dinsdag 27 augustus 2024

Windmill Valley

Windmill Valley
De nieuwste aanwinst vlak voor we op verlof vertrokken. De avond van vertrek nog snel filmpje gekeken en gisteren dan spelregels gelezen zodat we direct aan de slag konden.
Spelmechanismes zijn een mix van action-selection, set-collection en engine-building.
Er worden 4 'rondes' gespeeld maar de spelers bepalen zelf hoe lang een ronde duurt. Wanneer een speler voor de 4e keer zijn grote actie-rad rondgedraaid heeft, wordt de ronde uitgespeeld en krijgt iedere speler nog 1 beurt. Het is dus afhankelijk van hoe snel je het actie-rad laat gaan.
Elke beurt speel je dezelfde fases:
* Je kiest of je de stuwdam laat staan, open zet of dicht draait door de eventuele kost te betalen en het waterniveau-track daarna aan te passen. Dit zal bepalen hoeveel stapjes je actie-rad zal verder gedraaid worden.
* Je draait het rad x-aantal stappen verder. Je kan dit nog aanpassen met gereedschap bij te betalen om meer of minder te doen, maar je zal altijd minstens 1 en max 4 stappen moeten/kunnen draaien.
Daarna voer je de actie van 1 van je 2 actieplaatsen in het midden van je spelbord uit. Afhankelijk van upgrades kan het mogelijk zijn dat je beiden mag doen (een plus op de upgrade-tegel).
Basisacties zijn:
- Water level naar beneden halen: daarbij zet je het blokje op de track x-aantal lager en krijg je x-aantal keer de beloning (geld of punten).
- Upgrade nemen: je kiest 1 van de upgrade-tegels en plaatst die in je rad, met de beperking dat je deze niet mag leggen op de 2 actievelden die actief zijn in deze beurt. Je mag wel een andere upgrade-tegel gaan vervangen door de nieuwe.
- Contract nemen: je kiest 1 van de kaarten en schuift die boven- of onderaan je spelersbordje. Bovenaan levert dit punten op en een voordeel voor de rest van het spel. Onderaan levert dit endgame-punten op. Ook hier geld: je mag altijd eentje vervangen als je geen plaats meer hebt (maar bij de bovenkant krijg je maar éénmalig punten bij de eerste keer dat er een kaart gelegd wordt)
- Windmolen bouwen: je neemt een windmolen naar keuze van je spelersbord en plaatst die op het spelbord, waarbij je de kostprijs betaalt van waar je hem plaatst. Je kan enkel een windmolen plaatsen als je van die plaats via de poort of via andere windmolens tot aan de markt (het centrale gedeelte op het spelbord) geraakt. Windmolens van andere spelers die je daarbij passeert leveren voor die spelers 1 punt op. Daarna mag je de actievelden waar de pijlen naartoe wijzen nog uitvoeren.
- Marktactie: je verplaatst je schijfje naar de volgende marktplaats en mag daar 1 van de beloningen (tulpen krijgen of tulpen planten) kiezen en die gekozen beloning krijg je dan x-aantal keer waarbij x gelijk is aan het aantal schijfjes dat op dat moment op die marktplaats ligt. Gekregen tulpen leg je in je voorraadtrack op je spelersbordje. Is dit vol dan mag je wel gaan wisselen en dus de oude vervangen door diegene die je net krijgt.
- Tulpen planten: je gaat je tulpen van je voorraadtrack gaan planten in 1 van de 4 rijen op je spelersbordje. Belangrijk hierbij is dat je altijd het meest linkse veld gebruikt in de gekozen rij waar je gaat planten. Eventuele bonus die je afdekt krijg je onmiddellijk. Dit is (in combi met de windmolens) 1 van de grootste manieren om punten te scoren. Elke volledig geplante rij levert punten op (als je er dan nog in slaagt die allemaal in hetzelfde kleurtje te hebben zijn dat het meeste punten). Daarnaast moet je er ook voor zorgen dat elke volledige kolom verschillende kleuren zijn, want anders krijg je minpunten.
- Botenactie: ofwel leg je een tulp uit je voorraadtrack op de boot en krijgt de 2 aangrenzende bonussen. Maar elke tulp die geplaatst wordt moet een andere kleur zijn dan de tulpen die er al liggen. Ofwel neem je alle tulpen die op de kaart liggen en legt die op je voorraadtrack.
Wanneer 1 speler zijn rad 4x heeft laten ronddraaien, dan triggert het einde van het spel. Wanneer iedereen zijn laatste beurt heeft afgewerkt, krijgen spelers nog punten voor hun persoonlijke contracten (onderkant van de kaarten met endgame-scoring), voor de vrijgespeelde windmolens (x-aantal punten per geplante tulp in dat kleur) en voor de rijen en kolommen geplante tulpen.

Conclusie:
De artwork is mooi en kleurrijk, de symboliek vrij duidelijk, al moet je voor een aantal kaarten of upgrade-tokens toch eens het boekje raadplegen bij een 1e play. Het spel vraagt wel wat tafelruimte. Het spelbord mocht van mij toch wel wat kleiner geweest zijn, zeker het gedeelte waar je de molens plaatst tijdens het spel valt erg groot uit. Maar dat is misschien wat muggenziften, want net door de grootte is het wel goed zichtbaar voor alle spelers.
De mechanismes zijn op zich niet nieuw maar wat het doet, doet het spel ook wel goed.
Het is vanaf het begin ook vrij duidelijk waar de grote punten te rapen vallen, maar op welke manier je dit gaat doen, daar heb je nog wel wat keuzemogelijkheden in, waardoor het toch interessant genoeg is. Door de upgrades, de voordeelkaarten, de persoonlijke scoringskaarten,... ga je toch iedere keer een iets ander pad bewandelen om toe te werken naar de tulpen die veel punten opleveren. Juist omdat je op die manier een soort engine-building gaat doen. Want met sommige acties (bv windmolen, marktactie,...) ga je extra acties krijgen. Of je gaat met je voordeelkaarten extra's krijgen bij een bepaalde actie. Superleuk, al die extra's. Maar wel iets waar je je hoofd moet bijhouden want zo wordt er al snel iets over het hoofd gezien of geraak je de draad kwijt van welke hoofdactie je eigenlijk aan het doen was.
Dat elk actie-rad ook een andere volgorde van acties heeft, is ook een pluspunt. Dit bevordert de herspeelbaarheid dan ook. Asymmetrie in het spel zonder daardoor extra regels te hebben: love it!
Interactie blijft wat beperkt tot eens een kaart of upgrade voor iemands neus wegnemen (meestal omdat die voor jou ook net goed uitkomt) of wat punten geven door aangrenzende windmolens te plaatsen.
Er zit wel een geluksfactor in: als op het juiste moment die kaart of die upgrade-tegel komt die je net nodig hebt, kan het je aan de overwinning helpen.
Bij een eerste play heeft deze me aangenaam verrast. Duurt met 3 ongeveer 1,5u, niet moeilijk van regels, wel wat diepgang zonder complex te worden.
Blij dat hij in de collectie zit!

Geen opmerkingen: