donderdag 23 november 2023

Voidfall

Voidfall
2 spelers, een 2u gespeeld. Voelde absoluut niet zo lang aan.
In 3 rondes ga je zoveel mogelijk punten proberen scoren.
Per ronde ga je x-aantal kaarten mogen spelen, afhankelijk van de getrokken opzet/scoring-kaart in het begin van een ronde.
Op elke kaart staan 3 acties waarvan je er 2 speelt (uitzonderlijk 3 als je een extra token uitspeelt) en betaalt.
Je gaat met die acties kunnen produceren, fabrieken bouwen, vooruitgaan op tracks, je vloot vergroten, aanvallen, upgrades bouwen, privé-scoringskaarten plaatsen, corruptie krijgen of wegspelen,...
Wanneer alle spelers hun acties gedaan hebben, vallen de Voidborn elke speler 1x aan.
Daarna betaal je nog voedsel ea voor een bepaald symbool op scoringskaarten of productievelden. En krijg je punten van je privé-scoringskaarten zolang er geen corruptietoken op de kaart staat.
En dan scoort elke speler nog de gemeenschappelijke ronde-scoringskaart. 
Na 3 rondes ken je de winnaar.

Conclusie:
Veel opzetwerk (je werkt met een soort scenarios die naast eigen gameboard opzetten ook nog hun eigen upgrade-mogelijkheden van kaarten,... hebben), veel symbolen, veel uitleg. Herspeelbaarheid is door de verschillende scenarios en facties dan ook wel erg groot.
Zoals gewoonlijk zijn de componenten van topkwaliteit. Al lijken de resource-counters bij gebruik niet zo eenvoudig en wat log.
Maar wanneer je speelt is het allemaal vrij logisch en ben je er snel mee weg. 
De grote moeilijkheid is de keuzes maken, want je hebt al je kaarten op handen en kiest dus zelf welke kaart (ongeveer 9 in hand, afhankelijk van welke factie je speelt) en dus welke acties je speelt. Niet voor AP-gevoelige spelers!
Ik vond deze echt top. En speel die met veel plezier een volgende keer mee.

Geen opmerkingen: