Deze kwam op tafel in Meeples.
Op het eerste zicht een area-control spel maar eigenlijk speelt de area-control pas echt een rol in de puntentelling op het laatste en zelfs dan zijn daar niet de grootste punten te rapen is mijn aanvoelen.
Een ronde bestaat uit een gebouw bouwen, schijven in je voorraad leggen, payments doen (schijven terug in je voorraad nemen van de actie-gebouwen), actiefase en discard.
Als acties kan je een stad bezetten, een schip-actie doen, een payment doen, aanvallen of een kaart trekken. Die acties bekom je door ofwel je gebouwen ofwel door een actie-token op te rapen en uit te spelen.
Hoeveel acties je kan doen, kaarten je kan bezitten, schijven die je in je haven hebt en welke gebouwkaart je kan 'kopen' hangt af van een score-track waar je omhoog gaat door oa je gebouwen, je kaarten en je bezetting van een schip of stad waarbij je een token opraapt.
Je begint te spelen in Europa en speelt via je shipping-actie andere continenten vrij waar je dan ook kan gaan kaarten kopen en steden bezetten.
Tijdens het spelen mag je zoveel kaarten hebben als je wil, maar op het einde van de ronde moet je de te veel aan kaarten discarden. Maar wanneer je die discard, verlies je ook weer de punten/voordelen die je door die kaart kreeg op dat track.
En net die tracks zullen ook meetellen in de uiteindelijke puntentelling (en leveren samen met de kaarten de manier om de hoogste punten te scoren).
We speelden met 4 spelers en hadden wel een leuke tijd maar bleven toch een beetje op onze honger zitten.
We hadden alle 4 hetzelfde gevoel: er waren nog een paar ronden extra nodig geweest om alles uit het spel te halen. Het spel was ook al na een kleine 1,5u gedaan dus het mocht gerust wat langer zijn. We zijn nu vooral bezig geweest met ons track uit te bouwen en van de area-control kwam weinig in huis.
Omdat je je niet kan verdedigen tegen een aanval heeft de laatste speler sowieso een voordeel dus was het vooral afwachten wie door zijn voorraad schijven heen zat om dan te kunnen aanvallen.
De laatste ronde was dus vooral een non-ronde om telkens een actie te doen (die nog weinig opleverde) en nog niet te passen terwijl je zat te wachten op de aanvalsfase.
Edit: We maakten blijkbaar een fout bij de beginopstelling. Dus de volgende Meeples-spellenavond gaan we hem opnieuw spelen. Waarschijnlijk verandert dat wel de gameplay en beleving!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten