vrijdag 9 augustus 2024

West Story: A town building game

West Story: A Town Building Game
Dit prototype kwam op Meeples op tafel. En de campagne komt ergens in september op kickstarter.
Er zijn max 12 rondes. Elke ronde krijgt de startspeler een munt uit de 'zeef' (een soort ronde-tracker op het spelbord). Het aantal rondes kan minder zijn als 1 of meer spelers in puntentelling boven 42 komen omdat ze dan ook uit de zeef een cent krijgen en zo het einde sneller kunnen triggeren.
Een ronde bestaat uit een aantal acties waarbij de eerste actie altijd simultaan gebeurt, de andere acties worden per speler in spelersvolgorde uitgevoerd.
* Simultane actie: de startspeler gooit een groene en gele dobbelsteen en dan gaat iedereen die cijfers in zijn spelersbord afdekken met een blokje en de voordelen (munten, cowboyhoeden, koeien of punten) nemen. Kan je dit cijfer niet afdekken (omdat het al afgedekt is), dan neem je gewoon het volgende vrije cijfer.
Is dat toevallig ook een zelfde symbool dat door beide afgedekt wordt, mag je een extra actieveld van dit symbool kiezen en afdekken en het voordeel nemen. Kan je dit niet (bv omdat die al afgedekt zijn), dan krijg je een koe (koeien zijn jokers).
Wanneer alle cijfers op 1 rij afgedekt zijn, dan gaan de blokjes weg en kan je die een volgende keer opnieuw activeren.
* Acties per speler.
Bepaalde acties kan je enkel uitvoeren in de locatie waar je staat (volgorde van acties is belangrijk!):
- Bandiet betalen of verslaan: wanneer iemand op een volgende kleur komt door vooruit te gaan in de puntentelling, dan komt er een bandiet in het spel. In het begin van je beurt moet je geld betalen om er voor te vluchten of geld + cowboyhoeden betalen om die te verslaan. Wanneer je een bandiet verslaat zijn dit eindpunten.
- Handelen met de markt: Als je op een locatie staat met een markt, dan kan je betalen (combo geld en cowboyhoed) om een actieveld op je spelersbord te gaan activeren. Per locatie krijg je eindpunten afhankelijk van hoeveel keer je gehandeld hebt met de markt.
- Max 2 kaarten kopen: je betaalt de kostprijs en legt de kaart op een vrij veld (maw een veld dat niet afgedekt is met een blokje). Er zijn 3 soorten kaarten. Level 1 geeft betere voordelen. Level 2 zorgt voor extra endgame-scoring. Level 3 geven een voordeel bij activatie en onmiddellijke (hoge) punten. Je kan gerust verschillende kaarten boven elkaar bouwen. Deze onderste kaarten tellen mee voor puntentelling op het einde van het spel maar enkel de bovenste kaart kan je activeren.
- Na je beurt gaan je cowboyhoeden terug naar 0, de munten en koeien blijf je behouden voor de volgende ronde.
Nadat iedere speler zijn acties heeft afgewerkt, wordt gekeken wie de meeste munten heeft en die wordt startspeler (en krijgt via de ronde-tracker zelfs nog een extra munt).
Wanneer de ronde-tracker leeg is, worden punten geteld. Je krijgt nog punten voor het aantal keren dat je handelde met de markt, de bandieten die je versloeg, level 2 kaarten en punten voor elk symbool dat je hebt weten te verzamelen op je kaarten (op je spelersbord staat per speler welk symbool dit is).

Conclusie:
Het artwork vind ik echt mooi. Het doet echt denken aan het Wilde Westen van de vorige eeuw in Amerika. De gescreenprinte meeples zijn echt cute. Symboliek is duidelijk, zowel in kleur als symbolen zelf. Tekst is gelimiteerd en basis, wat voor een vlotte gameplay zorgt.
Het spelmechanisme waarbij je enkel kan handelen op de locatie waar je staat in puntenaantal is vrij uniek en verfrissend. Leuk! Dit zorgt er ook voor dat je keuzes moet maken of je vooruit gaat in punten of toch nog de voordelen (en endgame-scoring) van die locatie wil meepikken. Naast het feit of je een volgende regio wil ingaan en een bandiet wil triggeren (en verslaan). Dit werkt echt goed.
Het stukje rond wie startspeler wordt op basis van munten en dan nog een munt bijkrijgt, zorgde in ons groepje voor toch wat twijfels. Beloond worden met wat net zorgt voor die 1e spelerstoken, niet echt bevorderlijk, want zo is de kans groter dat die 1e speler altijd dezelfde speler blijft. Dit is dan ook 1 van de bemerkingen die doorgegeven wordt aan de ontwerpers.
Naar spelersinteractie toe is dit beperkt. Dit gaat dan vooral om het wegkapen van kaarten die voor een ander belangrijk zijn, maar dit doe je vooral omdat je er zelf ook voordeel van hebt en ga je niet bewust doen. De downtime kon ook wel wat oplopen, maar zal in volgende spellen waarschijnlijk al wat minder zijn omdat je de kaarten dan kent en beter weet waar je naar toe speelt.
Ik vond hem ook vrij licht (lichter dan verwacht) en daardoor wat repetitief. Het leek wat te lang te duren voor wat het spel inhoudt. Zeker als je dan de scores bekijkt, zou het misschien wel mogelijk moeten zijn het aantal rondes te verminderen. Ook naar herspeelbaarheid krijgt hij van mij wat kritiek. Toch het basisspel dat wij speelden. De kickstarter zal wel nog wat andere gebouwenkaarten ea bevatten. En dat lijkt me echt wel nodig voor de veelspelers onder ons.
Voor mij dus wat dubbel. Het is zeker een ok spel en met wat bijschaven nadat testers hun mening gaven, zal dit nog wel verbeteren. Maar voor mij voelde hij wat te licht en net niet interessant genoeg. Leuk voor een keertje maar niet iets wat per sé in de collectie hoeft. Al blijf ik hem wel in het oog houden.

Geen opmerkingen: