zondag 15 juni 2025

World Wonders

World Wonders
Er worden max 10 rondes gespeeld maar het spel kan ook vroeger op zijn eind komen als iemand meer dan 12 keer vooruit is gegaan op het witte spoor.
In je beurt kies je uit 1 van de acties en betaal je hiervoor door je gele track op te schuiven. Sta je op 7, dan kan je niets meer uitgeven en moet je passen. Je kan eventueel eerder al een lening nemen zodat je die ronde meer geld hebt (tot 9) maar je moet die dan later met 3 munten terugbetalen of je hebt 2 minpunten op het einde van het spel.
Je kan enkel over het water bouwen met een brug of een monument dat in water mag staan. Over bos mag je bouwen maar elk zichtbaar bos kan nog punten opleveren.
Mogelijke acties zijn (alle acties zijn enkel mogelijk zolang de voorraad strekt):
- straat kopen: je koopt voor 1 munt een lange straat of een setje van 3 korte straten en je puzzelt die onmiddellijk op je spelbordje. Straten moeten vertrekken vanuit je grid onderaan, vanaf een bestaande straat of naast een toren.
- toren kopen: je betaalt 2 munten en kan deze naast gelijk welk gebouw plaatsen. Vanaf een toren kan je een nieuwe straat laten beginnen.
- gebouw kopen: je betaalt de kostprijs (2 tot 5 munten) van het gebouw en puzzelt die op je bordje. Gebouwen mogen aan elkaar grenzen indien ze dezelfde kleur hebben. Hebben ze een andere kleur, dan mogen ze enkel aan elkaar grenzen als ze ook aan een straat grenzen. Wanneer je een gebouw legt, krijg je de stapjes vooruit op de tracks van groen, rood en/of blauw. Bij elke track ga je op deze manier witte standbeelden passeren en wanneer je dit doet ga je vooruit op het witte track.
- monument bouwen: je geeft al je geld uit, kiest het monument en bouwt dit volgens de voorwaardes die op de kaart staan
- kiezen voor startspeler of 2e speler waarbij je 1 munt betaalt
Wanneer iedereen gepast heeft, wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaalt. Eerst wie de startspeler of 2e speler heeft gekozen. Daarna wordt gekeken wie het verste staat op het witte track en die moet achteraan in het rijtje. Dan wordt gekeken naar het aantal monumenten en wie de meeste heeft sluit verder aan vanaf de achterste speler. Bij gelijkspel wordt de spelersvolgorde gewisseld tussen diegene met het gelijkspel.
Na het triggeren van endgame (na de 10e ronde of eerder wanneer iemand op nr 12 witte track komt) worden punten geteld.
Per zichtbaar bos dat verbonden is met minstens 1 straat, gebouw of monument is 1 punt. Elk volledig ingesloten gebouw is 1 punt. Je scoort nog het aantal punten van de plaats waar je laagste track van de 3 (groen, rood, blauw) eindigde. Punten van je monumentkaarten, punten op je spelersbordje, eventuele minpunten van de lening. En als laatste worden de 3 doelkaarten nog gescoord. Zo ken je de winnaar.

Conclusie:
Van vormgeving en artwork springt deze toch wel in het oog. Die monumenten zijn echt top en vallen op. Dat maakt het ook aantrekkelijk om te gaan puzzelen.
Symbolen en iconen zijn duidelijk. Kleuren ook. Fijn dat iedere pion voor spelersvolgorde ook een eigen accent heeft en past in de geschiedenis van de wereldwonderen.
Gameplay is een typische tileplacement, het 'unieke' is dan ook de monumenten die miniatures zijn. En dit is dan ook het element dat het spel aantrekkelijk maakt. Laat dit tegels zijn zoals de gebouwen en dit zal heel gelijkaardig voelen als de andere spellen in hetzelfde genre.
De hype was erg groot toen deze uit kwam. Maar goed anderhalf jaar later nu zelf eens gespeeld en ik heb mijn twijfels. Ik vrees ook een beetje voor herspeelbaarheid, want hoewel je andere doelkaarten zal hebben en andere monumenten die op andere tijdstippen uitkomen, het voelt ook wel wat repetitief aan. En dat al bij een 1e play.
Los daarvan vind ik de spelersvolgorde berekenen een hele klus. Daar kruipt toch wel wat tijd in, zeker met 5 spelers. En het is onnodig ingewikkeld voor dit soort spel.
Ik zal deze wel meespelen als hij voorgesteld wordt maar er zijn andere tileplacement spellen waar ik meer plezier aan beleef. Blij dus dat ik deze op Essen 2023 aan mij heb laten voorbijgaan.

Spellenmarathon in Drongen

Gisteren was er nog eens een spellenmarathon.
Wegens een paar mensen die last-minute afhaakten was het 'en petit comité'. In de voormiddag met 5, in de late namiddag en avond met 7 of 8. Maar het is en blijft plezant om met een groep vrienden af te spreken en te spelen.
Wegens de ongelukkige bezetting van 5 spelers was er toch wel een switch van spellen. We speelden dus eerst Lords of Waterdeep, een gekende gateway workerplacement. Na de middag kwam dan World Wonders op tafel (wordt nog een extra blogpost want nieuw voor mij).
Na de middag verdeelden we ons in groepen. Zelf speelde ik Sankoré terwijl de andere tafel wat fillers op tafel legde zoals Don't drop the soap, Quibbles, Drakenherders, Uno minecraft,... 
Pizza-time en nieuwe groepsverdeling. Wij legden Card Kingdoms of Valeria met uitbreidingen op tafel, de andere groep speelde Fromage en Deep Regrets.
Als afsluiter van deze geslaagde spellenmarathon werd nog een dobbeltje Yucatan gedaan.
Lords of Waterdeep
World Wonders (meer foto's op extra blogpost)
Sankoré
Drakenherders
Don't drop the soap

Fromage
Deep Regrets
Card Kingdoms of Valeria
Yucatan

Point City

Point City
Point Salad voor gevorderden en met gebouwen ipv groenten.
In je beurt neem je 2 kaarten van het grid. Je kan echter ook kiezen om 2 grondstofkaarten blind van de trekstapel te nemen.
Bij het grid: ofwel zijn dit grondstoffen ofwel zijn dit gebouwen waar je voor moet betalen met de verzamelde grondstoffen (min het aantal grondstoffen die je al hebt van eerdere gebouwkaarten).
Je moet wel 2 aangrenzende kaarten nemen en je moet indien het een gebouwkaart is die onmiddellijk kunnen betalen. Daarna wordt het grid aangevuld van de stapel met het omgekeerde van wat er genomen werd (gebouwkaart wordt zo aangevuld met grondstoffenkaart of andersom).
Op gebouwkaarten staan vaste grondstoffen, punten of een universiteitssymbool. Bij het universiteitssymbool kies je een token uit de openliggende tokens om extra te kunnen scoren (meestal via set-collection).
Wanneer de trekstapel leeg is, stopt het spel (iedereen zal even veel beurten gehad hebben) en worden punten geteld.

Conclusie:
Symbolen en kleuren heel duidelijk. Niet echt mijn thema, maar an sich ga je vooral focussen op de juiste grondstoffen verzamelen en minder op het artwork van de gebouwen. 
Wie van Point Salad houdt en graag een iets moeilijkere versie wil, zal bij Point City zijn hart ophalen. Zelf ben ik blij dat Point Salad een fillertje is en hoeft een upgrade niet speciaal. Voor mij is Point City dus zeker geen aanschaf maar ik speel met plezier mee als deze ergens op tafel komt.

Kingdomino

Kingdomino
Een lichter familiespel met tileplacement
Je kiest een tegel en zet je meeple er op. Dit zal de spelersvolgorde voor de volgende ronde bepalen. Je kiest opnieuw een tegel en puzzelt de gereserveerde tegel in je kwadrant van 5x5 waarbij je gaat proberen zoveel mogelijk kroontjes in een zo groot mogelijk aaneengrenzend gebied te gaan leggen.
Wanneer de tegels op zijn, stopt het spel. Je vermenigvuldigt per gebied het aantal kroontjes met het aantal tegels in dat gebied en telt dan alle scores samen.

Conclusie:
Duidelijke kleuren van gebieden en van spelerskleuren.
Fijne tileplacement om met kinderen te spelen. Ook ideaal om mee te nemen op reis. M zal hier zeker fan van zijn. Deze komt waarschijnlijk wel in de collectie net om die reden.

Endeavour Deep Sea

Endeavour Deep Sea
Een paar jaar geleden speelden we op Meeples al Endeavour Age of Sail. Nu kwam de opvolger op tafel.
In Endeavour Deep Sea speel je in een andere wereld, met duikboten ipv schepen, andere mogelijke acties maar wel met eenzelfde mechanisme van schijfjes plaatsen op je kaart om die te activeren en afhankelijk van je tracks krijg je elke ronde x-aantal extra schijfjes en haal je x-aantal schijfjes van je kaarten af om deze vrij te spelen voor de volgende ronde.
Er worden 7 rondes gespeeld.
Elke ronde ga je een karakter kiezen (uit welke je kan kiezen wordt bepaald door het oranje track) die je een actieplaats geeft.
Daarna krijg je je extra schijfjes (groene track), haal je schijfjes van je karakterkaarten (gele track), wisselt de startspeler en ga je dan in spelersvolgorde een actie per beurt uitvoeren tot iedereen gepast heeft.
Mogelijke acties zijn:
- move (roer): afhankelijk van het blauwe track mag je met je duikboot x-aantal tegels verplaatsen en tot x-tegels diep gaan. Waar je eindigt krijg je ook nog het voordeel van die ankerplaats (vooruit op een track of extra schijfje of dna krijgen). Op het blauwe track speel je ook extra duikboten vrij zodat je op verschillende niveaus met verschillende boten kan bewegen om later andere acties uit te voeren.
- discover (kompas): je legt een extra schijfje op de actieplaats op de tegel en neemt 2 tegels van de stapel van het aangegeven niveau, kiest eentje en legt die aangrenzend en op het juiste niveau aan. Je krijgt de discovery-bonus die op de tegel staat
- dive (duikershelm): je neemt de bovenste token van de stapel en kiest 1 van de 2 voordelen die er op staan. Over het algemeen is dit een keuze tussen dna en een actie die je extra kan uitvoeren. Je bent niet verplicht onmiddellijk te kiezen of uit te voeren maar je kan max 1 token hebben.
- biodiversity research (schildpad): je betaalt x-aantal dna om de voordelen te krijgen en legt dan een extra schijfje op die plaats op de tegel. Zijn beide plaatsen met een linkje bezet, krijgen deze spelers ook nog het voordeel van het linkje
- journal (schriftje en pen): je legt een extra schijfje op de tegel en betaalt x-aantal dna om 1 van de 4 openliggende kaarten te kopen. Je kan enkel een kaart kopen waar het symbool op staat dat je net afdekte met je schijfje. Deze kaarten leveren voordelen en eventuele eindpunten op. 1 van de mogelijke voordelen is het upgraden van een karakterkaart waardoor je sterkere acties krijgt.
Na 7 rondes is het spel klaar en scoor je nog punten op basis van je tracks, je journalkaarten en area-majority van de 3 uitgelichte doelen van dat scenario.

Conclusie:
Artwork en symbolen zijn mooi en duidelijk. De duikboten/onderwaterwereld zijn wel thematisch sterk aanwezig en spreken voor mij meer aan dan de 'Age of Sail'.
Gameplay is vrij gelijkaardig aan Age of Sail en ook bij Deep Sea heb ik het idee dat er net een rondje of zo te weinig is. Net wanneer je alles bijna opgebouwd hebt, stopt het spel. Dit zorgt toch voor een stukje onbevredigd gevoel, net zoals zijn voorganger.
Herspeelbaarheid is wel erg groot omwille van de verschillende scenarios van starttegels en doelen van area-majority.
Beter dan Age of Sail omwille van thema maar niet eentje die ik zelf zo wauw vindt net omdat je stopt net voor het hoogtepunt.