dinsdag 19 november 2024

Dak-avontuur

M ziek vandaag en dus thuis. Hij wou de badkamerdeur open doen en had de klink in zijn hand. 
We zaten dus beide opgesloten. Natuurlijk had ik geen gsm bij. Na verschillende pogingen om toch de deur open te krijgen, moeten toegeven dat dit niet ging lukken. 
Enige optie: via het raam, over de lichtstraat, over het ene plat dak naar het volgende plat dak. En van daar mij laten zakken op de schutting om zo naar beneden te klimmen. Gietende regen, alles superglad. 
Heel hard getwijfeld want het was niet zonder gevaar. 
Maar het alternatief was uren opgesloten zitten, dus ik heb het er op gewaagd. 
Rode onesie aan (als je het dan toch doet, kan je het maar beter goed doen, en het kon dienen als extra schokdemper indien het fout zou lopen) en heel voorzichtig op het dak geklommen. Met wat geluk is het allemaal heel vlot gegaan en was ik op een paar minuten beneden. Via het schuifraam beneden terug naar binnen en M gaan bevrijden.
En daarna zeker 5min nodig gehad om te bekomen. De bibber in de benen, morgen gegarandeerd overal stijf door de spanning. Maar we zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Ik weet nu wel zeker: ik laat de job van sinterklaas of de kerstman met veel plezier aan hen over! 

zondag 17 november 2024

Inferno

Inferno
Daal af met Dante in de krochten van de hel...
Vang zondige zielen en begeleidt ze naar hun juiste plekje in de hel, ga met je familieleden in Florence acties uitvoeren en beschuldig zondaars om zelf een stapje dichter bij de goeie punten te komen.
Er zijn geen vast aantal rondes, Dante is de time-tracker.
Als vrije actie kan je altijd je bootje verschuiven en 2 drachmes lenen. Dit levert wel minpunten op, dus hou daar rekening mee.
In je beurt ga je 2 fases hebben:
* Hel-fase
Je kiest een ziel en verplaatst die 1 of meerdere stappen. Een ziel kan je vanaf een cirkel verder verplaatsen of je neemt een nieuwe ziel uit de graveyard en betaalt een drachme om die naar de 1e cirkel te brengen. Je kan enkel maar meerdere stappen verplaatsen als je over andere zielen stapt en je moet de kettingen volgen zodat je vanaf elke stop maar 2 mogelijkheden hebt. Belangrijk hierbij is ook dat je zieltje niet verder kan dan de cirkel van zijn kleur. Wanneer een ziel in zijn juiste cirkel landt, wordt hij neergelegd en scoort de speler punten afhankelijk van de cirkel. Als je tot de onderste cirkels wil doorstromen met je zieltje, moet je wel op die plaats een disc hebben liggen. Wanneer een zieltje al in de onderste cirkels is, kan je die wel verder bewegen, ook als je geen disc hebt liggen. De plaats waar je stopt heeft een symbool en dat zal ook de plaats zijn waar je in de volgende fase met je familielid (meeple) naar toe kan. Je kan eventueel 2 drachmes betalen om een andere actie-plaats te kiezen.
* Florence-fase
Je kiest uit 2 mogelijkheden (of bent verplicht tot de 3e mogelijkheid). Ofwel ga je een familielid plaatsen ofwel ga je een zondaar beschuldigen.
° Familielid plaatsen:
Je plaatst je meeple op 1 van de 2 actieplaatsen overeenkomstig met het symbool van waar je je zieltje hebt geplaatst. Bij de buitenste actieplaatsen moet je een extra kost betalen om de actie te mogen doen. Bij de binnenste actieplaatsen doe je gewoon de actie.
Mogelijke basisacties zijn:
- Maak een Urchine (kleine meeple): je zet je Noble (grote meeple) en plaatst een urchine uit je voorraad bij je noble op de actieplaats.
- Bouw je toren: neem de volgende bouwsteen van je toren en plaats die op je spelersbordje
- Krijg 2 florijnen en 1 extra florijn per guest in je toren
- Breng 2 familieleden (noble of urchine) uit je toren naar je thuisveld of herschik de aanwezige guests, familieleden en tonnetjes
Mogelijke speciale acties (deze mag je kiezen in welke volgorde je ze uitvoert, ze zijn ook optioneel, je hoeft dus niet alle acties van 1 locatie te doen:
- Wissel tot 3 florijnen in voor drachmes, kies tussen een blokje onderaan 1 naar rechts verschuiven of  een disc plaatsen om tot in de onderste cirkels je zieltjes te kunnen plaatsen, kies tussen een guardian verplaatsen of opschuiven op een track van keuze (afhankelijk van hoeveel gelijke zielen je wegneemt uit de graveyard). Guardians hebben allemaal een afzonderlijke kracht, dus afhankelijk van met welke 2 guardians je speelt, zal je extra voordelen/acties hebben.
- Wissel tot 2 florijnen voor drachmes, betaal 2 drachmes en speel een fraud-kaart, verplaats een ton uit je toren naar zijn plaats op je spelersbordje en scoor de bijhorende punten. Fraud-kaarten leveren je een instant voordeel op indien je een tonnetje van die kleur hebt (in je toren of op zijn plaats maakt niet uit) en een endgame-voordeel indien je het tonnetje van die kleur hebt.
- Plaats een tonnetje in een kleur die je nog niet hebt in je toren
- Neem een guest in een kleur die je nog niet hebt en plaats die in je toren. Je krijgt x-aantal florijnen afhankelijk van het cijfer van het niveau waar je de guest plaats in je toren.
° Beschuldiging uiten
Je kiest een plaats waar 1 van je familieleden staat, ook de plaats van beschuldiging zal afhankelijk zijn van het symbool waar je het zieltje plaatste in de vorige fase van je beurt. Dit familielid breng je naar je toren. Hou er wel rekening mee dat wanneer je een beschuldiging uit vanaf 1 van de speciale acties, je familielid wel naast de guest in datzelfde kleur moet geplaatst worden! Daarna breng je al je familieleden naar je thuisveld. Eenzelfde kleur zieltje als de kleur van actieplaats waar je de beschuldiging uitte, wordt naar de graveyard gebracht. Ga vooruit op het track van dat kleur en krijg de bonusactie verbonden aan deze track. Verplaats Dante en doe de bonusactie van waar Dante stopt of geef een diploma aan de persoon die op dat moment het verste staat op het track van die kleur van cirkel (bij gelijkspel mogen die allemaal het diploma leggen op het track). Welke van de 2 het is, is afhankelijk de actie op de plaats van Dante op dat moment.
° Familieraad
Er is ook een 3e mogelijke actie in de Florence-fase. Maar dit is enkel van toepassing als je slecht gespeeld hebt en geen plaats hebt in je toren om een beschuldiging te uiten en je ook geen familieleden meer hebt om uit te sturen om acties te doen. Je verliest 2 punten en gaat een familielid, guest of tonnetje uit je toren terug naar het thuisveldje of de respectievelijke actieplaatsen verplaatsen zodat je een volgende beurt opnieuw kan een actie kiezen of beschuldiging uiten.
* Endgame
Wanneer Dante op de onderste locatie is, krijgen de andere spelers nog 1 beurt en dan worden endgame-acties gedaan en nog punten geteld.
- In omgekeerde spelersvolgorde van wie endgame triggerde worden fraud-kaarten geactiveerd. Daarbij krijg je nog punten of kan je nog zieltjes plaatsen of andere gemene acties doen om scoring te gaan beïnvloeden. Maar let op: ook hier geldt dat enkel de kaart kan uitgevoerd worden als je het tonnetje in de juiste kleur hebt!
- De blokjes aan de tracks worden per open plaats in die cirkel 1 stap naar links verschoven
- Wie 2 halve diploma's heeft, mag deze samenvoegen en op een track naar keuze leggen
- Diploma's worden gescoord: vermenigvuldig het cijfer van het blokje met het cijfer van waar op het track je staat. Maar enkel als je daar een diploma hebt!
- Wie leningen genomen heeft, verliest punten afhankelijk van zijn positie op dat spoor
- Wie de hoogste toren, de meeste gasten, de meeste florijnen en de meeste familieleden op het thuisveldje heeft, krijgt ook nog extra punten per meerderheid.
Daarmee ken je de winnaar van dit spel.

Conclusie: 
Wij hebben de deluxe-versie dus een deel van deze zaken zal anders zijn voor de retail als het gaat over componenten. De mini's en 3D voorwerpen van de guardians zijn top. Heel mooi afgewerkt. Ik vind deze zeker een meerwaarde maar geen musthave, de standees en tokens doen even goed wat ze moeten doen. Idem ivm de metalen munten. Wat dan wel weer een leuke extra is, zijn de 2 extra guardians en een mini-expansion. Zowel de retail als de deluxe hebben de houten zieltjes met hun uitgesneden zonde in het midden van de meeples. Heel mooi gedaan, thematisch maar ook met oog voor detail!
Het artwork vind ik top. Ik hou wel van wat horror, de duisternis van het thema. Ik kan me wel voorstellen dat dit thema voor sommigen niet aanspreekt. De kleuren zijn ook wel goed gekozen en duidelijk, evenals de symbolen. Enkel de symbolen op de fraud-kaarten is soms wat zoeken, maar deze staan dan ook wel uitgelegd op een steengoede player-aid.
Gameplay vraagt wel wat inspanning. Het is veel info en het duurt wel even voor het allemaal klikt. Maar éénmaal je er mee weg bent, speelt dit wel vrij vlot. Soms zal er een heel snelle beurt zijn (bv basisactie), soms is er wat downtime omdat er verschillende stappen in 1 actie zijn. 
In eerdere berichten over dit spel, las ik over oplopende speelduur. Deze viel voor ons eigenlijk goed mee, met 3 spelers het introductiespel gespeeld op 1u45min. Echt lang kan je dit niet noemen. Ik ga er wel van uit dat je met full-game-modus wel wat langer speelt. En dat het ook deels afhankelijk is van de spelers. Want je kan rustig spelen en opbouwen, extra familieleden verzamelen om acties te doen, veel zielen gaan verplaatsen. Maar je kan ook wel wat gaan rushen door snel en veelvuldig te gaan beschuldigen. Voor mij toch ook wel een kracht van dit spel, want afhankelijk van je spelersgroep en wat ze willen doen, zal dit ook een invloed hebben hoe jij zelf gaat (moeten) spelen. Interactie gegarandeerd! Aan de andere kant is dit echter ook een nadeel als er vaak beschuldigd wordt: de punten van de tracks kunnen hoog oplopen, maar enkel als er veel plaatsjes gevuld op die cirkel (van guardians, andere kleur zielen of de juiste kleur zielen maakt niet uit). Daar hadden wij ons toch wel wat aan mispakt bij die 1e play. Want ondanks veel diploma's overal en wel wat stappen vooruit op het track, leverde dit toch een stuk minder punten op dan verwacht. En werd de winnaar diegene die uiteindelijk simpelweg de meerderheden had van de hoogste toren, de meeste gasten, de meeste florijnen en de meeste familieleden op het thuisveldje. Beetje anti-climax. En iets waar we een volgende keer wel rekening mee zullen moeten houden.
Herspeelbaarheid is heel groot. Niet enkel zullen de actie-plaatsen anders liggen (en dus andere symbolen nodig hebben en in andere combinaties liggen), ook in combi met de 8 verschillende guardians die elk hun voordelen hebben, is de herspeelbaarheid meer dan voldoende. Daarnaast heb je nog het interactie-element die een serieuze rol zal spelen.
Na deze 1e speelsessie had ik geen wauw-gevoel maar ik zie wel het potentieel als deze vaker gespeeld zal worden. Alleen is de vraag of deze genoeg op tafel zal komen om het potentieel er echt uit te halen, net omdat deze toch wel een behoorlijke uitleg en leercurve heeft. Maar een 2e speelsessie wordt sowieso snel ingepland!

zaterdag 16 november 2024

Wondrous Creatures

Wondrous Creatures
Geen vast aantal rondes maar de bekers zijn ook deels een timetracker. Dus het is voor iedereen visueel zichtbaar wanneer je naar het einde van het spel gaat.
In je beurt heb je keuze uit 1 van de 4 acties.
- Je plaatst 1 van je dier-meeples en krijgt de resources van elke kleur tegel waar je naast staat. Je kan er echter ook voor kiezen om een resource niet te nemen maar in plaats daarvan een kaart uit het aanbod te nemen van dat ondergrondtype. Plaats je je dier op een eitje, dan mag dit op je spelbord en krijg je nog extra punten/voordelen. Eitjes kunnen later 'hatchen' door ze om te draaien en te gebruiken om doelkaarten te scoren of via bepaalde kaarten voor punten.
- Je speelt 1 of 2 kaarten. Je betaalt de nodige resources en speelt de kaart uit. Sommige kaarten hebben een onmiddellijk effect, andere een ongoing-effect, nog andere kaarten kan je x-aantal keer activeren met een magisch sterretje, sommige kaarten geven voordelen bij het rechargen en als laatste heb je nog kaarten met end-game-scoring.
- Je gaat 1 van de 5 openliggende achievements (doelkaarten) gaan claimen. Wanneer je dit doet, zet je 1 van je veren op de plaats van het doel dat je bereikte, krijg je een beker en zijn dit eindpunten. Welke veer je wegneemt van je spelbordje, kies je zelf. En elke veer heeft een voordeel. Als dit je 1e doel is dat je claimde, speel je ook de kracht van je karakter vrij. 
- Recharge: kan je enkel doen als alle 3 je dieren op het veld staan. Je neemt je dier-meeples terug, gaat de time-tracker eentje vooruit zetten en krijgt de bijhorende voordelen (bv een netje, kaarten uit het aanbod refreshen). Als de time-tracker al op het einde staat en je gaat rechargen, dan gaat er ook een beker weg van de bekerlijnen. Daarna mag je al je recherge-kaarten activeren.
Daarnaast heb je ook nog 2 vrije acties:
- het magische ster-effect van een kaart gebruiken
- een netje gebruiken: daarmee van je eitjes die naast je dier liggen of ga je een extra actie van 1 van de resourcetegels gebruiken (bv een eitje omdraaien, maakt niet uit of je ze hatcht of er terug een nieuw eitje van maakt, een sweep-actie om het aanbod van kaarten te refreshen,...)
Het spel stopt wanneer de laatste beker van het speelbord gaat. De andere spelers krijgen nog 1 beurt.
Daarna tel je nog punten van elke gespeelde kaart, kaarten met endgame-scoring, doelkaarten en 3 punten per beker in je bezit. Ook overgebleven resources en netjes deel je door 4 en kunnen nog iets opleveren. Dit alles samen met de punten die je verdiende tijdens het spel zal je kunnen zeggen wie de winnaar is.

Conslusie:
Artwork trekt heel erg aan. Schattige fabeldieren, dat spreekt tot de verbeelding. Al was soms de knipoog naar pokemon ea wel erg duidelijk. De symbolen op de kaarten zijn groot en duidelijk. Maar ook fijn dat op elke kaart er ook een uitleg staat, geen opzoekingswerk nodig als je toch even twijfelt. Handig! Ook leuk dat elke kaart uniek is, er veel te ontdekken valt op de kaarten en dit thematisch juist zit.
Gameplay zit goed in elkaar. Geen nieuwe mechanismes, je hebt alles wel al eens gezien. Maar wat het doet, doet het goed. Vlotte acties, weinig downtime. Enige minpuntje: de kaarten zijn zo mooi en uniek dat je soms te veel verdiept bent in je eigen kaarten/spel zodat je mist wat de anderen aan het doen zijn. Er is ook niet echt interactie. Al kan je tijdens het spelen wel al eens een kaart hate-draften om een ander dwars te zitten of ga je een plekje inpikken waar een ander wil staan (al zal dat laatste eerder onbewust zijn wegens gewoon zelf nodig).
Wij speelden met 3 op 2u tijd en hadden geen moment het idee dat het te lang duurde of zo. Je voelt ook de spanning stijgen op het laatste: lukt het nog om net dat ene te doen wat je wil, voor het spel eindigt of is het 'net niet'.
Gezien de schattige dieren en het opbouwen van kaarten die je speelt, wordt al eens de vergelijking gemaakt met Everdell. Aangezien ik geen Everdell-fan ben (en enkel basisspel speelde), kan ik wel zeggen dat Wondrous Creatures er voor mij met kop en schouders bovenuit steekt. Maar dat is natuurlijk vrij subjectief.
Heel blij dat ik deze kon spelen, want ik vind hem erg goed. Manlief was eerst minder overtuigd, maar eerder uit frustratie omdat zijn plan niet zo goed liep. Daarna kon hij zeggen dat hij deze zeker wel ok vond en dat hij een volgende keer toch anders zou spelen.

vrijdag 15 november 2024

Tea Garden

Tea Garden
Eentje waar ik zelf over twijfelde om aan te kopen op Spiel Essen, maar die dan in de vriendengroep opgepikt werd. 
Deckbuilding met handmanagement en action-selection.
Er zijn 5 rondes en in elke ronde ga je max 4 beurten spelen, voor een 4e beurt ga je bijbetalen, minder dan 3 beurten mag altijd en zal soms gebeuren.
In het begin van de ronde trek je 4 nieuwe kaarten (als je er nog over hebt in de vorige ronde, heb je dus meer kaarten om te spelen).
Daarna ga je kiezen hoeveel kaarten je speelt in een beurt en op welke volgorde je ze legt. Elke kaart heeft een strenght (rechtsboven) en hoeveel strenght zal bepalen hoe sterk je actie is. Daarnaast heeft elke kaart ook mogelijks een symbool. Ofwel zijn dat theepotjes in een kleur, belangrijk om nieuwe kaarten te kunnen kopen. Ofwel is dat een secondary actie, die je dus een extra actie oplevert. Maar het is enkel het bovenste symbool dat zichtbaar is, als je meerdere kaarten speelt.
Je kan kiezen in welke volgorde je je main-action of je secondary actie doet. Daarnaast zijn er ook nog een aantal vrije acties die je in je beurt kan spelen wanneer het je uitkomt.
*Main-actions:
- Bouw een pagode: afhankelijk van je strenght kies je welke pagode je bouwt. Je bouwt altijd aangrenzend aan een eerder gebouwde pagode of je betaalt 2 extra strenght om een veld over te slaan. Sommige duurdere pagode-plaatsen leveren ook punten op. Je krijgt het voordeel dat op de token op het veld ligt (token blijft liggen, andere spelers krijgen die ook wanneer ze daar bouwen).
- Koop een actie-kaart. Ook hier afhankelijk van je strenght zijn actie-kaarten beschikbaar. Kaarten hebben ook één of meerdere theepotjes linksonder staan. Die moeten in je bezit zijn om de kaart te kunnen kopen. Alle gespeelde theepotjes op je spelersbordje in deze ronde tellen mee of je geeft een joker-token af. Je betaalt het aantal theeblaadjes uit het juist buideltje (of een hogere buidel) en neemt de kaart op hand. Die kan je dus in je volgende beurt in die ronde al gaan gebruiken of bijhouden voor de volgende ronde.
- Karavaan-actie: je betaalt x-aantal blaadjes voor een voordeel of actie. Of je kiest voor de strenght van de actie voor punten en emperor-tokens.
- Fermenteren: afhankelijk van je strenght draai je x-aantal theeblaadjes om van de groene naar de bruine kant.
- Extra harvest: per pagode krijg je 1 theeblaadjes en hoeveel pagodes je kan activeren is ook hier weer afhankelijk van je strenght. De blaadjes komen in de buidel terecht van het nummer van het veld waar elke pagode staat.
*Secondary Actions:
- Bootje varen: je verzet je boot 1 veld en krijgt bijhorende bonussen
- Cup production: je neemt 1 tegel uit het aangrenzende vak waar 1 van je pagodes staat. Je legt die tegel voor je, je mag die aan elkaar puzzelen met eerder verkregen tegels en dan liefst zodat de kleuren matchen (endgame-punten), maar zelfs als ze niet matchen mag je er een token op leggen.
- Tea Studies: je verplaatst je meeple 1 sectie op de rondel op het spelbord en kiest 1 van de 2 voordelen. Ben je terug op de startpositie van de rondel, dan plaats je een meeple in het midden.
*Vrije acties:
- Emperor track: je geeft 2 emperortokens en 1 blaadje van de juiste buidel af om 1 stap vooruit te gaan. Je krijgt het voordeel. Voordelen kunnen oa sterkte emperor-kaarten zijn met endgame-scoring, je deck uitdunnen, tokens krijgen,...
- Cup-bonus gebruiken: je geeft het token af dat je tussen 2 cuptegels gelegd hebt af en neemt 1 van de 2 aangrenzende bonussen.
- secondary action x2: je betaalt 3 bruine blaadjes en mag je secondary action nogmaals doen. Belangrijk: dit kan je enkel doen als je in die beurt een secondary-actie gespeeld hebt en mag je maar 1x doen per beurt
- Scroll token gebruiken: je levert de tokens in en gebruikt die tijdens je beurt. Voorbeelden hiervan zijn +1 strenght, joker-theepot, x2 secondary actie.
Wanneer iedereen gepast heeft, volgt er nog een clean-up. Al je groene blaadjes gaan een buideltje lager, al je bruine theeblaadjes gaan een buideltje hoger. Daarna ga je een harvest doen van 2 blaadjes per pagode en die in het juiste buideltje leggen.
Na 5 rondes zit het spel er op en krijg je nog endgame-punten. Die kunnen behoorlijk oplopen, dus geen schrik als je tijdens het spelen het gevoel hebt weinig te scoren!
Je krijgt punten per emperor-kaart en per aangekochte actie-kaart. Voor elke meeple in het midden van de rondel krijg je nog 10 punten en wie bovenaan het emporor-track staat krijgt ook nog 10 punten. Als laatste krijg je ook nog punten afhankelijk van hoeveel cup-tokens je met de juiste kleur aan elkaar puzzelde. Alles opgeteld en dan ken je de winnaar.

Conclusie:
Artwork en thema spreken mij niet zo aan, maar de uitvoering is wel dik ok. De kleuren zijn goed gekozen. De tokens en meeples zijn van goeie kwaliteit. De symbolen zijn intuïtief, groot genoeg en duidelijk. Niets op aan te merken.
Gameplay is straightforward maar met toch genoeg keuzemogelijkheden. In sé een deckbuilder met 5 hoofdacties dus van regels heel vlot en toch genoeg diepgang. De keuzes die je gaat maken met de kaarten die je in handen krijgt is toch wel wat denken en plannen. Om dan misschien toch tot de conclusie te komen dat je net dit of dat te kort komt. Want vergis je niet: het vraagt toch wel wat nadenken en puzzelen wat je wil doen. En als iemand dan bv net de emperor- of actiekaart voor je neus wegkoopt, dan valt je plan in duigen en moet je opnieuw gaan denken hoe je het wel kan doen. Het fijne is dat er verschillende strategieën mogelijk zijn en dat je gaat moeten opbouwen. In de 1e beurt denk je dat je nooit iets gedaan krijgt, terwijl je in ronde 4 en 5 echt wel mooie acties kan doen die echt iets gaan opleveren. We speelden met 4 en hadden allemaal iets anders waar we op focusten. En toch lagen de punten van de eerste 3 spelers vrij dicht bij elkaar. Herspeelbaarheid is daardoor zeker wel ok. En als je dan nog weet dat er maar x-aantal actiekaarten en emperorkaarten per speler in het spel zijn en je daar dus ook iedere keer anders zal spelen, dan zit dat zeker snor.
Eentje die in de vriendengroep echt wel gesmaakt werd en doet verlangen naar mee plays.

maandag 11 november 2024

Wandeling op de dijk

Laatste dag aan zee. Nog een wandeling op de dijk en dan opruimen en naar huis. We hebben wel genoten van het weekendje met ons twee en P. Kunnen ontspannen, wandelen wanneer we wilden, lekker eten,...
Om thuis toegekomen wat teleurgesteld te zijn in de tieners die er deze keer toch wel een beetje een boeltje van gemaakt hebben.
Een volgende keer zullen ze beter hun best moeten doen!

Op de Oosteroever

Grijs met een streepje zon. Onze wandeling op de Oosteroever deed deugd. Al was het volgens sommigen wel erg vermoeiend...