Djinn
Verzamel de geesten in de fles en laat al je wensen uitkomen.
Action-selection en combo's maken zijn de keywords.
In je beurt verzet je je tovenaar volgens de gekozen lijn. Je kan niet terugkeren naar de actie die je de vorige beurt koos. En dan voer je de actie uit. Acties in vierkantjes zijn de basisactie, acties in rondjes zijn de betere variant van de basisacties.
De acties zijn allemaal heel eenvoudig:
- kies 1/2 marktacties en betaal om de gekozen resources,... te krijgen
- kies 1/2 voordelen of resources uit het boek op het spelbord. Met de bovenste boekactie kan je een token van je spelersbordje op het spelbord leggen. Let op: zelfde symbool als de actie zelf of als die van een andere speler mag niet. Wanneer je in een volgende beurt bij die actie staat, kan je ze allebei doen.
- krijg magie en schuif eventueel je maximum magie symbool op
- neem een hulpmagiër en eventueel bijhorende sleutel (joker)
- neem 1/2 schatkisten en krijg de geprinte voordelen/resources
- betaal munten voor 1/2 kurken en een deel van de outfit (staf/hoed/mantel). Die laatste levert éénmalige of permanente voordelen op. Je kan er meerdere hebben maar als je een nieuwe neemt, dek je de vorige af.
Wanneer je je actie doet bij een rondje, staan daar ook Djinns die je gaat moeten overwinnen. Die bevecht je met magie en daarbij kan je hulpmagiërs betalen om je bij te staan. (Kan of wil je ze niet bevechten, dan verlies je 1 magie)
Wanneer je er eentje of meerdere overwonnen hebt komen ze ofwel op een pentagram op je spelersbordje ofwel in een zelfde kleur fles met kurk.
Heb je 3 dezelfde kleur djinns (de zilveren boss is een jokerkleur) dan wissel je die om naar een voordeel en puntenfiche.
Het spel stopt wanneer alle boss-djinns van het bord verdwenen zijn. Dan wordt de ronde uitgespeeld, krijgt iedereen nog 1 beurt en ga je daarna naar het midden. Als laatste actie kan je dan nog extra boss-djinns gevangen nemen, flessen of kurken kopen, hulpmagiërs resetten,... allemaal voor een prijsje.
Als puntentelling scoor je je puntenfiches, je djinns in een fles, je djinns op je spelersbordje, ongebruikte flessen en kurken. En de endgame-doelkaarten.
Conclusie: Symboliek heel duidelijk. Bij elke actie staan op het spelbord de 2 mogelijkheden aangegeven van basisactie of betere actie. Lijnen op het spelbord zijn makkelijk te volgen. De djinn-meeples zijn superleuk met een gedrukte voor- en achterkant.
Simpel van acties maar wel een leuk puzzeltje om je acties in juiste volgorde te kunnen afwerken en de beste combo's te maken.
Herspeelbaarheid ok door de verschillende plaatsen van acties die mogelijk zijn, andere endgame-doelkaarten, beetje asymmetrische voor-en nadelen die in in het begin van het spel gaat draften.
Wel weinig interactie. Enkel munt of scroll geven aan een medespeler wanneer die op dezelfde actieplaats staat. En een beetje de race naar de kleur djinns die je aan het verzamelen bent.
Deze mag wel vaker op tafel komen want werd wel gesmaakt.