Nightmare Cathedral
Een kickstarter die intussen al een maandje binnen is maar nog niet eerder op tafel kwam. Eentje met area-control en horror-thema.
Je speelt max 3 rondes en elke ronde bestaat uit x-aantal beurten (afhankelijk van het aantal spelers).
In je beurt kies je een niet aangrenzende actie van waar je dreamer (worker) staat. En voer je die actie uit. Daarna kunnen de andere spelers volgen (andere gelijkaardige actie) of niet (minst goeie actie), afhankelijk van of hun dreamer aangrenzend naast de gekozen actie staat of niet. Dan mag je nog een dreamcard uitspelen en/of wisselen. Je plaatst je dreamer in de richting van de pijltjes zodat die in een nightzone terecht komt. En dan is het aan de volgende speler.
Mogelijke (basis)acties zijn:
- Vooruit gaan op het track: Per follower van het juiste symbool die je afgeeft, ga je met 1 van je discs vooruit op het track en krijg je de eventueel bijhorende bonussen. Je kan ook 3 followers die gesneuveld zijn in een gevecht afgeven om vooruit te gaan.
- Summon: Je gaat followers bijplaatsen bij je forten en op de 'marked areas' (symbool die overeen komt met het symbool van de beurt) met een beperking van 3 followers van 1 kleur (speler) per gebied.
- Forts: je bouwt een verdiep van een fort door het afgeven van followers
- Manoever: Je krijgt 4 movement points waarbij je je shaper kan verzetten en 1 follower van een tegenspeler of een shadow (neutrale followers) inwisselt in eentje van jezelf waar je shaper komt te staan. Daarna kan je nog followers verplaatsen met de restrictie dat ze niet uit een gebied kunnen gaan waar followers van een tegenspeler of shadows staan. Daarna moet je 3 conflicten uitvechten. Dit doe je door per follower (en per fort) 1 multi-use kaart uit te spelen. De tegenspeler doet hetzelfde of de shadows krijgen 1 battle-kaart. De aanval is simultaan. Winnaar heeft het gebied en de tegenspeler moet zich terugtrekken of je krijgt het voordeel van de battle-kaart. verlies je, dan moet je zelf terugtrekken of krijg je het nadeel van de battle-kaart.
- Develop: Je speelt 2 multi-use kaarten voor de tekst. 1 ervan mag een upgrade zijn. Hierdoor wordt het spel asymmetrischer omdat iedereen zo toch net wat andere accenten gaat leggen door bepaalde acties te gaan versterken.
Vanaf je 2e beurt ga je iedere keer een deeltje van de kathedraal opbouwen. En de eventuele bonusactie geven aan elke speler. Op een bepaald punt komen de level II kaarten in het spel. En 2 beurten later is de kathedraal afgewerkt en komen de nachtmerries tot leven.
Elke nachtmerrie heeft een iets andere manier van werken. Nachtmerries controleren gebeurt door multi-use kaarten, bepaalde win-voordelen van battle-kaarten of door bepaalde bonussen op het track. Wanneer je een nachtmerrie controleert, verplaats je die en gaat die followers en shadows 'opeten'. Die gaan dan uit het spel op een apart bord. Wanneer je dit doet krijg je enerzijds een bonus (afhankelijk van de nachtmerrie). Dit wordt naast de dreamcards ook een belangrijke manier van punten scoren. Want wie op het einde van het spel de meeste followers in de muil van het beest heeft, scoort hoog.
Het spel kan op 2 manieren eindigen: ofwel zijn de 3 rondes voorbij. Ofwel bereik je op een bepaald moment het max aantal followers die een nachtmerrie kan opvreten (staat op de kaart) en speel je verder tot iedere speler even veel beurten gehad heeft.
Endgame puntentelling bevat de dreamcards, sommige upgrades, majority van de nachtmerries, de hoogte van je forten en waar je met beide discs staat op het track.
Conclusie:
Mooie mini's, thema komt tot zijn recht. Artwork vind ik wel cool. Het systeem om acties te kiezen lijkt gesofisticeerd maar is vrij eenvoudig wanneer je het door hebt en werkt wel goed.
Tijdsduur met 4 was nog ok: 3u. Een heel stuk meer dan op de doos staat, maar bij een 1e keer spelen nog aanvaardbaar.
Maar de minpunten zijn er ook wel. Het spel bouwt vrij traag op met 4 spelers. Per ronde heb je met 4 bv maar 3 acties die je zelf kiest. Ik vermoed dat dit met 3 spelers wel beter zal zijn, omdat je in een ronde meer zelfgekozen acties hebt. Het 2e deel van het spel, met de nachtmerries er bij, is een stuk leuker, interactiever en interessanter dan deel 1. Maar dan heb je het probleem dat wanneer je effectief de nachtmerries goed speelt, het einde van het spel is er vrij snel is.
De kathedraal vormt het middelpunt van het spel. Maar de miniatuur die je opbouwt is eigenlijk vooral een time-tracker. Leuk gevonden. Maar of dit nu nodig is voor de gameplay: nee. Dit had perfect een houten disc kunnen zijn die je verzet: visueel minder aantrekkelijk maar even effectief.
Daarnaast zijn de kaarten/acties zijn niet altijd even duidelijk. Soms wordt dit bedoelt, op een ander moment wordt dan weer iets anders bedoelt. Waardoor het vrij lastig is om uit te vissen wat je nu eigenlijk al dan niet mag doen en/of wat op welke manier scoort van de dreamcards.
Typische kickstarter die wat overproduced aanvoelt en waar gameplay en de Engelse kaarten duidelijk wat meer playtesting en goeie vertaling konden gebruiken. Jammer, want een meer gestroomlijnde gameplay zou dit spel meer tot zijn recht laten komen.
Ik wil deze wel nog eens met 3 spelen (wat volgens bgg ook beste spelersaantal is) en kijken of hij dan beter is van opbouw-fase. Indien niet, zal hij toch op de verkoop-stapel belanden.
Een kickstarter die intussen al een maandje binnen is maar nog niet eerder op tafel kwam. Eentje met area-control en horror-thema.
Je speelt max 3 rondes en elke ronde bestaat uit x-aantal beurten (afhankelijk van het aantal spelers).
In je beurt kies je een niet aangrenzende actie van waar je dreamer (worker) staat. En voer je die actie uit. Daarna kunnen de andere spelers volgen (andere gelijkaardige actie) of niet (minst goeie actie), afhankelijk van of hun dreamer aangrenzend naast de gekozen actie staat of niet. Dan mag je nog een dreamcard uitspelen en/of wisselen. Je plaatst je dreamer in de richting van de pijltjes zodat die in een nightzone terecht komt. En dan is het aan de volgende speler.
Mogelijke (basis)acties zijn:
- Vooruit gaan op het track: Per follower van het juiste symbool die je afgeeft, ga je met 1 van je discs vooruit op het track en krijg je de eventueel bijhorende bonussen. Je kan ook 3 followers die gesneuveld zijn in een gevecht afgeven om vooruit te gaan.
- Summon: Je gaat followers bijplaatsen bij je forten en op de 'marked areas' (symbool die overeen komt met het symbool van de beurt) met een beperking van 3 followers van 1 kleur (speler) per gebied.
- Forts: je bouwt een verdiep van een fort door het afgeven van followers
- Manoever: Je krijgt 4 movement points waarbij je je shaper kan verzetten en 1 follower van een tegenspeler of een shadow (neutrale followers) inwisselt in eentje van jezelf waar je shaper komt te staan. Daarna kan je nog followers verplaatsen met de restrictie dat ze niet uit een gebied kunnen gaan waar followers van een tegenspeler of shadows staan. Daarna moet je 3 conflicten uitvechten. Dit doe je door per follower (en per fort) 1 multi-use kaart uit te spelen. De tegenspeler doet hetzelfde of de shadows krijgen 1 battle-kaart. De aanval is simultaan. Winnaar heeft het gebied en de tegenspeler moet zich terugtrekken of je krijgt het voordeel van de battle-kaart. verlies je, dan moet je zelf terugtrekken of krijg je het nadeel van de battle-kaart.
- Develop: Je speelt 2 multi-use kaarten voor de tekst. 1 ervan mag een upgrade zijn. Hierdoor wordt het spel asymmetrischer omdat iedereen zo toch net wat andere accenten gaat leggen door bepaalde acties te gaan versterken.
Vanaf je 2e beurt ga je iedere keer een deeltje van de kathedraal opbouwen. En de eventuele bonusactie geven aan elke speler. Op een bepaald punt komen de level II kaarten in het spel. En 2 beurten later is de kathedraal afgewerkt en komen de nachtmerries tot leven.
Elke nachtmerrie heeft een iets andere manier van werken. Nachtmerries controleren gebeurt door multi-use kaarten, bepaalde win-voordelen van battle-kaarten of door bepaalde bonussen op het track. Wanneer je een nachtmerrie controleert, verplaats je die en gaat die followers en shadows 'opeten'. Die gaan dan uit het spel op een apart bord. Wanneer je dit doet krijg je enerzijds een bonus (afhankelijk van de nachtmerrie). Dit wordt naast de dreamcards ook een belangrijke manier van punten scoren. Want wie op het einde van het spel de meeste followers in de muil van het beest heeft, scoort hoog.
Het spel kan op 2 manieren eindigen: ofwel zijn de 3 rondes voorbij. Ofwel bereik je op een bepaald moment het max aantal followers die een nachtmerrie kan opvreten (staat op de kaart) en speel je verder tot iedere speler even veel beurten gehad heeft.
Endgame puntentelling bevat de dreamcards, sommige upgrades, majority van de nachtmerries, de hoogte van je forten en waar je met beide discs staat op het track.
Conclusie:
Mooie mini's, thema komt tot zijn recht. Artwork vind ik wel cool. Het systeem om acties te kiezen lijkt gesofisticeerd maar is vrij eenvoudig wanneer je het door hebt en werkt wel goed.
Tijdsduur met 4 was nog ok: 3u. Een heel stuk meer dan op de doos staat, maar bij een 1e keer spelen nog aanvaardbaar.
Maar de minpunten zijn er ook wel. Het spel bouwt vrij traag op met 4 spelers. Per ronde heb je met 4 bv maar 3 acties die je zelf kiest. Ik vermoed dat dit met 3 spelers wel beter zal zijn, omdat je in een ronde meer zelfgekozen acties hebt. Het 2e deel van het spel, met de nachtmerries er bij, is een stuk leuker, interactiever en interessanter dan deel 1. Maar dan heb je het probleem dat wanneer je effectief de nachtmerries goed speelt, het einde van het spel is er vrij snel is.
De kathedraal vormt het middelpunt van het spel. Maar de miniatuur die je opbouwt is eigenlijk vooral een time-tracker. Leuk gevonden. Maar of dit nu nodig is voor de gameplay: nee. Dit had perfect een houten disc kunnen zijn die je verzet: visueel minder aantrekkelijk maar even effectief.
Daarnaast zijn de kaarten/acties zijn niet altijd even duidelijk. Soms wordt dit bedoelt, op een ander moment wordt dan weer iets anders bedoelt. Waardoor het vrij lastig is om uit te vissen wat je nu eigenlijk al dan niet mag doen en/of wat op welke manier scoort van de dreamcards.
Typische kickstarter die wat overproduced aanvoelt en waar gameplay en de Engelse kaarten duidelijk wat meer playtesting en goeie vertaling konden gebruiken. Jammer, want een meer gestroomlijnde gameplay zou dit spel meer tot zijn recht laten komen.
Ik wil deze wel nog eens met 3 spelen (wat volgens bgg ook beste spelersaantal is) en kijken of hij dan beter is van opbouw-fase. Indien niet, zal hij toch op de verkoop-stapel belanden.