Er worden max 10 rondes gespeeld maar het spel kan ook vroeger op zijn eind komen als iemand meer dan 12 keer vooruit is gegaan op het witte spoor.
In je beurt kies je uit 1 van de acties en betaal je hiervoor door je gele track op te schuiven. Sta je op 7, dan kan je niets meer uitgeven en moet je passen. Je kan eventueel eerder al een lening nemen zodat je die ronde meer geld hebt (tot 9) maar je moet die dan later met 3 munten terugbetalen of je hebt 2 minpunten op het einde van het spel.
Je kan enkel over het water bouwen met een brug of een monument dat in water mag staan. Over bos mag je bouwen maar elk zichtbaar bos kan nog punten opleveren.
Mogelijke acties zijn (alle acties zijn enkel mogelijk zolang de voorraad strekt):
- straat kopen: je koopt voor 1 munt een lange straat of een setje van 3 korte straten en je puzzelt die onmiddellijk op je spelbordje. Straten moeten vertrekken vanuit je grid onderaan, vanaf een bestaande straat of naast een toren.
- toren kopen: je betaalt 2 munten en kan deze naast gelijk welk gebouw plaatsen. Vanaf een toren kan je een nieuwe straat laten beginnen.
- gebouw kopen: je betaalt de kostprijs (2 tot 5 munten) van het gebouw en puzzelt die op je bordje. Gebouwen mogen aan elkaar grenzen indien ze dezelfde kleur hebben. Hebben ze een andere kleur, dan mogen ze enkel aan elkaar grenzen als ze ook aan een straat grenzen. Wanneer je een gebouw legt, krijg je de stapjes vooruit op de tracks van groen, rood en/of blauw. Bij elke track ga je op deze manier witte standbeelden passeren en wanneer je dit doet ga je vooruit op het witte track.
- monument bouwen: je geeft al je geld uit, kiest het monument en bouwt dit volgens de voorwaardes die op de kaart staan
- kiezen voor startspeler of 2e speler waarbij je 1 munt betaalt
Wanneer iedereen gepast heeft, wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaalt. Eerst wie de startspeler of 2e speler heeft gekozen. Daarna wordt gekeken wie het verste staat op het witte track en die moet achteraan in het rijtje. Dan wordt gekeken naar het aantal monumenten en wie de meeste heeft sluit verder aan vanaf de achterste speler. Bij gelijkspel wordt de spelersvolgorde gewisseld tussen diegene met het gelijkspel.
Na het triggeren van endgame (na de 10e ronde of eerder wanneer iemand op nr 12 witte track komt) worden punten geteld.
Per zichtbaar bos dat verbonden is met minstens 1 straat, gebouw of monument is 1 punt. Elk volledig ingesloten gebouw is 1 punt. Je scoort nog het aantal punten van de plaats waar je laagste track van de 3 (groen, rood, blauw) eindigde. Punten van je monumentkaarten, punten op je spelersbordje, eventuele minpunten van de lening. En als laatste worden de 3 doelkaarten nog gescoord. Zo ken je de winnaar.
In je beurt kies je uit 1 van de acties en betaal je hiervoor door je gele track op te schuiven. Sta je op 7, dan kan je niets meer uitgeven en moet je passen. Je kan eventueel eerder al een lening nemen zodat je die ronde meer geld hebt (tot 9) maar je moet die dan later met 3 munten terugbetalen of je hebt 2 minpunten op het einde van het spel.
Je kan enkel over het water bouwen met een brug of een monument dat in water mag staan. Over bos mag je bouwen maar elk zichtbaar bos kan nog punten opleveren.
Mogelijke acties zijn (alle acties zijn enkel mogelijk zolang de voorraad strekt):
- straat kopen: je koopt voor 1 munt een lange straat of een setje van 3 korte straten en je puzzelt die onmiddellijk op je spelbordje. Straten moeten vertrekken vanuit je grid onderaan, vanaf een bestaande straat of naast een toren.
- toren kopen: je betaalt 2 munten en kan deze naast gelijk welk gebouw plaatsen. Vanaf een toren kan je een nieuwe straat laten beginnen.
- gebouw kopen: je betaalt de kostprijs (2 tot 5 munten) van het gebouw en puzzelt die op je bordje. Gebouwen mogen aan elkaar grenzen indien ze dezelfde kleur hebben. Hebben ze een andere kleur, dan mogen ze enkel aan elkaar grenzen als ze ook aan een straat grenzen. Wanneer je een gebouw legt, krijg je de stapjes vooruit op de tracks van groen, rood en/of blauw. Bij elke track ga je op deze manier witte standbeelden passeren en wanneer je dit doet ga je vooruit op het witte track.
- monument bouwen: je geeft al je geld uit, kiest het monument en bouwt dit volgens de voorwaardes die op de kaart staan
- kiezen voor startspeler of 2e speler waarbij je 1 munt betaalt
Wanneer iedereen gepast heeft, wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaalt. Eerst wie de startspeler of 2e speler heeft gekozen. Daarna wordt gekeken wie het verste staat op het witte track en die moet achteraan in het rijtje. Dan wordt gekeken naar het aantal monumenten en wie de meeste heeft sluit verder aan vanaf de achterste speler. Bij gelijkspel wordt de spelersvolgorde gewisseld tussen diegene met het gelijkspel.
Na het triggeren van endgame (na de 10e ronde of eerder wanneer iemand op nr 12 witte track komt) worden punten geteld.
Per zichtbaar bos dat verbonden is met minstens 1 straat, gebouw of monument is 1 punt. Elk volledig ingesloten gebouw is 1 punt. Je scoort nog het aantal punten van de plaats waar je laagste track van de 3 (groen, rood, blauw) eindigde. Punten van je monumentkaarten, punten op je spelersbordje, eventuele minpunten van de lening. En als laatste worden de 3 doelkaarten nog gescoord. Zo ken je de winnaar.
Conclusie:
Van vormgeving en artwork springt deze toch wel in het oog. Die monumenten zijn echt top en vallen op. Dat maakt het ook aantrekkelijk om te gaan puzzelen.
Symbolen en iconen zijn duidelijk. Kleuren ook. Fijn dat iedere pion voor spelersvolgorde ook een eigen accent heeft en past in de geschiedenis van de wereldwonderen.
Gameplay is een typische tileplacement, het 'unieke' is dan ook de monumenten die miniatures zijn. En dit is dan ook het element dat het spel aantrekkelijk maakt. Laat dit tegels zijn zoals de gebouwen en dit zal heel gelijkaardig voelen als de andere spellen in hetzelfde genre.
De hype was erg groot toen deze uit kwam. Maar goed anderhalf jaar later nu zelf eens gespeeld en ik heb mijn twijfels. Ik vrees ook een beetje voor herspeelbaarheid, want hoewel je andere doelkaarten zal hebben en andere monumenten die op andere tijdstippen uitkomen, het voelt ook wel wat repetitief aan. En dat al bij een 1e play.
Los daarvan vind ik de spelersvolgorde berekenen een hele klus. Daar kruipt toch wel wat tijd in, zeker met 5 spelers. En het is onnodig ingewikkeld voor dit soort spel.
Ik zal deze wel meespelen als hij voorgesteld wordt maar er zijn andere tileplacement spellen waar ik meer plezier aan beleef. Blij dus dat ik deze op Essen 2023 aan mij heb laten voorbijgaan.
Van vormgeving en artwork springt deze toch wel in het oog. Die monumenten zijn echt top en vallen op. Dat maakt het ook aantrekkelijk om te gaan puzzelen.
Symbolen en iconen zijn duidelijk. Kleuren ook. Fijn dat iedere pion voor spelersvolgorde ook een eigen accent heeft en past in de geschiedenis van de wereldwonderen.
Gameplay is een typische tileplacement, het 'unieke' is dan ook de monumenten die miniatures zijn. En dit is dan ook het element dat het spel aantrekkelijk maakt. Laat dit tegels zijn zoals de gebouwen en dit zal heel gelijkaardig voelen als de andere spellen in hetzelfde genre.
De hype was erg groot toen deze uit kwam. Maar goed anderhalf jaar later nu zelf eens gespeeld en ik heb mijn twijfels. Ik vrees ook een beetje voor herspeelbaarheid, want hoewel je andere doelkaarten zal hebben en andere monumenten die op andere tijdstippen uitkomen, het voelt ook wel wat repetitief aan. En dat al bij een 1e play.
Los daarvan vind ik de spelersvolgorde berekenen een hele klus. Daar kruipt toch wel wat tijd in, zeker met 5 spelers. En het is onnodig ingewikkeld voor dit soort spel.
Ik zal deze wel meespelen als hij voorgesteld wordt maar er zijn andere tileplacement spellen waar ik meer plezier aan beleef. Blij dus dat ik deze op Essen 2023 aan mij heb laten voorbijgaan.