donderdag 16 november 2023

Moon

Moon. De 3e in dezelfde reeks als Villagers en Streets
Er zijn 3 tijdperken en in elk tijdperk ga je hetzelfde doen, enkel worden de kaarten beter en duurder.
Je krijgt als starthand x-aantal handkaarten (afhankelijk van spelersaantal) en 1 special.
Als eerste in een tijdperk ga je produceren. Elke blauwe kaart geeft je resources.
Daarna volgt het actie-gedeelte. In je beurt ga je standaard een kaart uit je hand spelen:
- Je kan ze kopen en in je tableau (settlement) leggen. Kopen gebeurt met de resources en eventueel de benodigde vlaggen. Indien je die niet hebt mag je 1x  per beurt een rover plaatsen bij een medespeler en krijg je de resource of gebruik je die vlag.
Er zijn 4 soorten kaarten: blauw voor resources, geel voor vlaggen, roze voor speciale krachten die je 1x per tijdperk kan gebruiken, grijs voor endgame-scoring of voordelen tijdens het spel.
- Of je kan ze weg gooien voor de resource (assimilate).
Daarnaast heb je nog een paar extra acties die je 1x per beurt kan doen:
- een roze kaart omdraaien en het voordeel gebruiken
- een goalcard claimen wanneer je aan de voorwaarden voldoet
- je speciale kaart gebruiken voor het voordeel
- een rover uitsturen
Daarna is het de beurt aan de volgende speler.
Wanneer iedere speler aan de beurt geweest is, geef je al je handkaarten door aan de volgende speler. Dit doe je zo tot alle kaarten uitgespeeld zijn.
Wanneer iedereen enkel nog de speciale kaart in hand geeft, volgt een tussentijdse scoring. Daarbij wordt gekeken wie de meeste vlaggen van 1 soort heeft. Bij een gelijkspel wint diegene met de meeste rovers in zijn bezit.
Zo speel je 3 tijdperken. En daarna volgt de eindscoring. De extra punten die je dan nog krijgt zijn van de grijze kaarten in je tableau en van de goalcards. Je telt die samen met de punten die je tijdens het spel scoorde en voila, we kennen de winnaar.
Wij voegden er onmiddellijk ook nog de Valkyrie-uitbreiding aan toe. Daarbij kan je in je beurt als extra actie een valkyrie-kaart kopen door er met je raket er naar toe te vliegen. Deze zijn duur maar wel sterk. Belangrijk hierbij is dat je daarvoor geen gebruik kan maken van je rover om een ontbrekende resource of vlag te verkrijgen. Voegt bijna geen extra regels toe, dus kan je standaard gebruiken.

Conclusie:
Net zoals zijn voorgangers makkelijk van regels.
Duidelijke symbolen. Al mochten de vlaggen wel groter gedrukt zijn op de gele kaarten. Met 4 spelers moet je echt goed kijken bij de andere spelers, je ziet hun vlaggen niet in een oogopslag van de andere kant van de tafel.
Mooie houten componenten. Al is het niet zo handig dat de hartjes (punten) aan beide kanten een verschillend aantal hebben. Maakt het rekenen wat ingewikkelder maar zorgt er ook voor dat je heel voorzichtig moet zijn dat je er niet tegen botst met een mouw,... want dan wordt het moeilijk om te reconstrueren hoeveel punten je hebt.
Gameplay is goed. Het is een evenwicht zoeken tussen productie, vlaggen en scoringsmogelijkheden. Beslissen voor welke goalcards en vlaggen (area-majority) je wil gaan. Maar tegelijk zorgen dat je genoeg resources en vlaggen hebt waarmee je de duurdere kaarten kan gaan kopen. En kijken wat anderen kunnen gebruiken en die kaart weggooien voor de resource(s)
Wij merkten wel tijdens deze 1e keer spelen dat je ook wat geluk moet hebben met de kaarten. Soms vallen die net goed met een 1e hand die je krijgt in een tijdperk (zeker bij tijdperk 2 en 3) en dat maakt echt wel een verschil in punten. Dat is wel jammer.
Wel eentje waar ik graag nog bij aansluit.

Geen opmerkingen: