2 munten krijgen, een mini verplaatsen (zonder actie te spelen) en daarna nog een kaart uit je hand uitspelen, betalen om influence-tokens te krijgen, betalen om influence-tokens te plaatsen of te verplaatsen of betalen om vooruit te gaan op het house of the emperor-track (influence-token op dat track plaatsen).
Door sommige acties krijg je dus een nieuwe actie en zo blijf je verder spelen tot je niet meer kan.
Op het einde van je beurt vul je je hand terug aan tot 2 kaarten.
Het spel is gedaan wanneer er geen nieuwe kaarten uit de algemene stapel kunnen gelegd worden om te kopen of doden.
Daarna wordt de ronde uitgespeeld en begint de scoring. En die draait enkel om de influence-tokens.
Je sorteert je kaarten per kleur. Legt 1 kleur (deels) aan kant voor the house of the emperor. En dan worden de influence-tokens omgedraaid en kracht vergeleken. Dat kan gewoon een cijfer zijn of een kaart of een cijfer+ kaart. Als er een kaart op staat, tel je gewoon alle kaarten in je deck van dat kleur en dat wordt dan je kracht.
Zo worden de 4 standaard locaties en the house of the emperor verdeeld. Is er er een gelijkstand, dan gaat de winst naar de hoogste op het track.

Conclusie: Artwork is leuk, thema is er echter wel opgeplakt. Ik had nooit het gevoel dat ik met verschillende clans aan het strijden was, het voelde eerder wat mechanischer aan.
Desondanks is gameplay wel goed. Beurten zijn vlug, weinig downtime zelfs bij het chainen van acties, omdat de actie heel eenvoudig en snel zijn (token plaatsen, kaart nemen,...). 
Het is voortdurend keuzes maken en ook in de gaten houden waar je tegenspelers op spelen. Het is durven veranderen van waar je op speelt als je merkt dat de ander dit gaat winnen. De area-control is eerder psychologisch spelletje, want je weet nooit wat de ander van influence-token legt. Maar het is nooit gemeen.
Je bent voortdurend betrokken bij het spel. En de korte speelduur maakt het ook aantrekkelijk om op tafel te leggen.
Voor mij en N zeker een positieve 1e indruk. B was niet zo overtuigd, vond het eerder wat saai.

Geen opmerkingen: