donderdag 30 maart 2023

Distilled

Distilled
Push your luck met goal-cards/tokens
Er zijn 7 rondes.
In een ronde ga je in spelersvolgorde kaarten kopen. Je koopt 1 kaart (upgrade, ingrediënt of item) per beurt en dan is de volgende aan de beurt. Het rondje gaat verder tot iedereen uitgekocht is en gepast heeft. Belangrijk hierbij is dat je maar 2 kaarten uit het basic deck mag kopen en je minstens 3 soorten ingrediëntenkaarten nodig hebt om een drankje te maken.
Je kan ook recepten kopen zodat je betere drankjes kan maken tijdens het spel. Maar deze zijn niet goedkoop.
Daarna selecteer je 1 of meerdere kaarten per kleur (blauw, bruin en geel) en legt die aan de zijkant van je spelersbordje. Daarbij voeg je dan alcochol-kaarten, afhankelijk van het aantal bruine kaarten. Je neemt die allemaal op hand en gaat die shufflen. Dan neem je de bovenste en onderste kaart van je stapeltje die je net shufflede en legt die terug op je spelersbord. Daarna bekijk je wat je nog overhoudt en dat is dan je drankje.
Je voegt er nog je vat (of kruik) en een fles bij en dan kan het verkocht worden. Of toch een aantal. Want sommige drankjes moeten 'verouderen' en die kan je niet onmiddellijk verkopen. Bij zo'n drankje moet je een flavor-kaart toevoegen en scoor je meer punten hoe meer flavor-kaarten er in zitten (en hoe langer je die dus laat rijpen).
Tijd voor de verkoopsfase en dan krijg je voor de kaarten van je drankje munten en punten. En je legt het tegeltje van het drankje op 1 van de voordelen van op je spelersbordje en ontvangt het voordeel onmiddellijk.
Opruimen geblazen en dan de volgende ronde.
Na de 3e ronde kies je 2 van je 3 privé-goalcards.
Na 7 rondes is het spel gedaan. Dan scoor je nog set-collection van de gebruikte flessen. En per 5 munten nog een punt.

Conclusie:
Productiekwaliteit is top. Mooie metal coins, gametrayz,... Ook naar herspeelbaarheid is hij goed, want verschillende mogelijke karakters die voor wat asymmetrie zorgen, verschillende combi's van mogelijke te maken drankjes,...
En dan is er nog een uitbreiding bij de kickstarter die voor nog meer variatie zorgt.
Alleen zo jammer dat gameplay meh is.
Je kan dan wel toewerken naar een drankje, maar of je het drankje effectief kan maken hangt puur af van luck-of-the-draw. Ja, je kan wel extra ingrediënten toevoegen zodat je zekerder bent. Maar met slechts 2 basisingrediënten per ronde mogen kopen en geld dat vrij schaars is, is dit niet zo evident.
Het komt dus effectief neer op geluk of je een goed drankje maakt of dat het moonshine of vodka wordt, die amper iets waard zijn. En zelfs als je drank zo goed als niets waard is, ben je de ingrediëntenkaarten kwijt.
En moet je weer helemaal opnieuw beginnen verzamelen.
Idem met flavor-kaarten. Wanneer je je drank laat rijpen, komt er een kaart bij. Maar die trek je gewoon de bovenste van de stapel en leg je op je kaarten, zonder er naar te kijken. Ook hier is het dus puur geluk of je extra geld krijgt of niet. Geen enkele manier om hier iets in te veranderen.
Gezien geld schaars is, kan dit echt een groot verschil betekenen om in een volgende ronde ingrediënten ea te kunnen kopen..
Er is geen enkele manier om bij te benen als iemand vooruit schiet op het puntenspoor omdat er bij anderen een drankje mislukt is of de flavorkaart geen bonus oplevert.
Ook de goal-cards is geluk. Je hebt 2 privé-goals en een aantal publieke goals. Als die elkaar aanvullen, scoor je veel. Maar even goed spreken die elkaar wat tegen en scoor je weinig.
Met 4 personen speelden we 2u en dat is véél te lang voor een spel met zoveel geluksgehalte en geen manier om dit tegen te gaan.
Deze gaat op de verkoop-stapel.

dinsdag 28 maart 2023

Darwin's Journey

Darwin's Journey
Workerplacement met contracts, een stukje race om te leveren en een stukje area-majority
Er zijn 5 rondes waarin je in elke ronde 4 workers kan plaatsen.
Belangrijk is dat elke worker maar bepaalde acties kan doen, afhankelijk van welke kleur zegels je aan die worker verbindt. En wanneer je op bepaalde actieplaatsen staat die al bezet zijn door tegenspelers, moet je betalen.
Er zijn tal van acties. En er is een grote variatie mogelijk want bepaalde acties zijn niet standaard en worden random gelegd.
Basisacties die altijd mogelijk zijn:
- Reizen met stapjes: je kiest 1 van de vrijgespeelde eilanden en gaat die verkennen met een aantal stappen te zetten. De locatie waar je eindigt, dat voordeel krijg je. Dit kan geld, punten, andere actie,... zijn. Of je zet een tentje en krijgt een voordeel. Maar je kan ook zaken ontdekken bv vogels, reptielen, bloemen,... Dan leg je een pastille op je spelersbord van de ontdekte soort.
- Reizen met de boot: je verzet je boot x-aantal plaatsen. Tussendoor kan je net als op het stappenspoor zaken ontdekken. Maar het kan ook belangrijk zijn om de rondeteller-boot bij te houden, want afhankelijk van hoever je achter zit, krijg je minpunten bij het scoren van die ronde.
- Enveloppes leveren: je kiest 1 van de 3 plaatsen met een voordeel en legt daar enveloppes op. Die enveloppes worden op het einde van de ronde bekeken en later gehalveerd. Wie de meerderheid scoorde, krijgt het voordeel van de tegel.
- Zegels kopen: Je koopt een zegel en legt dit bij 1 van je workers. Zo kunnen ze ingezet worden bij andere/meerdere acties. Wanneer een worker een 4e en 6e zegel krijgt, heeft die worker ook nog een extra voordeel bij het uitvoeren van andere acties. En zorgt dit nog voor endgame-scoring
- Spelersvolgorde veranderen en 2 munten krijgen
- Goal-token nemen en 2 munten krijgen. Goal-tokens kan je wanneer ze volbracht zijn omdraaien en op je spelersbordje plaatsen zodat je een voordeel en endgame-punten vrijspeelt.
- Leveren aan het museum: Je levert 1 van de ontdekte zaken en krijgt daarvoor munten en stappen vooruit op het boekenspoor.
- Boekenspoor: je gaat x-aantal stappen vooruit op dit spoor. Dit zal endgame-punten opbrengen want per volledige rij geleverd plus 2 is het aantal punten die dan vermenigvuldigd worden met waar je staat op het boekenspoor.
- Nieuwe actievelden unlocken. Daarbij ga je betalen om de actie te unlocken, plaats je van je eigen kleur een vergrootglas en mag je de nieuwe actie onmiddellijk doen.
Daarnaast heb je ook nog 3 kaarten die je in het begin van het spel gedraft hebt. Wanneer 1 van je workers aan deze voorwaarden voldoet, kan je die gebruiken voor het voordeel van de kaart.
Na elke ronde worden de ronde-tokens gescoord. En maak je het spel klaar voor de volgende ronde.
Na 5 rondes is er nog een endgame-scoring.

Conclusie:
Workerplacement met heel veel mogelijkheden, heel veel herspeelbaarheid door verschillende mogelijke actie en area-majority-bonussen, veel extra modules in de kickstarter.
Zelf vind ik hem niet slecht en ik zie het potentieel. Maar in sé blijft het een workerplacement met rondreizen op verschillende gebieden/tracks.
Door de veelheid van mogelijke acties, is het soms een soepje of puntensalade, afhankelijk hoe snel je de samenhang ziet.
De symbolen zijn niet altijd even duidelijk (ook hier: door de veelheid aan symbolen is het soms erg zoeken wat nu weer bedoeld wordt), zeker in het begin is het soms goed kijken naar waar welke actie welk symbool verwijst, niet erg intuïtief.
Duidelijkheid is sowieso een issue. De kleurkeuzes zijn op zijn minst vreemd te noemen. De spelersbordjes hebben een gedrukt kleur met ook allerhande symbolen/actie die je vrij speelt. Maar de kleuren zijn donker en zitten op een donkere achtergrond en daardoor is het echt moeilijk te zien. Nochtans zijn dan de zaken die je kan ontdekken wel vrij fel van kleur. Artwork is mooi. Maar deze hebben dan weer het probleem van grotere tekening en kleiner symbool en ook hier zijn de kleurkeuzes van tekeningen vrij gelijkend.
Blij dat ik deze kon spelen, niet volledig overtuigd van het spel zelf. In hetzelfde genre vind ik andere spellen gestroomlijnder en beter. 

zaterdag 25 maart 2023

Dogs of War

Dogs of War
Workerplacement met handmanagement en area-control.
Je start met een verborgen kaart met huis waar je al 2 schildjes hebt en 5 munten. Iedere factie heeft ook een asymmetrische kracht.
Eerst is er in spelersvolgorde het kopen van soldatenkaarten.
Daarna speel je in je beurt een kaart (soldaat) samen met 1 van je strijdkrachten (miniature) en plaatst die op een bonuskaart van 1 van de 6 huizen, verdeeld over 3 battles. Je neemt het voordeel dat je afdekt. En je gaat op het oorlogstrack van die strijd de tracker x-aantal punten opschuiven waarbij x staat voor het getal van de gespeelde soldaat. Je kan ook 1 influence-kaart spelen die je een voordeel geeft.
Daarna is het aan de volgende speler. Zo ga je door tot iedereen gepast heeft.
De tracker gaat op een kant van 1 van de 2 huizen staan. Die vlag schuift 1 plaats op op het puntentrack. Behalve als er een overkill is, waarbij je op 15 staat, gaat die vlag 2 plaatsen opschuiven. En gaat de vlag van de tegenstander 1 achteruit. Daarbij gaat de winnende kant ook nog punten krijgen voor het aantal verschillende facties van tegenstanders van de verliezende kant. En wie het meeste minis geplaatst heeft op de bonuskaart van de winnende kant, krijgt ook nog een bonus.
Na 4 rondes stopt het spel en tel je je punten. Elk schildje is het aantal punten waard waar de vlag staat (dat kunnen dus ook minpunten zijn). En je verzamelde punten tussentijds tel je er bij. Voor elke niet gebruikte influence-kaart krijg je nog een punt en voor elke 2 munten ook 1 punt.

Conclusie:
Op basis van titel en artwork zou ik dit spel zo voorbijlopen. Spreekt mij totaal niet aan. Maar...
Zo eenvoudig van spelregels. Zo goed van gameplay.
Heel veel interactie, wat ik wel leuk vind.
Er zit meer in dan je op het eerste zicht zou zeggen. Welke (influence-)kaarten je wanneer speelt, welke soldaten je koopt en hoeveel je wil inzetten om die factie te laten winnen. Of je een bonus wil oprapen of het aan een ander overlaat die dan die factie zeker kan laten winnen,... 
Productie is wat over the top. De mini's zijn te groot om vlot op de kaarten te passen en zouden perfect kleiner of standees kunnen zijn. De asymmetrische krachten zijn ok, maar basic.
Enige puntje waar ik over val zijn de kleurkeuzes. De kleuren van de vlaggen zijn onduidelijk terug te vinden op de huiskaarten. De kleuren van de huiskaarten zijn ook vrij donker en bepaalde kleurschema's lijken sterk op elkaar. Soms lastig om ze vanaf de andere kant van de tafel te linken met de juiste vlag.
Speel ik met veel plezier nog mee.

vrijdag 24 maart 2023

Merv - The heart of the silk road

Merv - The heart of the silk road
Workerplacement met contracts, set-collection en tech-tree.
In je beurt ga je je werker op de volgende zijde van het grid plaatsen en daar 1 van de tegels uitkiezen. Als er nog geen gebouw staat, plaats je daar je gebouw in spelerskleur. Je krijgt de resource van de tegel en eventuele resources van elk gebouw in dezelfde spelerskleur in dezelfde rij waarin je de tegel activeert. Als je een gebouw van de tegenstander activeert, krijgt deze ook de resource van de tegel.
Daarna kan je kiezen of je een soldaat plaatst, een favor neemt of de actie van de tegel uitvoert.
Een favor nemen levert je een stap op op een track, nodig voor tussentijdse scoring.
Een soldaat plaatsen levert een gebouw bescherming op en geeft stappen vooruit op het influence-track.
Mogelijke acties zijn:
- karavaan-actie. Je neemt zoveel kaarten uit de karavaan als je resources van 1 kleur afgeeft. Belangrijk hierbij is dat je afhankelijk bent van een influence-track hoeveel verschillende soorten karavaan-kaarten je mag hebben. Karavaan-kaarten geven bij dubbels een voordeel en tellen op het einde voor set-collection in endgame-scoring.
- bazaar-actie. Je legt een schijf op een marktplaats en mag dan goederen kopen. Afhankelijk van waar je staat moet je eventueel ook een kameel afgeven om er te geraken. Deze goederen zijn belangrijk om contracts te kunnen vervullen.
- muur-actie. Je betaalt resources en mag muren bouwen. Deze muren geven je stappen op het influence -track. En de muur beschermt tegen een aanval uit die richting.
- scroll-actie. Je geeft x-aantal verschillende resources af om x-aantal scrolls te krijgen. Bij 2, 4, 6, 8 scrolls kan je een voordeeltoken kiezen.
- moskee-actie. Je gaat vooruit op een track en betaalt de resources van de wegen die je bewandelt. Dit levert ook instant-voordelen en punten op.
- paleis-actie. Je betaalt x-aantal resources in de kleur waar je je meeple wil plaatsen. X is afhankelijk van de hoeveelste meeple je plaatst. Op het einde van elke ronde moet je per meeple favor betalen om deze te scoren.
Tijdens je beurt mag je ook gratis een contract vervullen. Belangrijk is dat je ook hier weer afhankelijk bent van je influence-track welk soort contracten je al mag vervullen. Je legt daarbij de benodigde scrolls en goederen op de kaart. Deze tellen later wel nog mee voor het scoren van het paleis, je moet ze dus niet afgeven.
Wanneer iedereen zijn worker geplaatst heeft en de gekozen actie uitgevoerd heeft, ga je nieuwe spelersvolgorde bepalen. De laatste speler in de rij mag beslissen welke plaats hij neemt. Maar als hij wil opschuiven in de spelersvolgorde moet hij per plaats opschuiven een kameel betalen.
Dit doe je 4x, het vierkant grid rond. Dan zit een ronde er op.
Na ronde 1 volgt een tussentijdse scoring waarbij je favor betaalt om de meeple te scoren. En waarbij je voor elk huisje van jouw kleur een punt krijgt.
Na ronde 2 en 3 volgt nog een tussenstap. Dan vallen vijanden de gebouwen aan. Ofwel ben je beschermt door een soldaat of muur (beide kanten) en is het ok. Ofwel heb je geen of niet voldoende bescherming en kan je kiezen om een resource te betalen of het gebouw weg te halen. Daarna volgt net als in ronde 1 een scoring van het paleis en de huizen.
Na ronde 3 volgt er nog een endgame-scoring waarbij je enkel de set-collection er nog bij telt.

Conclusie:
Deze stond al een eindje op mijn want-to-play lijstje. En hij voldoet volledig aan de verwachting. Wat een spel!
De acties zijn an sich niet moeilijk. Maar de samenhang zien vraagt toch wel wat denkwerk. Het zit allemaal heel mooi in elkaar verweven. En elke actie is belangrijk. Al zal je je toch wel moeten focussen op 1 of 2 dingen om goed te scoren.
De spelersinteractie in dit spel is ook groot. Kies je een actie van een gebouw van een medespeler, dan geef je deze ook resources. Bescherm je een gebouw van jezelf (door muur of soldaat), dan heb je er natuurlijk zelf voordeel van. Maar bescherm je een gebouw van een ander, dan krijg je meer influence, wat je dan ook weer nodig hebt om zelf verder te geraken. Heerlijk hoe je die afweging gaat moeten maken.
Gameplay spreekt dus heel erg aan. Ook de resources zijn mooi afgewerkt. En de artwork en kleuren van het speelbord zijn prachtig.
Herspeelbaarheid is groot, want de tegels liggen altijd random waardoor resources en acties op andere plaatsen in de rij moeten gekozen worden. Elk spel zal dus sowieso anders zijn.
Enige minpuntje: de iconen van de favor-track en de paleis-actie lijken heel erg op elkaar. Eens je het spel door hebt, is dat geen probleem. Maar in het begin was dit toch wat verwarrend.
Dit spel komt het best tot recht komt met 3 en vooral met 4 spelers. Ik vrees echter dat het met 2 spelers minder interessant is.
Omdat deze in de spelersgroep zit, ga ik hem niet zelf aankopen. Al blijft er een stemmetje zeggen: je wil hem wel.

donderdag 23 maart 2023

Remix

Remix
Een versie van Fantasy Realms maar dan in de Marvel-wereld.
Je neemt een kaart van de stapel of van de kaarten die op tafel liggen en gooit een kaart weg. Wanneer er 10 kaarten op tafel liggen, stopt het spel onmiddellijk. Je moet dan een hero met ally of een hero met villain in je handen hebben, of je scoort geen punten.

Voordeel van deze is dat er minder tekst op de kaarten staat en er meer op symbolen gewerkt wordt. Nadeel is dat het een stuk minder duidelijk is welke kaarten goed matchen met welke kaarten.
Sowieso ben ik al geen grote Marvel-fan. En omwille van duidelijkheid verkies ik Fantasy Realms over deze versie.

Palast Geflüster

Palast Geflüster
Een kaartspelletje.
De bedoeling is dat je 5 punten haalt om te winnen.
Punten haal je door zelf uit te spelen (jij alleen een punt) of wanneer een ander zich verbrand (alle andere spelers krijgen een punt).
In je beurt speel je een kaart en voer je de actie van de kaart uit (bv x-aantal kaarten wisselen met een andere speler, een kaart weggooien en de bovenste kaart van het deck nemen,...).
De kleur van kaart bepaald daarna welke speler er aan de beurt is. Is het een neutrale kaart, dan is het de beurt aan de speler met de minste kaarten (bij gelijkspel beslist de speler die de kaart speelde). 
Je mag elke kaart maar 1x in je tableau spelen. Lukt dit niet en kan je niet anders dan dezelfde kaart leggen, dan ben je verbrand.

Conclusie:
Heerlijk stapje verder dan Love Letter, meer diepgang, heel wat interactie. Na een rondje spelen ben je er snel mee weg. De artwork is niet helemaal mijn ding maar is niet storend.
Enige nadeel: de Duitse namen bekken niet goed (maar dat ligt volledig aan mijn gebrekkige kennis van Duits) en op sommige kaarten is het wel heel goed kijken wegens gelijkaardige tekst/tekening. Gelukkig staan er wel duidelijke symbolen op de kaarten, waardoor je wel vlot kan spelen.
Eentje die wel in de collectie zal komen als ik die op de kop kan tikken wegens klein doosje, veel inhoud. Ideaal om mee op reis te nemen en te spelen met de tieners.

Path of Light and Shadow

Path of Light and Shadow
Deckbuilding en area-control.
In je beurt neem je 5 kaarten op hand van je trekstapel en ga je daarmee acties doen. Je hebt per ronde 1 gratis move.
Mogelijke acties zijn:
- Promote. Daarbij leg je kaarten af met aantal nodige zwaardjes of hamers, gaat de kaart uit je deck en neem je de ge-upgrade kaart in je aflegstapel.
- Bouwen. Daarbij leg je kaarten af met het aantal nodige hamers en ga je 1 van je tracks omlaag, zodat je bepaalde voordelen vrijspeelt zoals bv een re-roll,... Belangrijk is daarbij dat je van die kleur track minstens 1 kaart met hamers gebruikt om af te leggen op je discard.
- Cull. Zo ga je je deck uitdunnen door voor elk zwaardje dat je aflegt een kaart uit je hand of discard uit je deck te halen. Daarbij stijg je ook op het 'cruel'-track, wat dan weer zorgt voor bepaalde extra's op kaarten.
- Ally. Wanneer je aan de voorwaarden voldoet, neem je de Ally-kaart bij jou. Deze levert een voordeel op en zorgt voor nog wat endgame-punten.
- Attack: 
Ofwel op een lege toren. Dan leg je een aantal kaarten af voor de zwaardjes. De hoogste kracht zwaardjes gaat dan het aantal dobbelstenen zijn. En dan dobbel je en tel je het resultaat op bij de resterende aantal zwaardjes. Haal je het, dan mag je je vlagje planten en neem je 1 kaart van het deck van waar je staat. Je kan kiezen om een extra kaart te nemen en dan stijg je op het 'merciful'-track, wat zorgt voor bepaalde extra's op kaarten.
Ofwel val je een tegenspeler aan. De aanval gaat op dezelfde manier. Alleen kan de ander ook verdedigen als hij kaarten met schildjes speelt.
Op het einde van je beurt neem je een nieuwe kaart van de locatie waar je staat in je deck. En dan is het de beurt aan de volgende.
Tussendoor scoor je punten door meer dan 12 cruel of merciful te hebben, iedere keer je eentje bij krijgt, wordt dit een punt.
Er zijn 12 rondes en na ronde 4 - 8 - 12 ga je een tussentijdse scoring hebben. Daarbij worden het aantal van de torens waar je vlag staat opgeteld.
Daarna volgt na ronde 12 nog een eindscoring. Punten op je ally en op je kaarten komen er bij. En wie 2 van de 3 gebieden van 1 ondergrond bezet, krijgt nog punten.

Conclusie:
Hoewel de combi van deckbuilding en area-control helemaal mijn ding is, klikte deze niet echt. Ik zie wel potentieel, maar na 1 play was ik totaal niet overtuigd.
Het spel komt heel traag op gang. In het begin moet je je concentreren op het promoten van kaarten en het bouwen. En kom je helemaal niet toe aan het uitdunnen van je deck of het aanvallen. Pas na 4 rondes (1/3 van het spel) had je het gevoel dat je eindelijk eens iets interessant kon doen. En op dat moment heb je intussen een groot deck opgebouwd dat je misschien wel moet uitdunnen om de goeie kaarten regelmatig in handen te krijgen en ben je daar weer een paar rondes mee bezig. 
Pas na ronde 8 (2/3 van het spel) kom je echt toe aan het area-control stuk, het veroveren van gebieden en de interactie. Het feit dat er met 4 spelers zelfs een aantal gebieden helemaal nooit een aanval hadden, zegt ook veel.
Zonde, want net dit stuk maakt het spel wel goed.
Het potentieel van het spel zit hem in het deckbuilder-stuk. Waar ik wel van denk dat eenmaal je de verschillende decks en kaarten beter kent, je gerichter kan upgraden, cullen en spelen. 
Maar om tot dat stuk te geraken, zal je deze vaak moeten spelen, met dezelfde spelers. En laat het nu net zijn dat deze niet genoeg aanspreekt om vaker te gaan spelen.
Omwille van de mix van deckbuilding en area-control stond deze nochtans lange tijd op mijn lijstje, maar uiteindelijk nooit gekocht. En nu kan ik hem echt wel schrappen.
Zeker als je dan vergelijkt met bv Tyrants of the Underdark, die er veel beter in slaagt deze 2 mechanismes te combineren, is er voor Path of Light and Shadow geen plaats in onze spellenkast.

Rock your socks - werelddownsyndroomdag 23

Dinsdag 21/3 was het opnieuw Werelddownsyndroom-dag.
Net als alle voorbije jaren deden we 2 verschillende sokken aan om te tonen dat anders zijn ok is. Omwille van praktische en organisatorische redenen, konden we maar met 3 personen van het gezin op foto. Maar iedereen droeg wel zijn sokje bij.

maandag 20 maart 2023

Weekend aan scherven

Ons leuke weekend eindigde -letterlijk- in scherven.
B gleed uit in de douche, met zijn voeten vooruit tegen de douchedeur. Die daardoor met volle kracht tegen het toilet vloog. Met een explosie van scherven als gevolg.
B lag op en onder de glasscherven. Als bij wonder heeft hij maar 2 glasstukken uit zijn voeten moeten verwijderen. Eentje zelf, eentje via de spoeddienst. Voor de rest zijn het vooral oppervlakkige snijwonden. De ene al wat dieper dan de andere, maar al bij al valt het mee. Hij heeft echt veel geluk gehad, dit kon veel erger geweest zijn.