vrijdag 9 augustus 2024

Triqueta

Triqueta
Abstract puzzel en mind-spelletje met een beetje push your luck.
Vorig jaar stond het op mijn Essen-lijstje maar B zag het nog maar en zei al nee. Dus deze liet ik toen links liggen. Woensdag kreeg ik op Meeples de kans hem te spelen.
Er zijn 4 rondes. In je beurt kies je ofwel een gedekte tegel van de toren. Die bekijk je en dan kies je of je die open op 1 van de rijen (zoveel als er spelers zijn) legt of dat je die gedekt bij je legt (max 2 in het gehele spel). Ofwel neem je een rij en is de ronde voor jou voorbij.
Wie als laatste een rij neemt, wordt startspeler in de volgende ronde en mag kiezen welke toren dan gaat geactiveerd worden. Het afdektoken van de toren telt in de eindtelling ook voor een punt.
De bedoeling is dat je triqueta's (dus drie dezelfde dieren) maakt en lukt je dit, dan krijg je de punten die op het dier staan. Heb je echter meer dan 3 van die soort dieren, dan gaat er per tegel die je te veel hebt telkens een punt af.

Conclusie:
Mooie artwork, superstevig materiaal. Ideaal om bv mee te nemen op reis of als fillertje. Zelf ben ik fan van dit 'pick and choose' en het nadenken over waar je welke tegel legt en wanneer je al dan niet een rij neemt. Heeft een zelfde feeling als Hanamikoji en die spelen N en ik wel graag. Komt terug op mijn lijstje te staan.

Geen opmerkingen: